http://www.socialdemokraterna.se Erik Laakso | På Uppstuds » Häng ut förrädarna

Erik Laakso | På Uppstuds

Politik, samhällskritik och analys

Häng ut förrädarna

Posted by erik.laakso in Politik (Thursday August 16, 2007 at 5:49 pm)
SÄPO har en lista på omkring 900 svenskar som på något sätt varit aktiva eller intressanta för den Östtyska säkerhetstjänsten STASI, en av de grymmaste kommunistdiktaturernas hemliga säkerhetsstyrkor. Denna säkerhetstjänst har alltså haft ett antal svenskar på sin lönelista och dessa landsförrädares namn finns på en lista hos den svenska säkerhetspolisen idag. Då är det dags att; Do the math.
Publicera namnen på landsförrädarna och gör det å det snaraste.
Visst, sortera bort alla som bara varit utsatta för försök till rekrytering, alla som varit utsatta för närgånget intresse och kanske till och med de som av försumlighet bidragit till kommunistregimens uppräthållande av förtrycket. Men offentliggör vilka de, cirka ett 50-tal, som varit aktiva uppgiftslämnare och medvetna förrädare, är.

Den totala avsaknaden av debatt kring en eventuell publicering är intressant i sig. Indikerar det ungefär vilka människor man kan tänka sig finnas med? Är det några journalister med? Politiker? Ansvarstagande samhällstungviktare? För det måste ju vara människor som kunnat bidra med något viktigt för att vara intressant för skräckväldet.

Visserligen kan vi säkert förvänta oss att en del utav spionerna är avlidna vid det här laget och att en publicering kommer vara smärtsam för deras efterlevande, men det kan ändå inte vara något viktigt att ta hänsyn till i ett sådant här fall. Jag tror att det är viktigt att nationen är tydlig med att landsförräderi aldrig preskiberas, en spion ska alltid veta att avslöjanden även kommer drabba hans barn och efterlevande. Den efteråt levande samtiden har rätt att få veta vilka som sålde ut människor i utbyte, ja i utbyte mot vad?

Det viktiga är att inte försöka gömma det här under den våta filten av politisk korrekthet, det är aldrig i något sammanhang okey att sälja ut sina medmänniskor.

Även om jag inte riktigt stämmer in i ordvalet, och kanske går eventuell ironi mig lite förbi, men nog har Johan Hakelius en poäng i att vi behöver något av en häxjakt, i vilket fall en liten offentlig uthängning. Och som Hakelius skriver, ni som svarar nej kan antas stå på listan tills motsatsen är bevisad. För att använda övervakningssamhällets tillskyndares favoritargument, den som har rent mjöl i påsen har ju inget att frukta, eller hur?
Så, var är medias granskande journalister med kraven på räfst och rättarting? Eller står de själva månne på listan, för det är förfärligt tyst om den här saken. Konspirationsteorierna flödar förstås redan.


Under strecket
Alla som ropar högt om hur farligt det är att sina pengar på börsen och som nu attackerar såväl fondsparande i sig som pensionssystemet generellt verkar ha glömt att börsen gått upp kraftigt de senaste åren och det endast är det här årets uppgång som hittills försvunnit i den turbulens som råder. Kan vi förvänta oss samma rubriker och samma tongångar fast omvänt om sisådär 6 månader när börsen både återhämtat sig och gått om vad börsvärdet var dagarna innan nedgången? Nej jag skulle inte tro det, gå i ledband bara. Så här säger DNs privatekonomiska expert: “de som lagt stora delar av sitt sparkapital i högriskfonder och som vet att de behöver pengarna den närmaste framtiden. De har anledning att vara oroliga”. Just det, alla andra kan sitta still i båten så vänder det i sinom tid.

Den här och andra intressanta bloggar om: , , , ,

66 comments for Häng ut förrädarna

  1. Under strecket!
    ______________________________________________

    Skrev detta på CMW´s blogg:
    http://www.s-info.nu/page/blogg_reply.asp?id=514&blogg=16237&multiple=1

    Intressant faktiskt att först läste jag din blogg CMW och kunde förstå och hålla med dig.

    Därefter läste jag Eriks och förstod och kunde hålla med..

    Vad är det tecken på?

    Nåväl själv hade jag tur.. Swedbank krävde att jag skulle avsätta en fjärdedel av mina pensionspanande innan den 28 Juli för att den summa skulle betalas ut under nästkommande år.

    Fick påtalandet den 18 Juli då kursen gort ett steg uppåt.. funderade ifall jag skulle vänta tills närmare den 28´e för ytterligare uppgång (det hade varit lite upp och ner)
    För en gång skull så gjorde jag rätt.. den 19 Juli sålde jag av en fjärdedel.. och ser nu vad bra val jag gjorde… fast 3 fjärdedelar är kvar och går ner.. förhoppningsvis under en kort period.

    Trevligt är också att i fjol så ville Swedbank att jag skulle sälja av en femtedel för min pension nuvarande år. Resterande fyra fjärdedelar hade nu den 19 Juli vuxit så att fjärdedelen var 33% mer i värde nu.

    Nu blir det ju så att min fina placering får jag betala 30% till staten.. och välfärden.

    Ska bli trevligt att se ifall nästa år att den tredjedel jag ska avsätta även den har vuxit 30%.. eller var jag hamnar.

    Comment by Foa — August 16, 2007 @ 7:40 pm

  2. Christina Meltin Westerlund håller verkligen inte med mig, men hon “trackbackar” inte själv så jag hjälper givetvis till efter bästa förmåga. :D

    Comment by erik.laakso — August 16, 2007 @ 7:52 pm

  3. Bra Erik nu fick du fart på KAS.

    Jag vill börja med att tacka.

    Alla länder med ambassader har 1:a, 2:a och tredjesekreterare och merparten av dessa sysslar med underrättelsetjänst och spioneri.

    Massor av svenskar utsätts och har utsatts för diverse förförelsekonster av både ekonomisk och sexuell art från dessa välutbildade statstjänstemän.

    Det gäller inte bara öststaters eller före dessa öststaters ambassader utan det gäller alla ambassader även afrikanska sådana där vackra negresser strosar omkring till synes utan att ha några vettiga uppgifter att utföra.

    Säpo har hitintills varnat dessa svenskar som råkat “illa ut” och i tysthet bett de klumpiga sekreterare som inte klarat att verka i löndom vänligt men bestämt att åka hem till sin egen sandlåda.

