http://www.socialdemokraterna.se Erik Laakso | På Uppstuds » Jag är fullständigt okränkbar

Erik Laakso | På Uppstuds

Politik, samhällskritik och analys

Jag är fullständigt okränkbar

Posted by erik.laakso in Politik, Satir o.dyl. (Saturday August 18, 2007 at 12:30 am)
Som alla känner till så är det fullständigt urlakade begreppet “kränkt” på väg att blir stor humor. Den som hävdar att den blivit kränkt kan numera se hur omgivningen vänder sig bort i pinsam tystnad för att i nästa stund snabbt försöka byta samtalsämne, och gärna byta samtalspartner samtidigt. Unisont vrider sig lyssnarskaror i fnissattacker när någon hävdar sig ha blivit kränkt av än det ena och än det andra. Jag tror början till undergången var när glassen Nogger Black påstods kränka någon folkgrupp, fräck glass.
Själv är jag fullständigt okränkbar, försök bara. Du kan kalla mig vad du vill men jag tänker inte ropa på ombudsmannen, inte idag. Detta för att det snart nog kanske är så att den medelålders vite, tilltalande överviktige, heterosexuelle mannen är den enda kvarlevande minoriteten på jorden som fritt får kränkas. Så kränk på bara, kör hårt, jag tar inte åt mig!

Ursprunget till den här något osammanhängande postningen kommer sig av dagens ledarartikel i Expressen idag, Sakine Madon skriver väldigt bra om just kränkning och uppmanar alla som känner sig kränkta av en eller annan anledning: “Kränk tillbaks! Men tro inte att sårade känslor och ilska är argument eller skäl för censur och förbud.”

Verbet “Kränka” är ett ord som har med hedersrelaterade begrepp att göra och hela vårt samhälle är på olika sätt uppbyggt kring hederbegrepp. Visst brukar vi oftast förknippa heder med andra kulturers hederstänkande eller med kulturer som är rädda att “tappa ansiktet” men vi har minst lika många olika hedersrelaterade skyddsmurar att bära upp för att skydda oss. Och ju mer vi har att skydda, desto mer finns det att kränka. Det är därför Peter Wahlbeck så lätt kunde kränka såväl SSU som alla pretentiösa feminist-kulturist-etnicitist-uttolkare som i flera månader skrivit svårmodiga motioner till kongressen. Det är därför så många hela tiden måste sträcka sig efter kränkningsförsvaret för att slippa avslöja sig med brallorna nere. Ju fler vi blir som tappar byxorna offentligt och inte längre fruktar en tappad heder, desto lättare blir vi av med allt destruktivt skyddande av en svårbeskriven heder.

Jag tror att vårt samhälle skulle må bra av mer häcklande, mer tappade ansikten och mindre hedersrelaterat försvar av oss själva och försök att dölja våra nakna rumpor. Men alla som häcklar, hånar och synar andras nakna hud får ju samtidigt vara beredda på lite brända flaggor, vredgade demonstrationer och ett återgäldande i häcklande. Den som då står och gråter och kallar det för, tja (?) rallarsvingar, visar bara sin egen ludna röv.

Så här skrev Anna Ekelund i augusti 2005 | Och | så här skrev Johnny Eriksson i augusti 2003


Under strecket
Men därmed inte sagt att vi inte ska bli förbannade. Det är bra att människor blir arga, att vi reagerar, att vi säger ifrån. Men ropa inte på kränkningsombudsmannen för det är förtäckta sätt att försöka tysta debatten. Bränn en dansk flagga om så är, om inte annat för att det är roligt.

Jag hade tänkt skriva något helt annat här under strecket men jag blev ivrig och nu har jag glömt bort vad det var. Skruttans, (vilket inte är ett utav de mest frekventa svordomar jag använder mig av)!

Nån som behöver en rakhyvel?

