http://www.socialdemokraterna.se Erik Laakso | På Uppstuds » En sucker för IQ-test

Erik Laakso | På Uppstuds

Politik, samhällskritik och analys

En sucker för IQ-test

Posted by erik.laakso in Personligt, Bloggkollegiet (Wednesday July 11, 2007 at 10:26 pm)

Jag är verkligen en sucker för test av olika slag och just nu verkar det som om det är Illustrerad Vetenskaps online-IQ-test som gäller i bloggkollegiet. Detta tack vare att Alex Schulman som bloggar på Aftonbladet i all ödmjukhet visar att han är smartare än 95% av alla oss andra.
Massor av bloggskribenter har skrivit med hänvisning till Schulman, en del verkar ha blivit lite provocerade, kanske förståeligt? Jag blir inte speciellt provocerad, däremot känner jag utmaningen att återigen genomföra ett test, och jag hamnade i ungefär samma område som jag brukar, vanligen mellan 123-127 beroende på humör, allmänkondition och andra påverkansfaktorer, men i Mensa kan jag inte bli medlem för där måste man ha över 130 för att få komma in, tungt.

Visst, pretantiöst och märkvärdigt att ens genomföra ett sånt här test, men alltid retar det väl nån.

Här är en del andra som också testat sig.

  • Freddi W - smartast hittills?
  • Luftslottet tror på konspirationsteorier men påpekar att fullständig slump leder till genomsnittsresultat.
  • Kjellberg är glad att vara smartare än Schulman.
  • Men Syrrans granne avslöjar hela bluffen och lämnar oss högfärdiga med insikten att vi ändå inget begrep.

    Gör testet själva och skryt sedan i kommentarsfältet.


  • Under strecket
    En mordbrännare härjar kanske i Tierp, tre bränder under natten till idag varav den ena brände ned köpingens ungdomsgård till grunden. Obehagligt förstås och lite oroväckande för den som äger en liten träbyggnad i centrum.

    Den här och andra ointressanta bloggar om: , , , ,

    153 comments for En sucker för IQ-test

    1. Hej T! Trist läsning efter nyss hemkommen från två fina veckor i Italien att en en mordbrännare härjar i T. Hoppas bara att “han” inte har för högt IQ, för i så fall lär det ta tid att nita dit “honom”.

      Nå hur blev midsommarklinkersen? Blev det supar eller golvläggning?

      Glad sommar

      Lennart Nilsson

      Comment by Lennart Nilsson — July 11, 2007 @ 10:44 pm

    2. Without a pen, paper, calculator or glass of wine in sight the mad englishman scores a very respectable 131.
      Explain that one then !

      ___

      Angående Tierps mordbrännare visst vore det bra med lite fler övervakningskameror ;-)

      Comment by James Bucci — July 12, 2007 @ 12:23 am

    3. Testen för att bli MCSA vär svårare, det här testet klarade man ju utan att plugga.

      http://bloggarna.se/webedit/ace/resultat.gif

      KAS

      Comment by KAS — July 12, 2007 @ 12:52 am

    4. Vilka smarta läsare jag har, nu växer kraven. :)

      Comment by erik.laakso — July 12, 2007 @ 5:32 am

    5. Jag vill absolut inte ha några högre krav på mig det tål jag inte.

      Därför har jag gjort följande lilla littorinska IQ-test för alla som inte klarade mensanivån i IVs test.

      http://bloggarna.se/webedit/ace/aa.asp?sidaid=328

      Testa och njut men gör inte en skärmdump av resultatet ty det är förbehållet programmeraren och hans vänner.

      KAS

      Comment by KAS — July 12, 2007 @ 7:01 am

    6. 139
      mycket hög
      >99 %

      Comment by Johan Paulsson — July 12, 2007 @ 6:46 pm

    7. I en paus i snickrandet tog jag mig tid alltmedan dotter tittar på Tv och snackar. Reagerade på attt testet är så kulturellt präglat, man måste vara rätt bra på svenska till exempel. Resultatet blygsamma 133:-)

      Comment by Peter Karlberg — July 12, 2007 @ 8:03 pm

    8. Skryt?

      Jag har tappat 10 p på minne och symbolminne sedan ungdomen. Jag får trösta mig med att Johan säkert är nere på mina siffror innan han uppnår min ålder. Mattedelen i test klarar jag fortfarande 160 på och det är ju det som räknas.

      Nu skall man komma ihåg att 130, 97-persentilen inte är ovanligare än 3-persentilen. Där går gränsen för utvecklingsstörning. Ändå är de utvecklingsstörda rätt många.

      Sedan måste vi räkna med selektion i material. De under 90 har sällan intresse för kunskapsinhämtning via nätet. De läser på sin höjd sporten. Politiskt engagerade (de som gått med i Partiet för att påverka) ligger nog över 110 och de som accepterar en styrelsepost ännu högre.

      För att skapa en blogg, leta på material till bloggen, skapa en grafisk for etc krävs det nog ännu lite mer.

      De som gör testet för att bevis något är vi med aspergerdrag som förväntar oss att ligga mellan 130 och 150. Vi är nördar. Glöm inte det.

      (pst … ska vi mäta hur lång den är …?)

      Om man ändå skall distansera sig från sitt eget ego är det ändå så att det är en liten del som gör saker. Ur den övre decilen hämtas politiker, företagare, chefer, entreprenörer o.s.v. Ändå försöker vi skapa en skola och ett samhälle för den mittre delen, de 80 % som får bedömas vara normala. Men trots att vi hyllar den mittre delen av skalan anpassas samhället till oss som ligger på 120 +.

      Det måste finnas utrymme för personer som har IK 120+ samtidigt som kraven på de andra inte kräver mer än 80.

      Problemet (?) är att ett sådant samhälle inte är jämlikt.

      Comment by Leif E — July 12, 2007 @ 10:47 pm

    9. Gladeligt kan jag notera att stamkunderna besitter högre IQ än undertecknad vilket ger mig lite utrymme att inte alltid ha rätt, även om jag oftast har det. ;)
      Glad är jag också att Leif drog gränsen för nördar med aspergerdrag vid 130, onördigt noterar jag det.