    Varpå genast en ny har sänts ut från det “förorättade landet”.

    Så min fråga till dig Erik blir, varför i helvete skall inte alla som utfört spionage hängas ut?

    Vi kan börja med alla som var spioner och rapportörer åt nazisterna och sedan trava på med alla öststatspioner för att avsluta med alla som sitter i flextronikbilar och länkar alla samtal i Sverige till USAs spiongubbar.

    Fråga dig också varför försvaret, polisen och brandförsvaret låter databehandla sin datatrafik via datorer i USA.

    Du själv har många partikamrater som samarbetat med tredje makt på ett sätt som kan liknas vid förräderi.

    Skall alla hängas ut?

    Vem skall organisera mobben?

    Socialdemokraterna i Tierp?

    Nej Du min käre vän låt säpo sköta detta på det vis som visat sig fungera och är humant mot de av oss som inte har karaktär att stå emot erbjudanden om pengar och sexuella tjänster.

    KAS

    Comment by Bloggaren KAS — August 16, 2007 @ 8:11 pm

  4. Vi talades vid om makt i en annan postning och jag konstaterade att många inte vill ha makt. Nu skyndar Christina Melitn Westerlund till och förstärker vad jag sa. Hon vill inte ha makt över sin pension. Hon vill inte ha makt över sitt kapital. Helst vill hon ligga i en hängmatta och pilla sig i naveln (tror jag). Det mest spännande hon kan tänka sig är säkert att undersöka om det växer någon navelludd där …

    Det är lönlöst att tvinga på människor makt när de vill att andra tar den åt dom. Vissa är så maktfrånvända att de blir hatiska över reell makt. Man vill hantera en pseudomakt, att sitta i baksätet och tro att man styr med leksaksratten (gå med i partiet och “påverka”).

    Så illa är det nog.

    Med makt följer ansvar. Svenska folket har delat ut ansvaret samtidigt som man centraliserat makten så ansvar blivit något högst imaginärt. Vissa “tar ansvar” genom att avgå men för några år sedan fick vi lära oss att man skulle “sitta kvar och ta sitt ansvar”. Svenska myndighetspersoner och politiker är immuna mot ansvar. Klart man hissnar då om någon utkräver ansvar för landsförädare.

    Ingen vill väl bli uthängd och de som protesterar mot förslaget om publicering av listan är de vi först skall misstänka hade samröre med östtyskland.

    Det kan finnas politiker med på listan. Politiker som besökte DDR före kommunismens fall. Där finns nog haken.

    Comment by Leif E — August 16, 2007 @ 8:42 pm

  5. Tips

    Köp turkiet, balkan och metallrelaterade aktier som boliden. 30 % upp före jul!

    Comment by Leif E — August 16, 2007 @ 8:44 pm

  6. Kul att du fick fart igen. :D
    Men KAS, visst måste det vara en avgrundsdjup skillnad på att arbeta med kontraspionage för eget land, på eget lands uppdrag, än att sälja ut sitt lands uppgifter till fientlig makt? Hejda dig nu.
    Allt jag tycker, och det tycker jag är fullt rimligt, är att om det finns ett 50-tal svenskar som stått på STASIS lönelista och sålt ut uppgifter om vårt land så bör vi få veta vilka de är. Även andra staters rekryter bör givetvis avslöjas och fängslas, det måste du väl ändå hålla med om? Konsekvens.

    Och att ha nån slags falsk humanitet med förrädare tycker jag är fel, trots att jag inte har bättre karaktär än nån annan, men visst måste vi väl ha strama regler för vad som händer med den som förräder sitt land? Eller ska vi släta över och se mellan fingrarna av humanitära skäl? Nädu, den taktiken tror jag inte på.

    Comment by erik.laakso — August 16, 2007 @ 8:46 pm

  7. Erik du missade vad jag skrev eller så formulerade jag mig illa.

    Jag menar att underättelseverksamher är ok om det sker för det egna landet, men som jag skrev så har inte bara östtyskarna värvat spioner i landet utan det gör alla.

    Frågan är varför inte säpo skall behandla alla förädare lika och det var den enda frågeställningen?
    din skrivning “slags falsk humanitet med förrädare” håller jag fullt med om.

    Men frågan är varför du betraktar förädare med viss färg som sämre sorts förädare? :)

    KAS

    Comment by Bloggaren KAS — August 16, 2007 @ 8:56 pm

  8. KAS, nej men just nu är det aktuellt med en listning över landsförrädare som lämnat ut uppgifter till DDR, det är därför jag skriver om dem. Landsförrädare som säljer ut uppgifter till annan främmande makt bör också fängslas och offentliggöras, detta sker som regel också, Wennerström och Bergling är väl närmast bekanta exempel.

    Comment by erik.laakso — August 16, 2007 @ 9:16 pm

  9. # 1

    Vad är det tecken på?

    Att du är en klok människa som kan ta till dig båda sidors argument. Det är ungefär som i en domstol. Först pratar käranden och det låter så klokt och riktigt. Sedan pratar svaranden och det låter också så klokt och riktigt. Sedan hör man vad vittnena har att säga och då blir det inte så mycket kvar av det kloka och riktiga hos endera sidan. (Förenklat uttryckt.)

    Comment by Kristina Larsson — August 16, 2007 @ 9:23 pm

  10. Leif, jag noterar tacksamt. För övrigt så tror jag du har fel angående CMW, hon vill nog ha makt…

    Comment by erik.laakso — August 16, 2007 @ 9:23 pm

  11. Nej Erik Du har fel.

    Det är nästan aldrig som folk fängslas de allra flesta varnas av säpo och det hela tystas ner, en etablerad metod som förevarit under morden tid under alla socialdemokratiska regeringar.

    I säpos register finn många förädare som skulle behövas avslöjas men så fungerar inte vår rättsstat.

    Sätt upp en revy som häcklar dessa förädare så blir hämdlystnaden delvis tillfredställd.

    Säpo kommer inte att avslöja dessa personer varken de som spionerat för öst eller väst.

    “detta sker som regel också” stämmer väl inte så bra om det finns 900 som spionerat för ett enda land, många svenskar har pratats tillrätta av säpo många fler än dessa 900 och du kallar avslöjandet av två för regel.

    Nej EL bättre än så kan du. :)

    Undrar om denna tråd blir en långbänk tro för nu trivs KAS.