Den här och andra intressanta bloggar om: , , ,

40 comments for Jag är fullständigt okränkbar

  1. Jag har alltid faktiskt tyckt det varit beklämmande med alla som känner sig kränkta av allt möjligt. Har däremot missat att denna reaktion nu skulle vara den dominerande. Vi har ju faktiskt lagstiftning som bygger just på kränkningen som ett av det mest fruktansvärda brotten.

    Comment by Peter Karlberg — August 18, 2007 @ 1:54 am

  2. Peter, jag tror du kan se det om du ser dig omkring. Om denna min spaning stämmer så bör vi inom kort se föraningar om att lagstiftarna vill sända nya signaler, peka på ny symbollagstiftning och skydda nya grupper. ;)

    Comment by erik.laakso — August 18, 2007 @ 1:56 am

  3. Är Foa underrättad?
    www.s-info.se/silfverstrand

    Comment by Bengt Silfverstrand — August 18, 2007 @ 7:11 am

  4. Du tror inte Emma Lindell tillämpar brasiliansk vaxning? Någon luden röv vill jag då absolut inte se.

    Comment by Leif E — August 18, 2007 @ 7:20 am

  5. Erik,
    jag har ännu inte själv märkt att det håller på att bli humor av “kränkt” men håller i övrigt helt med dig.

    Det är egentligen rätt bedrövligt att en massa prinsessor på ärten har lagt beslag på ett ord som borde vara reserverat för verkliga kränkningar, som t.ex. våldsbrott och liknande. De som blir kränkta för småsaker är bara patetiska.

    # 4

    Kör du själv med det? ;-)

    Comment by Kristina Larsson — August 18, 2007 @ 8:14 am

  6. Ense!
    Men det där med att bränna flaggor ställer jag inte upp på. Vare sig dansk, skånsk eller norrländsk flagga (jo då, jag vet att det finns fler).

    Comment by Christina Meltin Westerlund — August 18, 2007 @ 10:33 am

  7. Möjligen missförstod jag i den sena timmen. Att vi fortfarande inte sett slutet på raden av förslag på inskränkningar av yttrandefriheten med hänvisning till just risken för att någon känner sig kränkt är nog helt klart, liksom på utvidningar av hatbrottsdefinitionen i utmed samma linje. Frågan är väl snarast om du har rätt i att folk mer i allmänhet tar avstånd från att kränkningen skulle vara så farlig - visar inte den nyligen stundande incidenten på SSU-kongressen att “känsligheten” för kränkningar fortfarande ökar?

    Comment by Peter Karlberg — August 18, 2007 @ 10:35 am

  8. Kristina, det är väl ingen som törs skratta öppet ännu, mera bortvänd pinsamhet. Ur folkets djup hörs ett dovt: Orka! så fort någon stackare anser sig kränkt. Men det är synd eftersom de som verkligen blivit kränkta riskerar att utsättas för samma suck.

    Leif, men bilden av den ludna röven kommer för alltid förfölja dig på näthinnan, se till att alltid ha med en engångshyvel.

    Slutligen är det intressant att notera att ett nytt, och till synes känsligare (men det är en illusion), offer är utsett. Enligt skolgårdsmobbarens exakta taktik så gäller det nu att få med sig nya skrattare, men det är fåfängligt fiskande på denna blogg. Vi avböjer deltagande i sådan ruttenhet. *rallarsving*

    Comment by erik.laakso — August 18, 2007 @ 10:35 am

  9. Peter, jag tror att det var droppen på något sätt, den avgörande faktorn som kommer utsätta varje framtida “kränkning” för kritisk granskning.
    Och den kommer också att tvinga ut signalsändarpolitiker ur sina gömslen för att från en verklighetsfrämmande horizont ropa på strängare lagstiftning.

    Comment by erik.laakso — August 18, 2007 @ 10:41 am

  10. Erik
    “Som alla känner till så är det fullständigt urlakade begreppet “kränkt” på väg att blir stor humor”

    Jag känner inte till det, dessutom har du fel.

