![]() |
|
|---|---|
Dagens tydliga besked från Socialdemokraterna och Miljöpartiet är efterlängtad, viktigt och helt rätt. I de senaste mätningarna från Synovate/temo samlar S och MP tillsammans över 50% av sympatierna. Det är inte orimligt att siktet är inställd på en majoritetsregering efter valet 2010. En samlad vänsterpartistisk kommentatorsröst säger förstås att det inte kommer gå men det är förstås bara ett tecken på normal besvikelse. Vänsterpartiet har inte lyckats visa sig som ett trovärdigt parti i den ekonomiska politiken, det får de plikta för nu. Att LO-facken skulle föredra Vänsterpartiet framför Socialdemokraterna är inte heller sannolikt, Vänsterpartiet är inte en del av svensk arbetarrörelse hur gärna de än vill det. Svensk arbetarrörelse har sin tydligaste företrädare i det Socialdemokratiska Arbetarepartiet. Hanna Löfqvist skriver:“Sossarna underskattar (eller skiter i) LO-fackens och dess medlemmars politiska vilja och politiska sakprioriteringar, genom att liera sig med dom gröna. Miljöpartiet har ingen trovärdighet i arbetsrättsliga frågor. Inte alls faktiskt. Dom är dessutom oerhört illa sedda i dessa väljarlager; ett litet parti som flyter ovanpå och som gillar borgerliga lösningar på ekonomiska spörsmål.” Det här baseras på ett uppenbart missförstånd. Svensk fackföreningsrörelse har inget intresse i spräckta budgettak, skenande skattehöjningar eller oansvarig utgiftspolitik, därför är inte Vänsterpartiet ett alternativ för svensk fackföreningsrörelse. Därmed inte sagt att Vänsterpartiet har viktiga delar att bidra med i svensk vänsterrörelse men det är ekonomin som styr upp alla möjligheter att bedriva rättvisepolitik. Där brister Vänsterpartiet. |
Att Lars Ohly talar klarspråk om att han är beredd att fälla en Socialdemokratisk Vänster-mittenregering säger mer än alla kommentarer kring Vänsterpartiets ansvarskänsla. Den tydligheten är viktig att ta fasta på när uppvaktningarna till LO-förbunden kommer igång. LO-medlemmarna ska veta att att Vänsterpartiet inte är intresserade av arbetarklassen eftersom de känner sig förbigångna men det delas inte ut några priser för lång och trogen tjänst inom politiken. Att Ohly ryggmärgsreagerar är i sig ett tecken på att misstron mot hans partis förmåga att ta långsiktigt ansvar inte är gripet ur luften. Nu finns det ett tydligt vänsteralternativ med stora möjligheter att bilda majoritetsregering och det ställs emot en regeringsoduglig borgarallians. Det här är bra för landet, det är bra för politiken, det är bra för väljarna och det är bra för Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
Inte minst är det här ett utmärkt verktyg för att bryta upp det cementerade blocktänkandet i svensk politik vilket i sig kan få konsekvensen att bryta det moderata inflytandet över svensk politik. Naturligtvis finns det gott om delade meningar om det här, här följer några läsvärda kommentarer: |
![]() |
Under strecket För övrigt kan konstateras att gårdagens lätt stormiga diskussion om höger och vänster och om vilka företag som Socialdemokrater kan och får jobba i inte ledde vare sig framåt eller bakåt. Men det är en viktigt diskussion att föra och jag tycker det är så ljuvligt att det sker öppet och genomlyst. Bara så kan unket gods vädras ut. Mera sånt. Här nedan kan ni se presskonferensen från dagens samarbetspresentation. |
|---|
Andra bloggar om: politik, val2010, socialdemokraterna, miljöpartiet, vänsterpartiet








Nu har sossarna verkligen trampat i klaveret, i ett svep har de lyckats alienera LO-arbetarna (som verkligen INTE vill se någon S/MP-koalition) och skjuta ifrån sig Vänsterpartiet.
“Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket”.
Comment by Alex — October 8, 2008 @ 9:14 pm
Åhh Mona Sahlin…varför gör du detta? Varför går du på enkla lösningar som att bilda koalition med mp.
Låt oss utforma en egen politik och förstärka partiarbetet. Vi har väl ingen anledning när vi har opinionstal på 44%. Nu tror jag att väljarstödet kommer att minska. Det kommer att vara ditt fel om vi inte vinner valet 2010.
Comment by Sven — October 8, 2008 @ 10:21 pm
Det är lite kul att samtidigt som alla världens ekonomer från vänster till höger håller på att ompröva sin syn på just budgetregler och penningpolitik, så väljer s att för första gången hittills kräva principiell respekt för de grejerna för att överhuvudtaget diskutera med v.
Plus, att det sker dagens efter att v presenterar en budgetmotion med 1% budgetöverskott varje år, inför en lågkonjunktur.
Comment by Micke — October 9, 2008 @ 12:11 am
Håller med Micke. Detta utspel kommer vid ett väldigt underligt tillfälle. Nu när det blir mer och mer uppenbart att den ekonomiska politik, som varit “den enda vägen” i västvärlden de senaste två decennierna, har misslyckats…då säger Mona att det inte går att samarbeta med ett parti som vill ompröva denna ekonomiska politik. Dessutom har Vänsterpartiet lagt fram mycket trovärdiga och finansierade budgetar senaste tiden.