    Comment by Bloggaren KAS — August 16, 2007 @ 9:27 pm

  12. Haha Kristina, den var riktigt bra. Karaktärsvittnen kallas till förhandling…

    KAS, Om svenska medborgare förråder sitt land så varnas de inte och det hela tystas ned, du måste väl ändå mena när främmande makts diplomater avslöjas? Men jag kan ju ha helt fel, ge mig lite hänvisning att läsa om dessa svenskar som spionerat för främmande makt men som tystats ned och dolts (och inte dömts) så lovar jag att ändra mig för sämre än det är jag faktiskt inte.

    Comment by erik.laakso — August 16, 2007 @ 9:31 pm

  13. Svenskar har alltid varit så toleranta mot sina förrädare. Man ger dem till och med oövervakad permission så att de kan åka finlandsbåt, och sedan bli hyllad medlem i ett politiskt parti när toleransen flödat över alla bredder och förrädaren anses “rehabiliterad”.

    Men som jag lärde mig på min farfars knä när han berättade om vad han varit med om under kriget, så är det så att om landsförrädarnas herrar skulle vinna så kommer naturligtvis förrädarna att fortsätta att prata och prata och prata. Och då kanske de pratar om sina vänner, sina arbetskamrater, sina släktingar, sina nära och kära.

    Och om nu inte dessa herrar är lika nogräknade med att bevisa “brott” för att kunna beivra det…

    Comment by Björn — August 16, 2007 @ 9:44 pm

  14. Du har helt fel, dom varnas och tystas ner för det mesta i ett mycket tidigt skede.

    Ge mig en hänvisning?

    Många sekreterare som snärjer viktiga ingenjörer, politiker och andra med pengar och ränker förklaras i det tysta eller offentligt för icke önskvärda, de personer som varit föremål för ränkerna blir för det mesta tillrättavisade och varnade i det tysta.

    Men säpos register innhåller dessa personers data och det är många av dem som kommit på avvägar tillfälligtvis som du nu offentligt vill hänga ut.

    Inte mig emot men så fungerade inte socialdemokraternas Sverige och ej heller högerns.

    Jag arbetade i 14 års tid med service åt alla ambassader i Stockholm utom den amerikanska och jag skriver enbart om kunskap som jag erhållit under den tiden.

    Eftersom jag inte kan hänvisa till andra källor än de anställda vid olika ambassader som med tiden blev mina vänner och säpo aldrig skulle avslöja detta så tar tyvärr våra samtal om detta slut nu för vi kommer inte längre än så här. :)

    Comment by Bloggaren KAS — August 16, 2007 @ 9:45 pm

  15. KAS, Menar du alltså att: svenska medborgare, som snärjts av främmande makt och som utan att själva sökt hjälp av svenska myndigheter men som avslöjas av svensk säkerhetstjänst får en varning i det tysta och så går livet vidare? Det är naturligtvis ännu mer upprörande om det stämmer, men jag tillåter mig att tvivla en smula om du ursäktar. Däremot om någon är utsatt för försök till att snärjas och denne någon söker hjälp av svensk myndighet att komma ur snärjet, då är det inte mer än rätt att det är locket på.

    Kanske finns det någon annan av läsarna som kan bekräfta KAS uppgift om att svenska myndigheter tystar ned avslöjade spioner (svenska medborgare som säljer ut svensk intel till främmande makt) och lägger locket på?

    Björn, Men Bergling blev i alla fall lagförd innan han fick rymma… ;)

    Comment by erik.laakso — August 16, 2007 @ 9:57 pm

  16. Jag menar det Erik och jag tror det på alvar men jag är inte ett dugg upprörd över det.

    För mig är det lika naturligt som att socialdemokrater spionerar på kommunister i Sverige eller att en socialdemokratisk regering lånade ut vapen (avancerade radarsikten) till engelska armen innan invasionen av Irak som sedan användes för att beskjuta Basra.

    För mig är allt detta lika naturligt som att det säljs mjölk på ICA. :)

    Comment by Bloggaren KAS — August 16, 2007 @ 10:04 pm

  17. Det är den gamla myten om “den tysta diplomatin” inom SÄPO. I själva verket är det en myt som gärna sprids av säkerhetspoliser av det enkla skälet att SÄPO aldrig någonsin gripit en spion.

    Alla de stora spionskandalerna kommer av att utländska säkerhetstjänster buntat ihop spionen, hängt en påse med bevis runt halsen, och skickat sagda spion till Sverige i paket — väl etiketterad så att vår svenska säkerhetspolis förstår vad det är frågan om.

    Comment by Björn — August 16, 2007 @ 10:07 pm

  18. Erik,

    “Nu skyndar Christina Melitn Westerlund till och förstärker vad jag sa. Hon vill inte ha makt över sin pension. Hon vill inte ha makt över sitt kapital. Helst vill hon ligga i en hängmatta och pilla sig i naveln (tror jag). Det mest spännande hon kan tänka sig är säkert att undersöka om det växer någon navelludd där …”

    Det är väl tur, att Erik L finns, så du kan skriva vilken skit som helst. Det är egentligen ett grovt övertramp du gör dig skyldig till. Jag vill visst ha makt över mitt “kapital” som sannerligen inte är mycket att skryta med. Men att det skall sätta mig i en så spännande situation, att jag föredrar det framför att kunna vara trygg i förvissningen om att jag kommer att få en pension från PPM, det är jag inte intresserad av. Lika lite som jag är intresserad av att ligga i någon hängmatta.

    I övrigt visar ditt inlägg på en fullständig brist på solidariskt tänk, vilket jag inte heller förväntat mig. Men någon anständig tanke borde du väl kunna skänka de som faktiskt inte har den analytiska förmåga det krävs för att kunna spekulera på börserna. Eller är du i den lyckliga situationen, att du inte behöver vare sig tänka eller bry dig om din och dina medmänniskors kommande pension?

    Nej, du behöver inte svara! du kan väl ändå försöka skriva ut mitt namn rättstavat?

    Comment by Christina meltin Westerlund — August 16, 2007 @ 10:14 pm

  19. “Just det, alla andra kan sitta still i båten så vänder det i sinom tid.”