    Eftersom bevisligen inte “alla” kände till så är hela meningen en felkonstruktion. Jag misstänker nu att Du och några i Din vänkrets anser att människor som känner sig kränkta kan fnittras åt, om min misstänke stämmer ber jag dig vänligt men bestämt att söka utträde ur det socialdemokratiska partiet.

    En människa som känner sig kränkt och som upplever att andra i omgivningen fnissar är dubbelt kränkt, den som fnissar visar total avsaknad av empati och hör absolut inte hemma i ett parti som säger att alla ska med.

    KAS

    Comment by Bloggaren KAS — August 18, 2007 @ 10:54 am

  11. KAS, vaknat på fel sida igen? Möjligen kan jag ha generaliserat en smula, och kanske jag också skojade lite, det skulle man kunna tro eftersom inlägget är kategoriserat under “satir”, men känsliga personer kanske ska varnas redan i rubriken i fortsättningen.

    Om du inte håller med om att en stor andel av de som “känner sig kränkta” egentligen borde ta sig en funderare över om de inte är väl känsliga så innebär det att du och jag är oense om det. Jag tycker själv att lättkränkta stackare håller på och stjäl begreppet från de verkligt kränkta och jag tycker det är tid att tala klarspråk om den saken. Att känna sig kränkt över att en komiker eller konstnär skojar om en ståndpunkter är att kränka den våldtagne, rånade, bestulne och mördade och det tycker jag är oroväckande. Om du därmed tycker att jag borde kliva av det socialdemokratiska partiet så får du väl slå dig ihop med andra som anser att jag är en infiltratör, de lär ju finnas, eller så kan du göra vad du nu brukar göra för att stilla ditt humör en smula. Ska vi säga så?

    Comment by erik.laakso — August 18, 2007 @ 11:10 am

  12. Att “inlägget är kategoriserat under “satir”” kan av en utomstående tolkas som att man medvetet gör satir av den kränkte genom att fnissa, så det var ett mycket dåligt argument.

    Vaknat på fel sida? Absolut inte.

    Det är med glädje som jag ser att du modifierar dina skrivningar i svaret #10 och inte är så kategorisk som i bloggposten. Jag såg en skrivning av Leif där han beskrev ditt överlägsna stil och i svaret #10 ger du exempel på den igen, särskillt i slutet av kommentaren. Om du inte modererar din egen debattteknik något så kommer du att för alltid bli kvar i Tierp som kommunalpolitiker men bara med hjälp av lite tur.

    KAS

    Comment by Bloggaren KAS — August 18, 2007 @ 11:23 am

  13. Nädu KAS, du är helt snett ute idag, det beklagar jag. Halmgubbar, medvetna missuppfattningar och försök att lägga ord i min mun. Känner du dig kränkt min vän? Kanske ska vi sätta upp en krisgrupp?
    Att vara kategorisk i en bloggpost är jag säkert den förste i världen att vara, och du har ju aldrig någonsin varit det, eller hur? Det är väl bättre om vi sätter oss i en ring och pratar ut om saken KAS?

    Är det förresten det värsta du kan föreställa dig, att bli kvar i Tierp som kommunpolitiker? Är det helvetet på jorden KAS, tycker kanske du också att jag är genomrutten? Det känns som om vi inte har så mycket att tala med varandra om längre, om jag inte tycker som du så kränker jag andra och då har jag inget mer att se fram emot än att möjligen, med lite tur, kunna vara kvar som kommunpolitiker i Tierp. Ja jisses moster!

    Comment by erik.laakso — August 18, 2007 @ 11:29 am

  14. “Är det förresten det värsta du kan föreställa dig, att bli kvar i Tierp som kommunpolitiker?”

    Det finns värre ställen…
    Du kan alltid flytta till Sveriges “slow city”
    http://www.ttela.se/artikelmall.asp?version=148681

    Kränkande ledarskribenter ?
    Den s-märkta kommunalrådet tyckte det - Klicka på James ;-)

    Comment by James Bucci — August 18, 2007 @ 11:57 am

  15. James, haha, jo jag läste det där igår kväll efter att du länkade första gången (jag satt just då och skrev okränbarhetstexten)och jag undrade om det verkligen var så att du blev kränkt utav det förfarandet?