      Citerar också Dr Bob Kelso ur Scrubs, “Bob Kelso, 10 inches”, på tal om att mäta.

      Jämlikhet är inte likhet för alla, utan likvärdiga förutsättningar även för dem som inte har det automatiskt via arv, miljö eller annan yttre verkan. Det bör väl ett rikt samhälle kunna erbjuda?

      Comment by erik.laakso — July 12, 2007 @ 11:05 pm

    10. Tror dessutom att medel-IQ är en bra bit över 100 nuförtiden. Nazistledarna i Nürnbergrättegången hade förresten ca 110-140 i IQ…

      Erik, “likvärdiga förutsättningar” får du gärna utveckla en aning. Jag tror istället på ett tankesätt där man ser vad som är bäst för varje enskild människa för att utvecklas och må bra. Då riskerar begrepp som jämlik och likvärdig att leda till låsningar.

      Se här t.ex:
      http://www.leftisright.se/
      Inte ligger det “jämlikhet” eller “likvärdiga förutsättningar” bakom denna idé, utan att göra det bästa utifrån sina individuella förutsättningar.

      Comment by Johan Paulsson — July 13, 2007 @ 12:39 am

    11. Johan, jag kan hålla med om att vi inte lyckats uppnå “likvärdiga förutsättningar” för alla än men tycker nog att ditt exempel är ett bra exempel på hur det skulle se ut. Om alla ges likvärdiga förutsättningar så ges individen utrymme att utveckla sina intressen och förmågor vilket sedan förhopningsvis också ger en plats i arbetslivet.

      Ett av problemen vi har är ju att arbetsköpare (offentliga eller privata) är så enfaldiga. Istället för att som Leftisright gör - utforma arbetet efter personalens förutsättningar - har man utformat arbetet så att det är den anställde som skall passa in. Därmed utestängs ju alla med mer speciella förutsättningar och traditionellt löser man det genom typ Samhall och dagverksamheter.

      Comment by Peter Karlberg — July 13, 2007 @ 8:02 am

    12. Johan, jag tycker Peter formulerar det väl, och jag är verkligen imponerad över företaget Leftisright som fattat att även det som till synes är udda i själva verket är en konkurrensfördel.
      Vårt partis inställning om att alla människors lika värde ska vara centralt har allt för ofta fått en omhändertagande slagsida istället för att verkligen ta allas kompetens på allvar och skapa förutsättningar för att kunna förverkliga sina mål så långt det är möjligt. Samhall och dagligverksamheter har varit bra verksamheter men även där har det kanske fattats modiga målsättningar.

      Comment by erik.laakso — July 13, 2007 @ 9:01 am

    13. Nå, blev det något golv?

      Comment by Lennart Nilsson — July 13, 2007 @ 10:11 am

    14. Varför skall allt nivileras och göras fult?

      Om en person har ADHD och startar 300 företag och blir miljardär - varför inte låta honom hållas med jordenruntflygningar i balong och jetplan eller starta företag för rymdturism i kiruna? Det är väl bättre han får behålla sina ojämlika förutsättningar och bygga rymdraketer för pengarna?

      Om en annan person har asperger och blir världens rikaste på ett operativsystem gör väl inte heller det något.

      Om en tredje person har tourette och råkar vara tsar är det väl bra om han kan omvandla sitt efterblivna folk till europeer som dessutom erövrar kunskaper om sjöfart.

      Jag förstår inte att ni skall ge er på handikappade och kräva att de skall ha lika dåliga förutsättningar som NTV - vanlitt fölk?

      Varför skall allt nivileras och göras fult? Kan ni inte hantera er avundsjuka på annat sätt? Varför inte gå en kurs i knyppling eller köpa ny husvagn?

      Comment by Leif E — July 13, 2007 @ 3:55 pm

    15. Leif, jag förstår inte - räknas jag in i ni eller vem/vilka är det du anklagar och för vad egentligen bortsett från den ur debattsynpunkt rätt tråkiga avslutningen på inlägget?

      Comment by Peter Karlberg — July 13, 2007 @ 4:06 pm

    16. Peter, “ni” är alla “vi” som underförstått stått för en utslätning där ingens unika egenskaper fått utrymme och plats att växa. Den svenska skolan som formpressat oss alla till opersonligheter utan något som sticker ut, egenskaper som gjort oss till zombier i det socialdemokratiska välfärdssamhället, röstboskap som utan reflektion kryssar för kommunens starke man för att sedan gnälla i fyra år att inte samhället tar hand om oss bättre. Och till råga på allt så gillar vi att dra runt på husvagnar i sommarsverige, fy skäms Svensson, vad du än heter. :D

      Leif, Endast om förutsättningsplattformen är generell så kan lika förutsättningar råda och även den som inte har resursstarka föräldrar eller en extrem inre drivkraft att lyckas kan ges möjligheter att växa upp till något enastående, eller något helt vanligt trist svenssonaktigt, kanske till och med på husvagnssemester, utan att hänvisas till välgörenhetens godtycke och välvillighetens stipendiatmöjligheter.

      Comment by erik.laakso — July 13, 2007 @ 5:36 pm

    17. Men Peter och Erik, uttrycket “likvärdiga förutsättningar” beskriver ju inte på något sätt det där privata företaget. Det är ju oerhört specialanpassat.

      Den som tänker i banor om “likvärdiga förutsättningar” kommer inte på en sådan idé, och för inte en politik som underlättar sådant. Tvärtom. Det leder i bästa fall till att man försöker kompensera de svaga sidorna, t.ex. genom att placera denna typ av personer på Samhall. Vilket är något helt annat än att odla olikheterna. Alla ska faktiskt inte med.

      Jag ser att ni nu förstår ungefär vad jag menar och verkar hålla med, och det är ju jättebra. Nu gäller det bara för er att få ihop detta med er gamla sosse-retorik som ju syftar och leder till något annat.