    Medellivslängden på ett väl fungerande börsföretag är 30 år, så den som sitter förstelnad i båten i trettio år kommer med största sannolikhet att behöva en flytväst. :)

    Comment by Bloggaren KAS — August 16, 2007 @ 10:28 pm

  20. #18
    Nää.. Christina det var inte Erik!
    Det var #4 som skrevs av Leif E han vi aldrig får veta vem det är.
    Men nu vet du då att det var han som skrev.. Inte Erik, han försvarade dig i #10

    Lugna ner dig så blir texten tydligare

    Comment by Foa — August 16, 2007 @ 10:36 pm

  21. Christina, där satt den va? Twi!

    KAS, ibland undrar jag om du verkligen menar det du skriver eller om du gör dig till. Ja, “Sitt still i båten” betyder självklart att köpa aktier i samma bolag och sedan inte göra något på 30 år. *Suck* Ibland undrar jag…

    Comment by erik.laakso — August 16, 2007 @ 10:41 pm

  22. #18
    “Det är väl tur, att Erik L finns,”
    Precis.. jag har också berömt honom.. där finns det ett andningshål.

    Comment by Foa — August 16, 2007 @ 10:54 pm

  23. Såg du inte den glada gubben EL.
    Jag håller ju med dig om att det är bra att sitta still i båten men att man skall ha flytväst och inte sitta så länge som 30 år.
    En liten kunskapsöverföring bara :)

    Comment by Bloggaren KAS — August 16, 2007 @ 10:54 pm

  24. KAS, ibland är även jag för snabb, och du fick en skopa på köpet när jag reflekterade över CMWs ovett över mig, för ett inlägg som inte jag skrivit. Sorry för det.
    Det gäller att byta båt när de möts på vågtopparna.

    Comment by erik.laakso — August 16, 2007 @ 10:58 pm

  25. Ber om ursäkt!
    Det var Leif E jag menade, men blev så fel. Sorry Erik, det var verkligen inte meningen. Tack Foa för att du rättade mig. Men snälla, låt Erik L klara sig själv, för det kan han.

    Comment by Christina meltin Westerlund — August 16, 2007 @ 11:02 pm

  26. #25
    Nää det gör han inte.. han håller på att tappa kontrollen!

    Comment by Foa — August 16, 2007 @ 11:10 pm

  27. Christina, det är okey.

    Foa?

    Comment by erik.laakso — August 16, 2007 @ 11:17 pm

  28. #27
    Sorry.. mitt svar #26 var på frågan i #25
    “Men snälla, låt Erik L klara sig själv, för det kan han.”

    Comment by Foa — August 16, 2007 @ 11:20 pm

  29. #28
    Foa,

    Jag är fortfarande lika övertygad om att han gör det! Erik har mycket väl visat att han fixar sig själv. Det skall han kredit för!
    Dessutom tror jag du gör honom en björntjänst, som ideligen måste försvara (nåja fel ord) honom i allt och för alla.

    #27

    Tack!

    Comment by Christina meltin Westerlund — August 17, 2007 @ 7:44 am

  30. CMW kan det inte vara som så att “FOA” i själva verket är EL själv som skriver uppmuntrade om sin egen person för att få lite stöd och tröst i den här mer eller mindre fienliga bloggosfären. Fenomenet är ju inte helt ovanligt bland oss bloggare.

    Comment by Bloggaren KAS — August 17, 2007 @ 10:21 am

  31. CmW (blev det rättstavat nu?)

    Du och BS vill inte att pensionskapitalet skall komma från “spekulationspengar”. Ert resonemang kan bara bero på att ni inte känner till det gamla ATP-systemet och varför det ersattes.

    Det pensionsystem som gick i graven för att det var felkonstruerat byggde på principen skatter-bidrag där pensionen avgordes av framtida generationers intjänandeförmåga och givmildhet. Precis som med a-kassan kan en ny regering öka och minska bidragen till pensionärerna efter eget skön.

    När man märkte att ATP höll på att rämna och insåg att staten inte hade råd att efektuera sina löften sneglade man på de länder som hade fonderade system istället för omfördelande. Pensionerna i sådana system är större och säkrare. Pengarna är knutna till individen och inte åtkomliga för tillfälliga politiska majoriteter.

    En ynka del på 2,5 % av totalt 18,5 % av lönen avsattes i ett premiesystem medan resten fortfarande är ett system som bygger på skatt-bidrag. Premiedelen skulle höjas med tiden och utgöra hela andelen om 18,5 % men det har inte hänt.

    Inte heller har man avskillt ppm från den politiska sektorn. Politikerna har fortfarande möjlighet att sno hela premiepensionen om de skulle vilja!

    Alltså skall de blivande pensionärerna själva förvalta premiekapitalet. Vissa människor är riskbenägna och vill placera i högrisk. Andra är säkerhetstänkande och vill placera där risken är låg.

    Med premiesystem har människor makten att själva bestämma om de vill ta mycket ekonomisk risk eller ingen ekonomisk risk.

    Du och BS vill inte ha den makten över er egen pension. Det är för jobigt och tråkigt. Och när ni inte vill bestämma över er själva så projicerar ni det på alla andra.

    Däremot vill ni sitta i baksätet och styra med leksaksratten. Att vara med i partiet och “påverka”.

    Sådana människor brukar man säga att de vill ligga i hängmattan och peta sig i naveln. Det är ett uttryck som beskriver graden av aktivitet för att ta makten över sitt eget liv. Man kan säga det på tydligare sätt också men det brukar reta upp en del så jag håller mig till den mer neutrala navelluddsmetaforen.

    Comment by Leif E — August 17, 2007 @ 10:22 am

  32. KAS, den här delen av bloggkollegiet är väl ändå inte fientlig? Lite trolltendenser då och då men annars är det förhållandevis lugnt… ;)

    Comment by erik.laakso — August 17, 2007 @ 10:23 am

  33. Leif E,

    Jodå, jag känner till det gamla pensionssystemet. Har till och med jobbat med det som pensionsuträknare på försäkringskassan för många år sedan.

    Det är en orsak till att jag inte vill att mina och andras pengar spekuleras bort. För hur mycket jag än engagerar mig i PPM och IPS och allt vad det heter (för det gör jag!), så kan inte jag och inte du vara säkra på att vi får de pengar vi satt in i slutänden. Det har inte med att göra att det är för jobbigt eller för tråkigt för mig personligen. Eftersom jag är socialdemokrat så tänker jag solidariskt, och vad du än säger, så finns det människor som faktiskt inte har möjlighet att kunna tillgodogöra sig kunskaper för att ens försöka placera sina pengar rätt.