För övrigt har ju Vänsterpartiet hela tiden varit tydliga med att man är beredda att kompromissa om budgettak osv. Däremot är man inte beredda att fortsätta driva samma högerpolitik som nuvarande regering. Ska man acceptera större delen av borgarnas skattesänkningarna osv så kommer vi inte ha råd att bygga upp välfärden igen. Att påstå något annat är oansvarigt.
Comment by Pelle — October 9, 2008 @ 11:56 am
Med sossar som Erik Laakso, vad fan ska vi egentligen med borgare till???
Comment by Nicklas Eriksson — October 9, 2008 @ 9:41 pm
Om man håller fast vid detta så kommer (v) att få 15% i valet.
Comment by JörgenL — October 10, 2008 @ 10:54 pm
JörgenL, knappast. Det är bara några ynka procent som vill ha “kommunister under cover” i riksdagen och så blir det ett par tre besvikelseprocent till från “vänstersossar” som inte känner igen sig i parti’t längre. Max 7% all together.
Comment by erik.laakso — October 10, 2008 @ 11:14 pm
Är ju bara löjligt att kalla vänsterpartiet för “kommunister under cover”…Med tanke på att dagens Vänsterparti står för en socialdemokratisk politik.
För övrigt verkar Mona tagit sitt förnuft till fånga nu, så förhoppningsvis kan vi slippa fyra år till med en borgerlig regering.
Comment by Pelle — October 11, 2008 @ 1:26 am
Pelle, om man lite mer sällan hörde önskningar om förstatligande av företag så vore det mycket riktigt, löjligt. Men det är en lång väg dit som det verkar.
Dagens vänsterparti står mycket långt ifrån en socialdemokratisk politik, dagens vänsterparti är inte på långa vägar en del av svensk arbetarrörelse och när det är fler av LOs medlemmar som röstar på Moderaterna än på Vänsterpartiet så förstår jag att det smärtar, det gör jag verkligen.
Comment by erik.laakso — October 11, 2008 @ 12:48 pm
Man kan tyda Din senaste replik så ,att Socialdemokratin står för en mittenpolitisk uppfattning. Vänstern är vänstervriden. Ingen lycka strålar fram i deras väg.
Är uppfattningen mittenpolitisk som jag ser det så är det trångt. Men det är klart mer än 85% inte vänster.
Comment by Leif Ekstedt — October 11, 2008 @ 1:26 pm
Leif, det är vanligt att folk svänger sig med procentsatser hit och statistiska utlåtanden dit men det är sällan man ser det backas upp med konkreta exampel och vettigt underlag. Dina 85% hör också dit.
Comment by erik.laakso — October 11, 2008 @ 1:40 pm
Alldeles för många pudlar nu för tiden.
Mycket bättre med brittiska bulldogar
(v)oof (v)oof
Comment by James Bucci — October 11, 2008 @ 5:58 pm
James, exakt, folk håller på ändrar sig hela tiden. från Finland kommer väl inga hundraser…
Comment by erik.laakso — October 11, 2008 @ 6:26 pm
“som vill ha “kommunister under cover” i riksdagen” Kan jag få hjälp att tolka vad EL menar med denna formulering?
Comment by Bloggaren KAS — October 11, 2008 @ 6:36 pm
Finsk spets duger oftast men lite synd med deras lättskrämdhet när de skall närma sig vänsterpartister
Comment by James Bucci — October 11, 2008 @ 6:45 pm
James, jag blev biten av min systers finska spets när jag var liten. Kan det vara en ledtråd`:)
Comment by erik.laakso — October 11, 2008 @ 11:49 pm
Nytt försök…
Jag vet vad poliser och säkerhetspoliser som jobbar “under cover” med, men politiker ? … menas det att dom bara spelar demokrater i riksdagen … eller?
KAS
Comment by Bloggaren KAS — October 12, 2008 @ 1:27 am
Ni får komma med vilka argument ni vill. Men konstal ationer av mp,v osv. för oss socialdemokrater har ingen som helst betydelse. Vi är ett stort parti med ett ïdag stort förtroende, enligt opinionssiffrorna. Och det har vi haft under flera decenier. Ska vi inte som ett stort parti kunna arbeta fram ett partiarbete och program som väljarna kan gå till val på. Att vi efter valet sätter oss ner med andra partier som vill bilda regering med oss. Är väl då naturligt. Att bilda något med andra partier som når upp till 4-5% i väljarundersökningar är inte seriöst med våra supportrar och väljare. Man kan ha debatter och diskussioner men inte kolationer.
Comment by Leffe — October 12, 2008 @ 2:07 am
Leffe, naturligtvis har du helt rätt om man ska se till traditioner, erfarenheter och kompetens.
Frågan är om det politiska landskapet förändrats så dramatiskt så att även vår taktik bör förändras. Jag tror att en situation med SD i riksdagen och en målmedveten borgerlighet som lyckas komma överens är två sådana ingredienser som kan ha förändrat landskapet dramatiskt. Men jag kan ha fel, det kan också vara så att allt är precis som vanligt men jag skulle inte våga sätta pengar på det. Därför tror jag att en gemensam valplattform med intentionen att bilda koalition kan vara vad som krävs.
Comment by erik.laakso — October 12, 2008 @ 10:38 am
Fyller 50 i år, har röstat s hela mitt liv.
Håller sig detta samarbete kommer jag att göra som min far gjorde vid två val - rösta på “Kamrat 4 %”. Aldrig lägger jag en s-röst högerut!
Comment by Katta — October 13, 2008 @ 9:39 pm