      Comment by Johan Paulsson — July 13, 2007 @ 5:52 pm

    18. Johan, “likvärdiga förutsättningar” är inte samma sak som “likriktade lösningar” vilket jag tror att du tolkar det vi säger som, och jag kan erkänna att en del samhällslösningar i historien haft mer utav likriktning än likvärde men det är väl inte försent att göra bättre?

      Comment by erik.laakso — July 13, 2007 @ 6:08 pm

    19. Nej, det är inte försent att göra bättre, men om ni använder samma retorik som förut blir dels trovärdigheten lidande, dels undrar man hur den “inre förståelsen” inom partiet för en nyorientering faktiskt ser ut. Många kommer väl att tänka att detta är ju precis det vi alltid sagt och föra precis samma resonemang som ledde till likriktnngen.

      Jag förstår t.ex. inte vad du menar med att “endast om förutsättningsplattformen är generell så kan lika förutsättningar råda”. Vad menas i praktiken med denna “generella förutsättningsplattform”?

      Comment by Johan Paulsson — July 13, 2007 @ 7:29 pm

    20. 132 98%

      Minnesdelen var nog den mest frustrerande…

      Comment by cmo — July 13, 2007 @ 8:10 pm

    21. Håller med cmo när det gäller minnesdelen.

      Till Johan vill jag säga att likvärdiga förutsättningar åtminstone för mig innebär just att det inte är vilka dina föräldrar har, tillgång till förmögenhet etc. som skall avgöra om du har möjlighet att utvecklas respektive utveckla. Det är t.ex. en skola för alla (gammal retorik) som ger även de från “resurssvaga” miljöer förutsättningar att kanske bli nästa Kamprad. Har för mig att det finns ett uttryck i skollagen/läroplanen som jag associerar med Göran Persson typ skolan skall vara likvärdig och det betyder inte lika för alla. Sedan kan jag ändå hålla med om att “vi” alla i varierande grad har en tendens att välja de enkla lösningarna, dvs likadant för alla, istället för de mer komplicerade, dvs likvärdiga men olika för alla.

      Comment by Peter Karlberg — July 13, 2007 @ 8:23 pm

    22. Alla kan ju inte vara PK. En del måste ju vara LEa också. Som jag.

      Jag trodde det var helt uppenbart vilka NTV är. Det är Peter, Erik, James och Lennart. Om Johan och KAS hör dit är fördolt.

      Världen (den socialdemokratiska i alla samhällssystem) är anpassad för NTV-er som er. Möjligen med undantag för USA där åtminstånde ett par, som jefferson, inte var NTV. Det var väl därför man tryckte så hårt på friheten. Därför är det inte bara NTV-er som får tillstånd att lyckas i USA.

      Men skriver man något positivt om det landet drar man väl på sig folkets vrede så jag byter spår.

      Om alla ska med i samma system överallt är det bara de som ligger i mitten på alla skalor som kommer att lyckas. De blir kamrerer, mellanchefer, tullare och lärare men aldrig framgångsrika entreprenörer.

      Så gott som alla som skapat något exeptionellt och därigenom en exeptionell förmögenhet avviker från normen i samhället. Eftersom det bara är de med ett stort och fast socialt nätverk som tillåts vara udda (eftersom alla andra ska med) går entreprenörskap och andra exeptionella karriärer endast i arv i sverige.

      Vill man ha social blandning och ta tillvara exeptionella personer måste man tillåta människor vara olika. Då skall inte alla med. Då behöver vi tillåta att människor går vid sidan om det normala och skapar på egen hand.

      Det kräver att man accepterar att människor har olika mycket pengar. Man måste acceptera att den som tjänat en miljard också är den som är mest lämpad att förvalta en miljard. Det gör kanske s idag men det har aldrig låtit så förr.

      Är man nu för platt skatt, låg skatt, att marknaden sköter investeringarna, att skolan får utvecklas friare, att vinster beskattas lägre o.s.v. eller är talet om att människor skall få ta chansen att skapa sin egen lycka bara retorik?

      Comment by Leif E — July 13, 2007 @ 8:54 pm

    23. Några här nämner lika förutsättningar.

      Att tro att lika förutsättningar finns är rena önskedrömmen.

      På 1600 talet fick vi i Sverige lantmäteriet sedan dess har allt vad lika förutsättningar heter aldrig existerat.

      Vi föds alla till olika förutsättningar materiellt, en del är miljonärer redan innan dom föds. Begåvningsmässigt utvecklas vi olika beroende på arv och uppväxt. Det där om att vi skulle ha lika förutsättningar är trams, den som anser det vet inte vad det är att växa upp i ett hem med röklukt och alkoholdoft i väggarna.

      Det finns strävsamma människor som kommer från alla slags miljöer, strävsamhet ger i det långa loppet utdelning i form av pengar och i en del fall avund.

      Den som inte vill acceptera att en strävsam svetsare(lika lång utbildning som en filosofi doktor) gör sig ett rikt liv är antagligen gammelkommunist eller dåraktig.

      Snacka om att spåra ur … =.= / KAS

      Comment by KAS — July 13, 2007 @ 9:30 pm

    24. Den här gången tyckte jag att KAS skrev något bra. Vi har ju alla olika förutsättningar redan som befruktade ägg…

      Bejaka olikheterna, och gör det bästa av dem. Tillåt (och uppmuntra) dem som föds med försprång att utnyttja sitt försprång - det skadar ju ingen annan. Istället för att lägga ner en massa energi, resurser och begränsande arrangemang för att dessa förutsättningar ska bli “likvärdiga”. Oftast når man annars bara något som liknar minsta gemensamma nämnare.

      Det är inte viktigt att alla får gå i lika bra (likvärdig) skola. Det är viktigt att alla får gå i så bra skola som möjligt.

      Jämför t.ex. med internationell politik. Se på två länder med olika förutsättningar på många sätt, t.ex. Polen och Sverige. Vi ska *inte* jobba för att svenskar och polacker ska få “likvärdiga” förutsättningar. Vi ska inte heller skicka 40 % av vår BNP till Polen för att utjämna skillnaderna. Det vill ingen sosse heller (utom möjligen en polsk sosse…) Istället ska var och en få utvecklas maximalt utifrån sina unika förutsättningar, sida vid sida med sina grannar och medmänniskor. Och självklart ger man varandra ett handtag när det behövs.