    ” Med premiesystem har människor makten att själva bestämma om de vill ta mycket ekonomisk risk eller ingen ekonomisk risk.” Jo visst du! Tror du att alla människor verkligen har det? I så fall måste jag omvärdera min åsikt om din ev intellektuella kapacitet.

    Du har väl ingen aning om vad vare sig jag eller Bengt S vill. Det enda jag kan säga, är att jag vill vara säker på att jag får ut något av de pengar jag anser att jag gjort mig förtjänt av när jag fyller 65 eller kanske lite senare. Den säkerheten finns inte i dag.
    I övrigt anser jag dina von oben-kommentarer vara förnedrande.

    Nej, det blev inte rättstavat, men det beror nog snarare på mitt slarv än din oförmåga att förstå.

    KAS,

    Njaääee, så förhåller det sig nog inte. Men risken finns att om Foa fortsätter utsätta Erik L för sina, säkert välmenande, stöttningar, som kommer fler att tro det. Därför borde han låta Erik sköta sitt försvar (hittar inte bättre ord!) och sina påståenden själv. För det kan Erik mycket väl.

    Comment by Christina Meltin Westerlund — August 17, 2007 @ 11:05 am

  34. Jojo, där ser man. CMW hänger på KAS i ett försök till misstänkliggöranden, och kanske i ett försök att tysta FOA också. “Njaääee, så förhåller det sig nog(min kursivering) inte” CMW? Nog inte?
    Håhåjaja, när argumenten är slut så gäller det att klistra något annat på den man är oense med alltså. Nej Christina, det är inte du som klistrar, det är KAS, men för att använda en god väns uttryckssätt, så är du aningslös som glatt hakade på.

    Vad gäller KAS så börjar jag bli luttrad. Nu är han igång och bloggar igen efter sitt sjuttielfte avslut och ihoppackande från bloggandet, han har vid åtskilliga tillfällen tackat för sig här i kommentarsfältet efter att ha fått sina argument prövade på närgånget sätt, men han återkommer alltid med nytt mod och glatt humör. Jag förväntar mig att det snart kommer en passus om att han förstås skojade, men jag såg ingen “gubbe” ;) så man kan aldrig så noga veta vad han egentligen menar, så tillsvidare förmodar jag att det var ett klistringsförsök. Så KAS, du är alltid välkommen (och välkommen åter) men jag tycker det var ett smutsigt sätt att försöka sätta munkavle på Folke Andersson, vad ger dig den rätten?

    Comment by erik.laakso — August 17, 2007 @ 11:19 am

  35. #33
    “Men risken finns att om Foa fortsätter utsätta Erik L för sina, säkert välmenande, stöttningar, som kommer fler att tro det.”

    Han får väl be mig vackert sluta då, men då skulle jag bli så besviken att jag slutar läsa hans blogg alls.. och vart ska jag sedan gå?

    Och dom som på grund av mig börjar tro.. vad skulle hända dom?

    Vilket jäkla ansvar jag har märker jag.. och linan jag balanserar på är tunn. (Men stark)

    Comment by Foa — August 17, 2007 @ 11:28 am

  36. #35
    Ohh tack Erik!
    Vi skrev inläggen #34 och #35 samtidigt.
    Under de 8 minuter det tog för mig att skriva så hann du före.. men det var ju bra när jag ser vad du skrev.

    Hi hi jag är är inte rädd för munkavle då jag har ett andningshål

    Comment by Foa — August 17, 2007 @ 11:35 am

  37. FOA, jag har ingen anledning att varesig be dig sluta eller att be dig fortsätta med någonting. Du skriver dina kommentarer i full frihet liksom alla andra har rätt att göra. Om jag händelsevis skulle be dig sluta med något så skulle det vara för att du brutit mot någon nätetikettregel eller liknande (om något sådant skulle inträffa) och då hoppas jag du inte är så ömtålig så du slutar läsa eller kommentera.
    Att du tar mina uppfattningar i försvar glädjer mig, även om CMW har rätt i att jag kan försvara mig själv, men det är alltid glädjande att se att det finns fler som stämmer in.

    Comment by erik.laakso — August 17, 2007 @ 12:15 pm

  38. Det verkar som om CMV inte förstått ATP-systemet trots att hon jobbade med det och trots att hon sett att alla löften från förr bröts med ett enkelt riksdagsbeslut om nytt pensionssystem.

    Nej! Ingen var tillförsäkrad några pengar över huvud taget med ATP förutom de avtalspensioner och människors egna sparande som alltid har behövts till pensioneringen.

    ATP var ett statligt system underställt politikerna. Det byggde på SITTANDE riksdags uppfattning om vad folk hade rätt till och inte någon rätt i sig. Vad folk anser sig vara förtjänta av har noll och intet värde i ett sådant system.

    Det nya pensionssytemet är inte stort bättre. Vi har inte RÄTT till en viss pension därifrån heller. Fortfarande är det bara avtalspensioner och privata pensionsförsäkringar vi har RÄTT till.

    Regeringen Reinfeldt kan när den vill lägga förslag om att spara in alla pensionsutbetalningar från nuvarande system och utbetalningarna hänger på statens goda vilja.

    Det för vidare till hur flyktigt välstånd är. KAS har påpekat att börsbolag har en genomsnittlig överlevnadstid på 30 år. Vi vill gärna tro att staten ger oss garantier. Det trodde de som röstade på ATP trots att folk med insikt redan 1958 kunde berätta att ATP inte skulle bli stabilt. Och hur skulle det kunna bli stabilt om det är möjligt att förändra genom politiska beslut?

    Stabila statliga program utan avtalspartners kan alltid ändras genom nya politiska beslut. Utlovar man stabila program måste man ju också utlova stabila majoriteter och oföränderlig politik i majoriteten.

    CMW tror att det går att tvinga sig på staten och få staten att utlova att alltid göra likadant. Men så fungerar det ju inte. Samhället förändras, företag bildas och går i konkurs, nya yrken uppstår och gamla upphör att finnas till.

    Dynamiken i samhället är skrämmande för vissa. De vill att det skall fortsätta vara som förr. Dessa människor vill inte ha reell makt över sina liv utan föredrar att ratta omvärlden från baksätet. De pillar sig i naveln medan vi bygger om samhället. Jag har reell makt i mitt liv medan politikerna har makten att ändra i de politiska systemen så de maktlösa kan fortsätta vara maktlösa och oansvariga. Så är det bara och det är inget en liten kommunfullmäktige från norrland kan ändra på.