    Comment by erik.laakso — August 18, 2007 @ 12:04 pm

  16. Dina reaktioner EL tyder nästan på att du känner dig kränkt, det är ju så man undrar om folket i din omgivning fnissar.

    På din fråga om jag tycker att du är genomrutten så är svaret NEJ.

    Det enda jag tycker Erik är denna bloggpost var lite för kategorisk och svårtolkad.

    Comment by Bloggaren KAS — August 18, 2007 @ 12:15 pm

  17. KAS, nej du, smeta inte på mig något som du hittat på själv. Kränkt blev jag när jag som artonåring blev brutalt nedsparkad av ett ligistgäng, de kränkte mig genom hänsynslös kriminalitet, ord om mina åsikter kan aldrig kränka, det är att tro sig själv om väl mycket. :D

    Jag beklagar om jag inte lyckades skriva så att du kunde tolka lättare, jag beklagar inte att texten var kategorisk. En annan gång kommer jag säkert vara med vag och lättolkad. Fast det känns som om det kategoriska ska vara lättare att tolka än det vaga men det kanske bara är jag…

    Comment by erik.laakso — August 18, 2007 @ 12:19 pm

  18. Ja det är nog bara du … ;)

    Comment by Bloggaren KAS — August 18, 2007 @ 12:27 pm

  19. Angående slow city så glömde jag att uppdatera namnlänken.
    Nu kommer ni till kommunalrådets replik på slow city ledaren.

    Vad gäller kommunalrådets censurering av min antologiska reservation - så upplevde jag en kränkning av rättigheter som regleras av kommunallagen. En ledande jurist hos SKL som jag sökte råd hos uttryckte sig så här - det är tveksam om ordförande kan gå in och beskära din reservation. Tolkade det som diplomatisk juridisk språk för “Go for it”

    Det är spännande att se vad länsrätten kommer fram till.

    Fair play !

    Comment by James Bucci — August 18, 2007 @ 12:32 pm

  20. Förmodligen.

    Comment by erik.laakso — August 18, 2007 @ 12:39 pm

  21. Eriks näsa verkar fungera helt utan anmärkning i det här fallet. Vissa tror ju uppenbarligen inte det men min erfarenhet är att “kränkt” är ett ord som håller på att förlora sin betydelse.

    Jag tyckte jag var kreativ när jag använde ordet vid ett läkarmöte för att kommentera ett ifrågasättande brev från socialstyrelsen. Gamle chefen skrattade för det var andra gången samma vecka som jag sa “jag känner mig kränkt” och dessutom spetsade med lite; “både ledsen och arg”. Gången innan gällde det en trafikkontroll efter riksvägen.

    -Har ni tänkt på vad populärt det har blivit att känna sig “kränkt”? Diskussionen fortsatte i en humoristisk och kreativ anda där vi också diskuterade kraven på krishantering och “samhällets stöd” vid kränkning.

    Det här var ett par år sedan och sedan dess drar alla på munnen när någon i gruppen säger “jag känner mig kränkt”.

    Redan för 8 år sedan berördes problemet i rapporten “Svaghetens moral”. Nu senast har liknande resonemang förts fram i “I trygghetsnarkomanernas land : om Sverige och det nationella paniksyndromet” Eberhard, David.

    Fenomenet är alltså uppmärksammat av både expertis och profstyckare.

    Standardinterventionen är att få den kränkta att bli tåligare. Att ändra på omvärlden är oftast utsiktslöst. Problemet är att vissa tar åt sig för lätt, att man undviker situationer, kanske sjukskriver sig och drar sig undan.