      OK Leif, någon måste ju fråga, jag instämmer i det mest du skriver som vanligt MEN kan vi få dina förkortningar utredda? :-) Tittade på www.ntv.com men fick ingen ledtråd…

      Comment by Johan Paulsson — July 13, 2007 @ 10:23 pm

    25. NTV - Ni Till Vänster…. Det är min blygsamma gissning i alla fall.

      Comment by erik.laakso — July 13, 2007 @ 10:58 pm

    26. Kolla kombinationen asperger och NTV t.ex.

      PK betyder Peter Karlberg ifall någon trodde något annat.

      Comment by Leif E — July 13, 2007 @ 11:57 pm

    27. OK, got it, “normala tills vidare”. Nej fy, den som kallar mig normal åker på en propp! :-) Men nej, jag har inte Asperger. Har nog minst normal EQ också (finns det test för sånt)?

      http://tinyurl.com/2ftgbh

      Det här borde folket på s-info ta till sig: “En diskussion där båda sidor tycker lika får jag inte ut något av.”

      Comment by Johan Paulsson — July 14, 2007 @ 12:37 am

    28. “Normal tills vidare” alltså, ja det kan hända, även om en del nog inte håller med. Graden av normalitet kan alltid diskuteras men jag klappar nog inte till någon som händelsevis kallar mig för normal, jag kan ta det. :D
      Citatet från killen i artikeln tycker jag är grundläggande för demokratin, inser man inte värdet av olika ståndpunkter så har man inte förstått demokratins grund, man behöver inte vara samhällets fiende eller den ondes avkomma bara för att man har en annan åsikt om vägarna till att bygga ett bättre samhälle, eller för den delen hur det där bättre samhället ska se ut.

      Comment by erik.laakso — July 14, 2007 @ 6:05 am

    29. Nu mår ni va? :)

      Comment by KAS — July 14, 2007 @ 6:52 am

    30. Hörrudu Kasen, jag tyckte ju att du skrev något bra i #23, nu får du vara snäll tillbaka…

      Comment by Johan Paulsson — July 14, 2007 @ 11:26 am

    31. Hittade denna goda beskrivning av svårigheterna via en sökning:

      “Läste ett citat från Bodil Jönssons bok “Tiden”. Hon skriver förlande: Hur många straxar går det på en kvart? På min praktik som just nu pågår träffar jag ungdomar med Aspergers syndrom. Bodils citat belyser lite av dessa ungdomars problematik.

      Hur många straxar går det på en kvart?
      Hur länge är ungefär 10 minuter?
      Kanske senare!

      Inte ens vi som har diagnosen NTV (Normal tills vidare) vet svaret på dessa frågor. Hur skall då en person som inte förstår innebörden i ord som kanske, ungefär och strax begripa vad vi NTV:are talar om. Att arbeta med personer med handikap som dessa, innebär att man måste genomgår en radikal förändring vad gäller det egna språket. Vilket inte alltid är så lätt. Tänk att komma till ett främmande land och inte förstå mer än några enstaka ord. Du kan inte få ett sammanhang i pratet och du förstår inte deras kultur. Snacka om kaos. Så upplever flertalet av personerna med Aspberger eller andra Autism störningar vardagen. Det är inte konstigt att de tar till den lägsta formen av kommunikation, våld, ibland.

      Man får väl vara tacksam att man är NTV och hoppas att man får så förbli livet ut.

      Ha en bra dag och tänk på språket.”

      Bara detta enkla exempel visar hur totalt fel ute Värnersson var med sitt “EN skola för alla”. Det visar hur totalt fel ute alla är som säger att barnen skall ha exakt samma förutsättningar (då tolkar jag det som lika mycket pengar, lika mycket böcker, samma lektioner o.s.v) har. Det visar hur totalt fel det varit att ha en skola utan regler och inlärningsstruktur. Tyvärr sker nu en omvändelse under galgen. Mona erkände det i Palmedalen i förrgår. Det vore bättre s höll fast vid det gamla, vid elevförbundets åsikter så vi fick tydliga alternativ.

      Och, KAS, jag mår nästan alltid bra nu för tiden och jag har ofta “flow”. Hur så?

      Comment by Leif E — July 14, 2007 @ 11:29 am

    32. Leif, helt kort bara innan jag rusar vidare för annat som dagen för med sig.
      Jag tolkar verkligen inte “likvärdiga förutsättningar” på samma sätt som ditt “samma förusättningar”. Det vore ju lika dumt som att tycka att alla borde betala samma summa i skatt oavsett förutsättningar för skatteuttag.
      Alla behöver få en utbildning som svarar mot den unike individens behov, det är en skola för alla. Då beror det inte på familjens plånbok eller bosättningsort, det handlar inte om vilken klass man kommer ifrån eller om det finns studievana i familjen, då utgår samhället ifrån individens behov och möjligheter. Detta är så vitt jag kan analysera grunden för en solidarisk skolpolitik, det har kanske inte alltid framgått eller lyckats men det kan inte finnas någon annan rimlig tolkning.

      Comment by erik.laakso — July 14, 2007 @ 11:46 am

    33. Eriks skrev: “Det vore ju lika dumt som att tycka att alla borde betala samma summa i skatt oavsett förutsättningar för skatteuttag.”

      Och lika dumt som att en limpa bröd kostar samma för alla.

      Comment by Johan Paulsson — July 14, 2007 @ 1:25 pm

    34. Lejf:
      Kommer bara att tänka på ordet stiga när du skriver att du har “flow”, stiga i betydelsen “stiga dig åt huvudet”, men jag förstår inte riktigt vad det betyder trotts att det nu hela tiden gnager på.

      Erik:
      Eftersom ett samhälle hela tiden är ett resultat av allas gemensamma strävanden och eller icke strävanden så kan det inte finnas en väg dit eller därifrån utan det bara är.