    Comment by Leif E — August 17, 2007 @ 12:26 pm

  39. Nej Erik!
    Jag “hänger inte på KAS i ett försök till misstänkliggöranden, och kanske i ett försök att tysta FOA också.” Vad menar du för övrigt med också? Jag har väl aldrig försökt tysta någon, allra minst dig. Aningslösheten blir besvärande när den inte gäller din vapendragare Foa. För där kan vi tala om aningslöshet.

    Ursäkta angreppet på Foa, det är inte min mening att såra vare sig honom eller dig, men jag tycker ändå att uttrycket passar bättre på Foa än på mig.

    Sedan tycker jag att du nu hackar alldeles i onödan på KAS. Vad säger Foa om det? KAS har en mycket trogen läsarkrets, som kanske du också har. Låt oss som gillar KAS få fortsätta läsa hans verkligt fina blogg. Där ligger du i lä rent tekniskt, och det är du inte ensam om. Att skriva långa bloggar, innebär inte per automatik, att de är bra. Det är ofta dina, även om jag inte alltid delar din uppfattning, men i förhållande till KAS:s blogg så ligger du ljusår efter.

    Är det det som gör att du måste ge dig på honom på detta genomruttna sätt?

    När det gäller klubben för inbördes beundran Foa och Erik L, så kan ni väl ha den utanför s-info i alla fall?

    Detta är ett hårt angrepp, som jag egentligen inte vill skriva, men jag tycker nog inte att du Erik har ensamrätt på att hoppa på folk.

    Comment by Christina Meltin Westerlund — August 17, 2007 @ 3:03 pm

  40. “Det för vidare till hur flyktigt välstånd är” säger vår vän Leif E, men glöm inte att livet är flyktigt och kan upphöra med en blinkning.

    Vidare säger leif “Samhället förändras, företag bildas och går i konkurs, nya yrken uppstår och gamla upphör att finnas till” som om det är någon visdom kommen ur hans mun och han vill med det visa sig på styva linan värre.

    Ur hans mun kommer vidare att han till skillnad mot andra är ansvarig och att han har kontroll.

    Vilken supermänniska han är vår Leif som har full kontroll över “sitt” liv.

    Nej Leif E du har ingen kontroll alls utan du är lika beroende av oss andra som vi är av dig.

    KAS

    Comment by Bloggaren KAS — August 17, 2007 @ 3:11 pm

  41. Men snälla rara Christina, nu får du väl ändå ta och stilla dig en liten smula, om du ursäktar.
    Ordet “Också” i det du citerar syftar på meningens första led, vilket är självklart om man läser innantill och inte medvetet söker efter möjligheter att missförstå.

    Jag hackar endast på KAS i förhållande till vad han uttrycker här i kommentarsfälten på min blogg eftersom det är där han uttrycker saker jag finner anledning att hacka på, men jag tror att KAS är fullt kapabel att försvara sig själv, det vittnar inte minst hans blogg om. Jag har inte på något sätt försökt få någon att sluta läsa KAS blogg, tvärtom så har hans blogg alltid sin givna plats i min länklista, och har så haft även under de perioder då han enligt egen utsago slutat blogga. Den länken kommer ligga kvar vad som än händer eftersom jag också hör till de som finner nöje i KAS blogg.
    Jag förstår inte riktigt din litania om jämförelsen mellan min och KAS blogg, vi har valt helt olika tekniska upplägg, KAS programmerar själv, jag har valt en färdig lösning som är smidig att förändra till individuell anpassning. Vi skriver på olika sätt och med olika innehåll, ibland håller vi med varandra och ibland gör vi det inte. Ibland skriver vi dåligt och ibland skriver vi bättre, men jag ser ingen anledning att hävda att någon, vare sig den ene eller den andre, ligger i lä för det. Sånt får du pyssla med Christina, om du har behov av det.
    Att jag har ett “genomruttet” sätt mot KAS får stå för dig, jag tycker nog att du uttrycker dig på ett väl så märkligt sätt i så fall, men jag respekterar att du tycker jag är “genomrutten”, även om jag aldrig skulle uttrycka mig så om en medmänniska (och därinnan sätta mig till doms över vem som är en äkta socialdemokrat) med hedern i behåll.
    Sen undrar jag om vi kan jobba som så att jag ansvarar för vad jag skriver (här och på s-info), du ansvar för vad du skriver (här och på s-info) och FOA ansvarar för vad han skriver om (här och på s-info) så slipper du klumpa ihop saker och ting så det är svårt att avgöra vad som är vad. Om det därför är så att någon av oss skriver något du ogillar på din hemsida så kan du påpeka det individuellt för den personen. Jag skriver detta eftersom jag på intet sätt kan ta ansvar för vad FOA skriver, kan vi jobba så CMW?
    Och att du “egentligen inte vill skriva” det du skriver tror jag inte ett ögonblick på för det är ju inte första gången du tar i Christina, varje person väljer själv, och ansvarar själv, för sina egna val, och du väljer vad du vill skriva.

    KAS, vi är naturligtvis alla beroende av andra i högre eller lägre grad, ingen människa är en ö. Men visst är det tryggt också att ha ett stort mått av oberoende va?

    Comment by erik.laakso — August 17, 2007 @ 4:30 pm

  42. Har inte påstått att du är genomrutten! Jag skrev att du hade ett genomruttet sätt gentemot KAS, vilket är en väsentlig skillnad.

    Men snälla Erik, inte har du väl svårt att förstå och avgöra vad som är vad? Det har jag aldrig sett att du sagt tidigare.

    Att du sedan inte tror på det jag säger är tråkigt…för dig. Jag har nämligen en sak jag inte ger avkall på: Jag ljuger aldrig! För om jag gjorde det, så är jag rädd att jag inte skulle kunna hålla reda på vad jag sa till vem. Så enkelt är det.

    Comment by Christina Meltin Westerlund — August 17, 2007 @ 4:38 pm

  43. #39
    Jag kommer igen efter helgen och kommenterar.
    Ang. KAS så håller jag med Erik igen..
    Skillnaden är att Erik säger precis vad jag tycker och inte har sagt.
    Jag har inget sagt för att jag tog hänsyn till KAS hälsa.

    Men nu fick du mig att öppna mig gentemot KAS också.

    Ovanstående gäller KAS återkommande med att sluta blogga.. och han gör det.. men sedan återkommer han.
    Det är som folk som säger att dom ska sluta röka.. men klarar inte va det.