    Synonymer till kränkt är t.ex. förolämpad förödmjukad sårad vanärad vanhedrad skändad förnärmad skymfad missfirmad förfördelad. Ära och heder ingår alltså i begreppet. I Sverige blir vi inte kränkta för att våra döttrar väljer fel pojkvän men beroende på vilken kontext man lever i kan det också utgöra en kränkning. Accepterar man att det är den kränkta som definierar kränkningen måste vi alltså acceptera att en far är vanhedrad om dottern inte gifter sig med den han har utsett.

    Debatten om mohamedteckningarna visar också att det är lätt att komma snett. Erik har identifierat ett viktigt samhällsproblem som är verkligt. Synd bara att ni kränker honom genom att ifrågasätta dess relevans. Var det jag som blev utsatt skulle jag bli både ledsen och arg.

    Comment by Leif E — August 18, 2007 @ 12:43 pm

  22. Jag vill tipsa om ett ytterst välformulerat inlägg om rätten att kränka, Blogge Bloggelito skriver som vanligt bäst i den här frågan. Ni som är känsliga själar kanske ska låta bli att läsa där. Det finns en del bilder som inte är office proof också, ta er i akt i lättkränkta.

    Comment by erik.laakso — August 18, 2007 @ 12:53 pm

  23. Erik och alla andra som vill få alla kränkta att småle åt mobbarna därför att mobbarna går det inte att göra något åt.

    Blogge passar i ert sällskap och tillsammans utgör ni en liten minoritet som saknar allt vad vett och ettikett heter.

    Förfining är i er grupp av enskillda inte tänkbart och ni kommer alltid att vara utanför de kretsar där viktiga beslut tas.

    :)

    Comment by Bloggaren KAS — August 18, 2007 @ 1:31 pm

  24. KAS. Vi talar inte om mobbing här. Mobbing skall givetvis inte tillåtas. Vad vi talar om är en modevåg att uppfatta all kritik och alla motgångar som “kränkningar”.

    Comment by Leif E — August 18, 2007 @ 1:42 pm

  25. Kristina, det är väl ingen som törs skratta öppet ännu, mera bortvänd pinsamhet. Ur folkets djup hörs ett dovt: Orka! så fort någon stackare anser sig kränkt.

    Helt enig med dig. Det har jag också sett.

    Comment by Kristina Larsson — August 18, 2007 @ 1:47 pm

  26. KAS, vad är det du missförstår, förklara så ska jag försöka svara, men jag får uppfattningen att inte ens vill försöka förstå vad jag menar. Det blir svårt att diskutera då.
    Du måste ha missat att jag avskyr nätets mobbarmentalitet där såväl skrattare som fnissare samlas i kompisgänget runt de som gömmer sig bakom “humor”, men det här har inget med det att göra, det här handlar om kränkningstrenden som fullständigt skalar av innehållet i kränkningsbegreppet. Tycker du att det gör att den verkligt kränkte får rätt behandling och trovärdighet? Jag tycker inte det. När det gäller Blogge så tror jag du moraliserar, men det är bara vad jag tror, det är ingen anklagelse så du behöver inte bli kränkt.

    Comment by erik.laakso — August 18, 2007 @ 1:50 pm

  27. # 14

    Det påminner mig om en kollega som sa att de som bor i Nässjö, de har det bra. Vart de än flyttar så får de det bättre. :-D

    Comment by Kristina Larsson — August 18, 2007 @ 2:03 pm

  28. Alltså, det är inte så vanligt, att jag inte håller med KAS, men här gör jag inte det.

    Jag tycker det verkar som om det gått mode i att känna sig kränkt, och faktiskt (tro det eller ej) så håller jag med Erik L, när han säger att de som verkligen blir kränkta kanske då inte tas på allvar. Man blir liksom immun mot begreppet.

    Men samtidigt så tycker jag att mobbingpåståenden också har gått samma väg. Detta har inte med Eriks påstådda utsatthet för mobbning att göra! Bara så du förstår det Foa.