      Hörru Johansen jag gillar dig också. :)

      Comment by KAS — July 14, 2007 @ 2:23 pm

    35. # 33

      Ja du, Johan, du tänkte precis som jag. Men kunde vi bara komma dithän att alla betalar samma procentsats av sin inkomst i skatt skulle rättvisan öka högst markant.

      Comment by Kristina Larsson — July 14, 2007 @ 4:33 pm

    36. Tänk att det fanns en tid när t.o.m. sossarna ville minska marginalskatterna… Men det är tydligen inte modernt längre i de kretsarna.

      Comment by Johan Paulsson — July 14, 2007 @ 7:00 pm

    37. Erik. Rättvis skatt skulle jag kunna tänka mig. Om försäkringar, individuell arbetsfri försörjning och individuell service lyftes ur budgeten skulle det inte bli mer än 50 000 per svensk. Med tanke på att arbetsgivareavgiften är mer för en medianinkomsttagare är det inga pengar att tala om. Med besparingar i staten skulle det bli ännu mindre. Alla varuskatter och kapitalskatter skulle ju också försvinna liksom energiskatter.

      Då skulle alla ha lika förutsättningar.

      Jag kan också tänka mig den näst mest rättvisa lösningen, den Kristina föreslår.

      Det vi stred för under borgarrevolutionerna, t.ex. Frankrike 1798, USA 1776 och Sverige 1809 var ju avskaffande av privillegierna. Det var inte rimligt att adeln fick alla höga ämbeten eller att ett skrå, ungefär en fackförening, bestämde vilka som fick starta företag och vilka priser de skulle ta. Arbetsfri inkomst som vissa lättingar ur adeln hade skulle bort liksom att vissa grupper beskattades hårdare än andra.

      Socialdemokratin, i vid bemärkelse inklusive fp, c, vpk, mp och anm, har ju vridit klockan tillbaka. Nu har vi en politikeradel, ett arbetarskrå och lättingar som får arbetsfri inkomst igen och inget verkar kunna ändra på det.

      Så gärna en rättvis skatt för mig och samma förutsättningar för alla.

      Socialdemokratin (enl ovan) har ju dessutom skapat “samma förutsättningar” för alla. Man tar in nästan 500 000 i skatter från en familj i form av källskatt, arbetsgivareavgifter och punktskatter och pytsar ut service godtyckligt enligt riksdagens beslut som inte tar hänsyn till olikheter. Värnersson menade verkligen EN (och samma) skola för alla. “Alla skall med”. Jag har hört både henne och hennes statssekreterare uttala sig mycket bestämt på området. Senast igår hörde jag en förståsigpåare tala om integration av handikappade i vanliga klasser. Tack och lov flikade han in en minimal brasklapp om att inte alla kunde integreras, t.ex. barn med grav autism. Exemplen i programmet var uppenbart felplacerade, t.ex. en kille med ryggmärgsbrock utan hjärnskada och därmed utan allvarligt handikapp som gick i enskilld klass bara för att han var förlamad!??

      Men det har väl att göra med att politrucker är amatörer på handikapp. De tror att rörelsehinder är en allvarlig inskränkning av individens autonomi. Dom kanske tror att rörelsehindrade är dumma i huvudet?

      Så Värnersson har denna vrångbild av människor. “Alla är lika”, “alla ska med”, “rörelsehinder är det enda handikapp jag känner till - finns det fler?”.

      Alla ska inte med.

      Lika utanför är de med ojämn IK-profil. Asperger ger dålig EQ men dessutom enormt ojämn profil. Logiken kan ligga på 160 när verbal och annan språklig förmåga ligger på 70. Dessa människor förstår inte talat språk och kanske inte heller längre texter. Samtidigt tröttnar de direkt om de inte får läsa naturämnena på dubbla farten. Dom här ska ju inte med. De skall gå i speciella nördskolor där dom trivs och får utvecklas. Men det finns bara ett alternativ - det som lyder under LGR. Hade föräldrarna pengarna till skolan i handen kunde de få en chans.

      Föräldrarnas utbildningsnivå, bostadsort och ekonomi betyder enormt mycket för barnens chanser att lyckas. Tyvärr innebär en nivillerad skola att föräldrarnas förmåga betyder ännu mer. Jag lär t.ex. min som som är i gymnasieåldern så mycket som möjligt genom muntlig tradition. Presis som min far berättar jag hur samhället fungerar, om matematikens hemligheter, kemi, fysik, biologi, botanik, människokroppen, psykologi, ekonomi o.s.v. Jag har märkt att mnånga unga inte har den servicen. Med en skola där föräldrarna har mer makt att välja minskar risken att begåvningar skall glömmas bort i ett hörn.

      KAS. Flow betyder flyt och används på ungefär samma sätt men kanske lite striktare. Flow är en känsla, en mental upplevelse, av en nästan religiös karaktär. Jag skulle tippa på att det frälsta upplever är flow. Man är tillfredsställd, har inga hot över sig och känner inga fiender. Rädsla och ångest är borta. Man blir glad när man tänker på sina nära, avlidna anförvanter, sin ekonomi, vad man uppnått m.m.

      Det är svårt för de som aldrig känt flow att förstå förklaringen till begreppet. Har man något att relatera till är det däremot lätt. Kvinnor menar att det är som att beskriva en orgasm för en som aldrig upplevt en sådan. Därav följer att känslan liknar den som nyförälskade har i sina mest innerliga stunder. Tillståndet flow är också lätt att förväxla med hypomani.

      Jag tror inte det går att politiskt tilldela flow i lika doser till alla. Det är en mycket ojämlik känsla. De som lyckats extremt bra i livet och fortfarande verkar friska i pensionsåldern måste nog haft flow mest hela tiden. Därför blir effekterna också ojämlikt fördelade. Observera att “lycka” är snävare och kräver bara korta stunder av tillfredsställelse.

      Är det någon annan som kan beskriva flow? Som har upplevt det?