    Nää nu skriker frun.. jag måste sticka.
    Ha en bra helg evryhopa!

    Comment by Foa — August 17, 2007 @ 4:57 pm

  44. Christina, jag gjorde en i allra högsta grad medveten tolkning. Den som agerar genomtruttet bör väl också vara genomrutten, detta eftersom det är svårt för en motivera ett genomruttet agerande från en som inte själv också är genomrutten. I vilket fall som helst skulle aldrig jag uttala mig så om någon som jag inte samtidigt tyckte var genomrutten. Du vet, det du skriver tolkas av den som läser, och det är inte mycket du kan göra åt det när det väl lämat ditt tangetbord.

    Ditt andra stycke är oerhört svårt att bemöta eftersom syftning saknas. “inte har du väl svårt att förstå och avgöra vad som är vad” Jag kan avgöra vad som är vad, om vadå?

    Du ljuger aldrig säger du, och en lögn är ju en medveten handling så det stämmer säkert, jag tror dig där. Men jag tror helt enkelt inte på en person som säger att “det här skulle jag aldrig säga”, för att i nästa ögonblick säga just det den sagt sig aldrig säga. Jag menar att det är att göra sig oansvarig för vad man just sagt och jag tror inte på oansvarighet. Du skrev precis vad du ville skriva men du var lite för feg för att stå för det fullt ut och trodde därmed att du kunde ta udden av det du skrev genom att hävda att du inte vill skriva det du skrev. Men du skrev det, och du menade det, och du får stå för det du skriver, eftersom du skrev det du ville skriva.

    Comment by erik.laakso — August 17, 2007 @ 5:04 pm

  45. Ha det så gott i hängmattan, CMW och låt ppm-pengarna sitta på premiesparfonden. Då slipper du välja. Och kom ihåg att jag inte moraliserar över ditt ointresse att ha makt över ditt eget liv. Jag har bara konstaterat att vissa vill ha det så. För egen del tycker jag inte det är så angeläget att tvinga på människor egenmakt, inflytande eller pengar. Jag är nöjd om jag har tillräcklig egenmakt, inflytande över sådant som berör mig och tillräckligt med pengar. Vill andra peta sig i naveln är det OK för mig.

    Konsekvenserna, KAS, konsekvenserna. Om du anser att det är allmängods att samhället förändras måste du ju tycka att det är galet att försöka konstruera politiska system som håller över 20 riksdagsval. Tycker du alltså också att ATP var ett skitsystem?

    F.ö. är Eriks blogg nummer ett (#1, nuber one) på min lista över sossebloggar. KAS må ha snyggast grafik men han får ju inte ihop sina argument men om jag skötte texterna och KAS grafiken skulle vi lätt kunna sälja produkten till allianspartierna för ett par hundringar i månaden. Var!

    Comment by Leif E — August 17, 2007 @ 5:18 pm

  46. Erik. Du är inte genomrutten höll jag på att skriva. Du är som Venedigs stöttepelare. Av prima virke från sibiriens lärkskogar. Trots att du står nertryckt i dyn är kärnan frisk. Hemligheten är att aldrig bli torr för om stöttepelarna torkar mister de sin styrka.

    Comment by Leif E — August 17, 2007 @ 5:24 pm

  47. Leif, lägg mer ved på brasan bara… *gapskratt*

    Comment by erik.laakso — August 17, 2007 @ 5:30 pm

  48. Ha en bra helg alla, särskilt min vän Leif E.
    Förändringar är bra Leif, föresten varför förändras allt med en så rasande fart i Kina, jag hörde nån en gång som sa att det var ett kommunistiskt land men det kan väl inte stämma. Leif , i dag fick jag ihop en text om skype i alla fall.

    :)

    Comment by Bloggaren KAS — August 17, 2007 @ 5:34 pm

  49. Ha en trevlig helg på er, främst herrar FOA och KAS eftersom ni hälsade oss andra först. :)
    Jag återkommer nog under helgen med en liten bloggning om varför arbetarrörelsens folk bör investera i fonder och aktier. Stay tune. :)

    Comment by erik.laakso — August 17, 2007 @ 5:38 pm

  50. KAS. Jag hörde på utrikeskorrarna att Kina inte varit ett kommunistiskt land på länge. De som jobbar där upplever det i högsta grad kapitalistiskt och det i så hög grad att de trodde att svenskar skulle ha svårt för den kapitalistiska kulturen där.

    Går man tillbaka i tiden har kina alltid varit känt som ett land med väl utvecklad handelskultur. De var globaliserade redan på 1400-talet genom Zheng Hes flotta. Bara 30 år före Vasco da Gamas upptäcksfärder seglades hans 70 - 100 m långa skattskepp i en flotta på över 100 skepp. Dåtidens europeiska skepp var aldrig längre än 30 m vid den tiden.

    Förändringen kom med Mao och en kulturrevolution lika blodig som Kambodjas khmerer.

    Nu släpper man på locket och kineserna återgår till sin gamla kultur spetsad med det senaste av den amerikanska teknologin. Klart det kokar i rören då!

    Nya industrier byggs upp på rekordfart i Kina. På 5 - 6 år fördubblar man levnadsstandarden. Välfärden i Kina betalas privat och staten har små utgifter. Det ger låga skatter och en välståndsökning vi inte kan dröma om.

    Många är de som åker till länder för att leva som kolonisatörer, t.ex. biståndsarbetare, missionärer eller turister men som kommer hem bevsvikna för att de sett rikedomar i andra länder de inte trodde fanns.

    Vi svenskar måste lära oss av dom därute och inte tro att de bästa lösningarna finns i världens rikaste, jämlikaste och mest jämställda välfärdsland på jorden. Det gäller inte dig, KAS, men jag vet att det finns gott om uppblåsta sossar därute som inte har en aaaning om hur världen springer ifrån dom.

    Comment by Leif E — August 17, 2007 @ 8:40 pm

  51. # 29
    Det skall han kredit för!

    Hur mycket lånar du ut? Kan en annan få vara med och till vilken ränta?

    Comment by Kristina Larsson — August 17, 2007 @ 10:29 pm

  52. # 33

    För hur mycket jag än engagerar mig i PPM och IPS och allt vad det heter (för det gör jag!), så kan inte jag och inte du vara säkra på att vi får de pengar vi satt in i slutänden.