    Comment by Christina Meltin Westerlund — August 18, 2007 @ 2:08 pm

  29. Erik, det kan ju vara så att jag inte hör fnissen eller ser snyftarna som påstår sig vara kränkta av den enkla anledningen att jag inte har sådant i min närhet.
    Jag sitter som du vet låst i en sjuklya sen två år tillbaka, trotts det så lyckades FOA kränka mig när han sa att han inte kritiserar mig på grund av min sjukdom. Till FOA vill jag säga som Erik sa till alla, kränk på du bara jag är fullständigt okränkbar, jag kanske går i däck i ett par dagar men jag kommer alltid tillbaka starkare och gladare än någonsin förr.

    Nej Erik jag moraliserar inte över nakenhet och sex det är nämligen det som är grunden till allt liv och jag älskar livet.

    Till slut kan jag väl hålla med om att det går inflation i begreppet “kränkning” så är det inte bra, lika så är det inte bra med inflation när det gäller pengar, ty på samma sätt som den kränkte blir mindre värd i vissas ögon blir ju pengarna(skuldsedlarna) mindre värda.

    KAS

    Comment by Bloggaren KAS — August 18, 2007 @ 2:10 pm

  30. Kränkt? Mobbad?

    Är jag det pga att jag tycks hamna i Erik:s spamfilter för varje inlägg jag gör på den här bloggen?
    Nää, jag tror nog inte det.

    Trevlig lördag önskar jag er alla. Nu skall här förberedas för surströmming!

    Comment by Christina Meltin Westerlund — August 18, 2007 @ 2:12 pm

  31. Christina, jag beklagar verkligen att du hamnar i spamfiltret, och jag kan inte hitta orsaken heller, men jag ska fortsätta undersöka saken. Tills vidare så godkänner jag efter vart.

    KAS, det är därför det är så oerhört viktigt att inte använda kränkningsbegreppet för småsaker, och att påtala när det verkar vara småsaker som människor hävdar sig kränkta utav.

    Comment by erik.laakso — August 18, 2007 @ 2:33 pm

  32. #31

    Det är helt OK Erik!

    Comment by Christina Meltin Westerlund — August 18, 2007 @ 2:49 pm

  33. James, hälsa kamrat Frändelid att hans mailadress verkar gå till “hotamil.com”… Kan det verkligen vara rätt?

    Vbg verkar ha missförstått det där konceptet med slow cities. Stan behöver mera fart. “Fart City”? Nej nu var jag elak… :-)

    Comment by Johan Paulsson — August 18, 2007 @ 4:14 pm

  34. Fart City? Det påminner om han som var ute och åkte bil med engelskspråkiga vänner. När de kom till en hastighetskontroll förklarade han för dem att det var en fart control. :-)

    Själv tror jag att jag skulle kunna trivas i en slow city. Det är väl därför jag om en månad kommer att flytta till en liten bonnahåla på den skånska vischan. *ler fånigt och säger äntligen*

    Comment by Kristina Larsson — August 18, 2007 @ 4:28 pm

  35. Jag tror att vi talar om väldigt olika fenomen här. Det kan behövas exemplifieringar för att komma fram till en gemensam uppfattning om vad vi menar med “kränkt” och “mobbning” för att ta två aktuella begrepp.

    Exempel på det moderna kränkt-begreppet är om man är sjuk eller handikappad och direkt anger sig vara “kränkt” av socialstyrelsens nya sjukskrivningsrekomendationer. Samma personer blir kränkta om doktorn börjar utreda psykosomatiska mekanismer i patogenesen (sjukdomsbildningen). Vidare blir de kränkta av resonemang om salutogenesen (friskhetsbildningen) vid ökad aktivitet och fler sociala kontakter.

    Folk som lever på bidrag anger sig kränkta när man tar upp vilka problem en ökad bidragsförsörjning medför, vad det kostar med många bidragstagare och hur mycket mindre skatt man får in när folk går in i sitt bidragsberoende. Direkt börjar de berätta om hur eländigt de har det och hur lite respekt de får av sin omgivning.

    Här skulle BS favoritcitat av Piraten passa perfekt för en gångs skull.