      Comment by Leif E — July 14, 2007 @ 7:58 pm

    38. Ursäkta att jag tar upp så mycket dyrbar plats i din blogg, Erik, men jag känner en viss entusiasm över att resonemanget om IK ger så många politiska spinoffer. T.ex. detta med flow som ju påverkas av intelligens, samhällsstruktur, relationer och politik.

      I hastigheten glömde jag påpeka att målmedvetenhet anses vara den viktigaste samvarierande faktorn med flow. Vilket som kommer först tror jag man kan diskutera men psykologerna sätter den som första förutsättning. Först kommer alltså beslutsamheten om att nå högt satta mål, sedan kommer känslan av flow.

      Om det är på det viset krävs det att spärrarna mot måluppfyllelse måste tas bort. Alla måste ha rätt att höja sina mål och sträva efter måluppfyllelsen. Då faller alla resonemang om nivillering. Då faller alla nyttofilosofier eftersom bara den halva av befolkningen som ligger under medel ifråga om resurstillgångar kan sätta upp mål medan den övre halvan bara kan vänta på sin egen nivillering eller elliminering.

      Inte undra på att öststaterna var så grå och glädjelösa!

      Ytterligare en slutssats, som indirekt kommer från upphovsmannens, Mihaly Csikszentmihalyi´s bok i ämnet är att strävan efter att hitta en försörjning är överlägsen bidragsförsörjning. Den som klarar sig på bidrag t.ex. från a-kassan kan aldrig sätta upp arbetsrelaterade mål. Det stämmer bra med att folk anger allt mer psykisk sjuklighet ju mer bidragsförsörjning vi har.

      Det är inte lika frustrerande att veta att man kan bli uppsagd och att man måste hitta ett nytt jobb som det är att få a-kassa eller FK-ersättning år efter år och inte veta vad man skall göra för att kunna sätta upp nya mål. Inte ens en generös ersättning kan ändra på det.

      Så här står det om Mihaly Csikszentmihalyi´s bok:

      Flow uppstår när allting fungerar som bäst, när en persons hela skicklighet tas i anspråk för att hon ska lyckas med en uppgift.
      I denna bok diskuteras frågor som: När känner vi lycka? Författaren berör vikten av relationer och samspel med andra, samtidigt som vi måste lära oss stå ut med ensamhet. Här ges också enkla vardagliga recept på hur vi ska kunna uppnå flow i det vi sysslar med och på så sätt förbättra vår livskvalitet. Det rör sig om ganska handgripliga råd som att t ex utforma dagliga aktiviteter så att man får de mest givande erfarenheterna av dem. Många vet inte vilka inslag i livet de verkligen tycker om – därför får vi rådet att inventera dagen, föra dagbok. Tänka över situationen – vad passar mig bäst, när mår jag som bäst? Vi kan också göra arbetet mer meningsfullt genom att ge extra uppmärksamhet åt varje enskilt moment för att förändra och förbättra.

      En stor del av vårt liv styrs av arbete, författaren tar upp olika syn på arbete – mellan generationer och mellan könen, dessutom berör han arbetets historia och utveckling. Om det finns en ambivalens inför arbete har också fritiden både risker och möjligheter – fritiden tycks, paradoxalt nog, vara svårare att njuta av än arbetet.

      Förbättring av livskvaliteten hänger också samman med en förändring av livsmönster. I vanliga fall funderar man över sitt liv när man är nere eller drabbas av motgång. Csíkszentmihályi pläderar i stället för vanan att fundera över livet när man tycker att det är bra. Genom att utveckla självkännedom kan vi få en djupare förståelse för människans villkor.

      Comment by Leif E — July 14, 2007 @ 8:26 pm

    39. Det är mycket att reflektera över här men den tiden har jag inte nu, det enda jag tänker ta mig tid att kommentera är Johans kommentar om att välfärdens innehåll är att jämföra med en limpa bröd. Det är ju lite så där kufliberalt att göra den jämförelsen men what the heck, i underhållningssyfte så blir det ju lite skoj i alla fall. Sjukvård, utbildning, äldreomsorg, infrastruktur och skydd, allt är som en limpa bröd, den som har råd får köpa, den som inte har råd får vara utan. Vi borde ju inte behöva diskutera skillnaderna mellan socialdemokratisk ideologi och (kuf)liberal ideoogi men en liten uppfriskning för minnet verkar ju kunna vara nödvändig. Socialdemokrati vill verka för att alla ska kunna få grundläggande välfärdstjänster även om de inte själva har ekonomi för det. Finansieringen av detta sker genom skatteuttag baserat på det vi brukar kalla “bärkraft”, vilket betyder att den som har höga inkomster och/eller förmögenhet, bidrar med mer in till den gemensamma välfärden än vad den som tjänar lite (eller inget) kan göra. Trots detta så ska även den som tjänar lite alltså få del av maximala välfärdstjänster såsom rätt sjukvård, en god utbildning etc.
      Den (kuf)liberala ideologin jämställer utbildning, sjukvård och omsorg med den kapitalistiska marknaden så att var och en betalar och får det den kan betala för. En hjärtinfarkt kostar si mycket och en demens kostar så mycket, den som kan betala får vård, den som inte kan betala får klara sig bäst den gitter hej å hå (Eller förlita sig på välgörenhet från de som med stora förmögenheter köper sig sinnesfrid genom att hjälpa de utsatta).
      För den som missat det så är jag alltså Socialdemokrat medan en ansenlig del av mina kommenterande besökare är liberaler och ibland lyser även viss kufliberalismen igenom tydligt.
      För att sammanfatta, generell välfärd är inte bröd eller andra varor på en marknad. Därför finansieras välfärden solidariskt genom progressivt skatteuttag, denna modell finns det stort stöd för i vår del av världen, detta tycker jag är bra. Därefter då detta är fastslaget så kan vi diskutera nivåer, marginaler och skattetekniska modeller om vi vill men det är ju bra om vi åtminstone pratar om samma saker.