    Nej, det kan du bara vara om du får sätta in pengarna på banken (och knappt ens då). Varken politiker eller aktiemarknaden garanterar att du får någon pension. Hur vill du då se till att du får tillbaka dina pengar? Morgondagens väljare kan välja att strunta i att betala till oss som tycker att vi har betalat in till vår pension. De pengar vi betalat in är nämligen borta. De har gått till tidigare generationers pensionärer. Systemet bygger på att senare generationer vill försörja oss.

    Comment by Kristina Larsson — August 17, 2007 @ 10:35 pm

  53. # 33

    Foa är en ovanligt rakryggad sosse och hans stöttning av Erik är mycket positiv. Foa visar att han inte ställer upp på mobbning och man (åtminstone jag) blir glad av att läsa hans inlägg till stöd för Erik.

    Comment by Kristina Larsson — August 17, 2007 @ 10:38 pm

  54. # 37

    Att du tar mina uppfattningar i försvar glädjer mig, även om CMW har rätt i att jag kan försvara mig själv, men det är alltid glädjande att se att det finns fler som stämmer in.

    Jag har på flera sajter sett den mobbning som det innebär att någon vill tysta andra genom att säga att en viss person minsann kan försvara sig själv. Det är helt enkelt ett mycket otrevligt sätt att försöka isolera en debattör så att han blir lättare att klämma åt. Även om man faktiskt kan försvara sig själv betyder stödet från andra en hel del.

    Comment by Kristina Larsson — August 17, 2007 @ 10:48 pm

  55. #54
    Kristina, det har du helt rätt i, jag har sett det förr och jag kommer få se det igen. Bara att hoppas att jag själv inte använder, eller kommer använda, mig av den sortens debattknep.

    Comment by erik.laakso — August 17, 2007 @ 10:53 pm

  56. Nej, då, Erik. Du använder bara härskartekniker mot mig som att säga att jag inte alls har fattat vad du skrev eller antyda att jag skulle vara obalanserad. Eller så säger du att jag slår in öppna dörrar eller slåss mot väderkvarnar. När inte det hjälper ignorerar du mina kommentarer och säger att jag tjatar om oväsentligheter eller att jag diskuterar fel ämne. Vidare förminskar du mina argument genom att påstå att jag bara är ute efter att provocera och att man inte behöver ta mina kommentarer på allvar. Ibland är jag så tillplattad att jag gråter mig till sömns och drömmer mardrömar om socialismens totala övertagande. Jag ska vända mig till bloggombudsmannen och klaga. s inrättade väl en sådan under sin sista mandatperiod?

    Comment by Leif E — August 17, 2007 @ 11:16 pm

  57. # 56
    “sin sista mandatperiod”

    I love it! :-)

    Comment by Kristina Larsson — August 17, 2007 @ 11:19 pm

  58. Leif, det är JAG som är bloggombudsmannen… Muuhaahaha = *avgrundsgarv*

    eller om det var FOA, jag blev osäker nu?!

    Comment by erik.laakso — August 17, 2007 @ 11:43 pm

  59. Bäst att lägga till en sån här: ;) ifall ironin går nån förbi-förbu

    Comment by erik.laakso — August 17, 2007 @ 11:44 pm

  60. Erik - att hänga ut förrädarna, inte med lyftkran hoppas jag.

    Kristina din #52 väckte mitt intresse

    “Morgondagens väljare kan välja att strunta i att betala till oss som tycker att vi har betalat in till vår pension.”
    Då min kommun har en kommunal pensionsskuld på över 650 miljoner så undrar jag om det juridiskt går att välja att strunta i att betala ?
    Själv har jag lekt med den kapitalistiska inspirerade tanken att skapa den “Nya … kommun” som köper den gamla kommunens tillgångar för en krona innan den gamla förklaras i konkurs.
    Så kan de pensionerade kommunalråden som hellre bygger dyra monument än att sätta av pengar till sina pensioner stå där med lång näsa.

    Fick bli Aberlour whisky ikväll, skål Leif

    Comment by James Bucci — August 17, 2007 @ 11:51 pm

  61. Gråt inte Erik, efter regn kommer sol.
    KAS

    Comment by Bloggaren KAS — August 17, 2007 @ 11:54 pm

  62. The Buccis are back in town.

    Comment by erik.laakso — August 17, 2007 @ 11:54 pm

  63. Läste du inte min lista KAS? Ang gråtande alltså.

    Comment by erik.laakso — August 17, 2007 @ 11:55 pm

  64. # 60

    Jag har inget säkert svar när det gäller kommunens pensionsskuld. Är det någon form av avtalspension?

    Men - i vilket fall som helst finns ju inte pengarna i dag. Man skjuter frågan framför sig genom att trösta sig med kommande skatteintäkter - som kanske uteblir. Flera kommuner har ju också visat att de sätter sig över domslut (om nu någon skulle stämma sin kommun för utebliven avtalspension). Något juridiskt ansvar för detta går ju inte heller att utkräva någon politiker.

    Politiker har ju också den tråkiga förmågan att i efterhand ändra spelreglerna. Det såg vi när sossarna tyckte att pensionsspararna fått för hög avkastning. Då konfiskerade man helt enkelt en del av den.

    Nej, man ska nog akta sig för att lita till politiker. Tyvärr tvingas de flesta göra det eftersom politikerna avlövar dem rätt ordentligt så att det inte blir så mycket kvar till egna initiativ.

    Sedan har jag bestämt för mig att en kommun inte kan gå i konkurs. Det står inget om det i konkurslagen men jag är tämligen säker på att jag sett det i doktrinen. (Doktrin = lagkloka tanter och farbröder som skriver lagkommentarer och annan juridisk litteratur.)

    Comment by Kristina Larsson — August 18, 2007 @ 8:03 am

  65. Hej hopp!
    Är tillbaka igen efter en break hos byn jag älskar..

    Har läst alla inlägg och lovade komma tillbaka och kommentera (#43).. men det var ju en lögn.. jag har hunnit räkna till tusen under tiden jag varit borta och då tappar man sugen.

    Men tack för alla fina kommentarer.. nu har jag fått igen sugen igen!

    Känner mig som en ny dammsugare

    Comment by Foa — August 19, 2007 @ 8:17 pm

  66. Häng ut förrädarna! Vi vill ffa veta vem som inom medierna slickat Stasistövlar!

    Comment by ko — October 3, 2007 @ 12:57 am

Sorry, the comment form is closed at this time.

 

Bad Behavior has blocked 290 access attempts in the last 7 days.