    Genom att blanda ihop en allmän diskussion om människors beroendeställning med diskussinen om mobbing försöker man tysta det man anser vara en oönskad politik, alltså överförande av människor från bidragsberoende till självförsörjning. Varje tidning och TV-kanal letar fram sitt eget offer för regeringens “kränkande” behandling.

    Det är samma mekanism som då islamister tystar debatten genom att påstå att en diskussion om militant islamism är en kränkning av alla muslimer.

    Extremfeministerna gör på samma sätt. De känner sig “kränkta” av vissa inlägg i genusdebatten och blockerar all diskussion på området.

    Tyvärr har detta också varit en av socialdemokratins paradgrenar. Högern “hånar” de fattiga och “kränker” de svaga. Det var nog så modeordet “kränkt” uppstod.

    Comment by Leif E — August 18, 2007 @ 5:06 pm

  36. Johan - gillar förslaget Fart City då det finns tyvärr några stycken politiska Old Farts. Inga nämda = inga kränkta.

    Vad gäller den aktuella rättsliga prövningen av min antologiska reservationen så står jag inte längre för den. Mitt KS överklagandet föll på grund av att en reservation kommer in efter beslut i ärendet och därför kunde inte vara till grund i KS ärendet - helt riktigt, ville egentligen märka ut vägen med överklagandet. När besluts ärendet sedan gick vidare till KF så skulle min reservation förstås har haft ett innebörd.
    Jag tyckte att jag riskerade att bli rättshaverist om jag överklagade KF beslutet också , hade tur att några andra medborgare valde att driva processen.
    Jag följer processen på nära håll via kommunens diariet och klämde åt kommunalrådets delegations ( det är ju sommar och jag sitter annars med i KS) skrivelse till rätten genom att diarieföra en egen skrivelse.

    Den som vill läsa min diarieförd skrivelse klickar på James

    Just nu är ett förslag ute på remiss i vår kommun om
    att i arbetsordningen begränsa reservationer till max tre sidor - I wonder why ?
    Kränka mina demokratiska rättigheter, indeed !

    Comment by James Bucci — August 18, 2007 @ 10:28 pm

  37. Du antar alltså att vi alla har en ludna rövar? Du drar alla öven en kam, liksom. Jag känner mig kränkt.

    Comment by C. L. K. Aqurette — August 19, 2007 @ 7:47 pm

  38. #28
    “Men samtidigt så tycker jag att mobbingpåståenden också har gått samma väg. Detta har inte med Eriks påstådda utsatthet för mobbning att göra! Bara så du förstår det Foa.”

    Kämpa på CMW med dina påståenden att Bengt Silfverstrand inte mobbar Erik Laakso och har gjort sedan två år snart då jag påtalade fenomenet första gången.
    Mig får du aldrig på andra tankar.

    För övrigt så tillhör jag också gruppen som aldrig känner mig kränkt.. vad folk än hittar på.

    Som person och individ är jag föremål för en “utställning” ifall då den som beser utställningen inte har tid att själv bedömma och ta sig tid att bedöma mig.. ja vad ska jag göra åt den saken.

    Jo jag har tre gånger i mitt liv sagt åt tre olika personer.. snälla.. ta dig 20 år och följ mina spår så får du en annan uppfattning.

    Comment by Foa — August 19, 2007 @ 8:44 pm

  39. C.L.K, yepp det var liksom mening. :D

    FOA, det går nog inte att lära en del gamla hundar att sitta helt enkelt.

    Comment by erik.laakso — August 19, 2007 @ 9:08 pm

  40. […] I veckan har bl.a. Merit Wager och Stigbjörn Ljunggren skrivit om denna svenska folksjukdom, liksom ett flertal andra bloggare har gjort tidigare. Frågan var också på tapeten under våren. […]

    Pingback by Ställ inga krav på mig: jag är ju kränkt! : Henrik Sjöholm — August 22, 2007 @ 8:10 am

Sorry, the comment form is closed at this time.

 

Bad Behavior has blocked 107 access attempts in the last 7 days.