      Comment by erik.laakso — July 14, 2007 @ 8:39 pm

    40. Angående “flow” så tror jag att jag får uppleva det då och då. Det blir oftast i en politiskt sammanhang i vissa specifika ärenden där jag upplever att jag har repliker på alla motargument innan de ens ventileras. Då är jag i “zonen”.
      Eriks s-info diskussionsgrupper har också inneburit några fina zon upplevelser.

      Comment by James Bucci — July 14, 2007 @ 9:00 pm

    41. Angående “flow” kan jag bara konstatera att det har många betydelser så meningar som “kjell flow betyder” och sedan ge en av alla dess betydelser är något enkelriktat.
      … :=. / KAS

      Comment by KAS — July 14, 2007 @ 10:07 pm

    42. KAS: Jag tror att Johan är NTV men jag vet inte. Ang tydligt språk: När man hanterar ett ord behöver man oftast inte definiera ordet explicit utan för det mesta är användningen underförstådd av sammanhanget. I detta fall var sammanhanget “må bra”. Då kan det inte handla om flödesreglering i rörsystem utan det måste tolkas inom kategorin “må bra”. I det fallet är definitionen given och vet man inte vad det betyder frågar man som Johan eller söker som andra. Några fångar omedelbart upp en intiutiv tolkning men ganska få tolkar ordet konkret i dess ursprungliga betydelse.

      Detta innebär att alla inte tänker likadant. Alltså kan vi inte ha EN skola för alla och vi måste försöka komma ihåg att kommunicera också med de som använder konkret tolkning.

      Erik. Är det någon som är kufliberal, ultraliberal, dumliberal eller något liknande är det väl jag? Johan jämförde ju bara enhetsskatten med att alla limpor kostar lika mycket i affären. Det var JAG som föreslog att individuell försörjning och individuella tjänster skulle lyftas ur budgeten. Äras den som äras bör!

      Comment by Leif E — July 14, 2007 @ 10:45 pm

    43. Varför betalar inte alla norrlänningar skatt efter “bärkraft”?

      Comment by Leif E — July 14, 2007 @ 10:49 pm

    44. Ja Leif, det är du som ska äras. *skratt*
      Själv är jag väl en kufig sosse så det räcker. :)

      Comment by erik.laakso — July 14, 2007 @ 11:17 pm

    45. Erik, mitt exempel belyste att även du (och James gissar jag) anser att den livsviktiga maten ska betalas med samma pris av alla. Du uttrycker det som att “den som inte har råd får vara utan”. Detta håller jag inte med om. Jag kommer liksom du att hjälpa den som inte har råd med mat. Men liksom du vill jag inte ha matpriser “efter bärkraft” för att förhindra svält.

      Så då är väl du kufliberal också, åtminstone på det området. Och ska du försöka reda ut varför du ibland är kufliberal och ibland är socialist så duger nog inte “generell välfärd är inte bröd”, för det är ju bara en beskrivning, ungefär som att jag skulle skriva “kufliberalism är också bröd”.

      Ditt inlägg belyser däremot att de socialdemokratiska principerna inte går att tillämpa generellt, inte ens av socialdemokrater själva. Varför ska jag tvingas vara 65% solidarisk med svenskar men bara 1% solidarisk med betydligt fattigare grannar i Polen t.ex? Jo, för att de som bestämt att det ska vara så bor i Sverige.

      Och varför ska inte den livsviktiga livsmedelsförsörjningen omfattas av “den generella välfärden”? Jo, för att de flesta socialdemokrater (till skillnad från en ren socialist) känner på sig att det inte skulle funka. Ni är pragmatiker.

      Man kan vänta ett år på att operera sin höft, men inte ett år på att få sin limpa. Då dör man. Livsmedlen är _för_ viktiga för att organiseras på det sättet. Hade sjukvården varit fri idag hade du sett på den på samma sätt som du ser på livsmedelsförsörjningen.

      På samma sätt vill inte sossar socialisera *hela* näringslivet, bara de delar som man kan plockas känslomässiga poäng på (vård, skola, omsorg) i nästa val. För sossar känner ju på sig (till skillnad från kommunister) att en sådan fullständig socialisering skule leda till nationellt armod.

      Ni socialdemokrater har inte rett ut för er själva varför ni sätter dessa gränser för er socialism så godtyckligt.

      Comment by Johan Paulsson — July 14, 2007 @ 11:25 pm

    46. #45 “mitt exempel belyste att även du (och James gissar jag) anser att den livsviktiga maten ska betalas med samma pris av alla.”

      Håll mig utanför detta Johan -

      Comment by James Bucci — July 15, 2007 @ 12:42 am

    47. Prisdiskriminering på en limpa som ledde till att var och en betalade samma proportion av sin disponibla inkomst för produkten…
      Det vore väl spännande och rättvis !

      Comment by James Bucci — July 15, 2007 @ 12:52 am

    48. Resultat: 149.

      Behold the glory that is me! ;)

      Comment by Wille — July 15, 2007 @ 4:03 am

    49. James (#45), du är vänsterpolitiker, vill bestämma ditten och datten i kubik över oss andra, och med tvång administrera MINST 65% av våra inkomster. Jag har för min del har inga sådana krav angånde dina inkomster, dina ägodelar och ditt liv, och gör bara inlägg på en blogg (nåja, fler än en). Så jag returnerar din boll och säger: Håll dig utanför våra privatliv. Fast jag diskuterar gärna med dig!

      Comment by Johan Paulsson — July 15, 2007 @ 10:01 am

    50. Alla kan inte och vill inte utnyttja statens (och kommunernas) gratisservice.

      De med lägst inkomst har inte råd att betala avgifterna för att ligga på sjukhus eller ta emot hemhjälp. Sjukhusvård kostar 2400 i månaden och det finns inget tak. Hemhjälp kostar flera tusen liksom plats på sjukhem. Folk väljer att avstå av kostnadsskäl men de har varit med och betalat skatten …

      Alla vill inte genomgå en cancerbehandling sista månaderna i sitt liv. De som så vill kan få en behandling för 1 miljon för en avgift på högst 1500 kr. Den behandlingen har störst inverkan på dödsångesten men mycket lite inverkan på hälsan. Vissa skulle vilja ha lite billigt morfin och en miljon att resa jorden runt för men avstår man från behandling får man ingenting istället. Men alla har varit med och betalat via skatten …

      Vissa barn kan inte tillgodogöra sig undervisningen i skolan. En del vill inte gå där. Men föräldrarna har betalat skatt till en skola där bara 75 % av barnen utnyttjar chansen …

      Kommunerna vräker ut pengar på sport och kultur som jag är totalt ointresserad av men jag har betalt via skatten …

      Alla ska med säger socialdemokraterna. Som i alla kollektiv får de som inte tar för sig skylla sig själva men alla ska med och betala för politikernas drömvärld …

      Exakt hur skiljer sig det socialdemokratiska samhället från stormaktstidens privillegiesamhälle? Politikeradeln finns där, arbetsfri inkomst finns där och gratis skådespel för de besuttna. Vi fattiga räknas bara med som skattebetalare och finansiärer till överhetens nöjen.

      Comment by Leif E — July 15, 2007 @ 10:51 am

    51. #49 Nu tycker jag allt att du är oförskämd mot mig Johan. Med din etiketteringskänsla och bestämmande över jag skall tycka och tänka så kanske det är dags för dig att överväga en flytt till Höganäs trakten.
      Vid detta läge vet du mycket väl vilken sorts vänsterpolitiker jag är. Först och främst är jag James Bucci, tänker som James Bucci, argumenterar som James Bucci och slår bollar som James Bucci.

      Boll nummer 47 …..

      Comment by James Bucci — July 15, 2007 @ 11:02 am

    52. En liten förklaring.

      Jag vill utvidga Johans inlägg med egna erfarenheter om hur den offentliga servicen kommer skattebetalarna till del. Det är inte bara bristande resurser i offentlig sektor som styr hur resurserna kommer den enskillde till del. Det är också personliga förutsättningar att dra nytta av den offentliga servicen.

      Socialdemokratin tror att man kan hjälpa “de svaga” genom att ösa mer pengar över sin organisation eller genom att sänka avgifterna men det är mer personliga faktorer som styr. En viktig faktor är intelligensen. Dagis utnyttjas mest av välutbildad medelklass medan fattiga försöker ta hjälp av släkten eller jobbar skiftgång.

      Ta exemplet med vårdcentralsbesök. Den som inte kan hantera en knapptelefon och sedan finnas tillgänglig dygnet runt kan aldrig få en tid på vårdcentralen. Hur löser man problemet med vårdcentralernas telefonsvararproblem? Jo, man kontaktar någon på vårdcentralen som bokar tid “back office”. Men så gör inte våra patienter. Dom struntar i sina sår och skavanker tills någon i personalen hos oss ringer “back office”. Jag får massor av samtal från folk som frågar om tips hur man kommer till.

      Ändå råder ingen resursbrist! Vårdcentralerna har 3 ggr fler doktorer idag jämfört med för 20 år sedan. Det råder socialism!

      Ringer jag till bilverkstaden svarar chefen före andra ringningen och lovar att en av killarna på verkstaden hämtar bilen på min garageuppfart samma dag!!!

      Behöver jag en limpa går jag runt hörnet och väljer en i en dignande butik till fast pris.

      Vården, skolan och omsorgen är politikernas lekstuga och det är våra pengar de slänger ut. Målet är att bygga monument över socialismen. Oss skiter dom i efter att de pressat oss på skatt.

      Jag vill inte ha det så.

      Comment by Leif E — July 15, 2007 @ 11:17 am

    53. Bucci, du är en sådan där som vill att vägen skall vara vackert stenlaggd …

      (?)

      Comment by Leif E — July 15, 2007 @ 11:19 am

    54. James, i inlägg 47 visar du själv vad du är för en politiker. Sådan politik leder oftast till svält. Och visst är det oförskämt av dig och andra socialister att vilja gräva så djupt i andras plånböcker, men vi är ju så vana vid det att det inte sägs så ofta.

      Comment by Johan Paulsson — July 15, 2007 @ 11:48 am

    55. Johan - angående 47 ta en snabbkurs inom det ekonomisk teoretiska området prisdiskriminering. Oförskämt ? Moi ? Bollen är fortfarande din.

      Comment by James Bucci — July 15, 2007 @ 12:11 pm

    56. Jag vet vad prisdiskriminering är, och det är ju fritt fram (i en fri ekonomi) för den som vill tillämpa det, men gissade i ditt fall att det handlade om lagstadgad sådan. Förklara gärna.

      Comment by Johan Paulsson — July 15, 2007 @ 1:32 pm

    57. Det är klart Bucci skämtar! Kommunismen är ju en stendöd idé sedan 80-talet. Mina barn som är vuxna nu har inga minnen av grannländer med realkommunism så det är bara vi gamlingar som strider mot något som inte finns.

      James B skämtade förståss om att man skulle betala limppriset efter bärkraft.

      Det jag tycker är mer anmärkningsvärt är att världens nya liberaler, alltså socialdemokrater, centerpartister och pragmatiska vpkáre fortfarande menar att man kan undanta vissa områden från den ekonomiska modell som är så framgångsrik i övrigt. Hur man tror att det går att driva skolor, sjukhus och bostadsbolag enligt kommunistisk planekonomi. Spelar arbetarepartiet nya moderaterna bara med i elakt spel eller har de också börjat tro på planekonomi 20 år efter kommunismens fall?

      Comment by Leif E — July 15, 2007 @ 1:49 pm

    58. Bra att du vet vad prisdiskriminering är - visste inte riktigt när du kopplade begreppet till politik som leder oftast till svält.
      Innan jag bollar några idéer kring prisdiskriminering kopplat till disponibla inkomst så skulle jag gärna vilja veta varifrån du hittade din kopplingen av tanken till politik och svält.
      _____

      Angående “ett friare liv” varför inte prova på Kullabygden

      Comment by James Bucci — July 15, 2007 @ 1:54 pm

    59. Leif - kopplingen prisdiskriminering kommunism som du gör är inte så värst lyckad och visar att du är dåligt påläst i begreppet prisdiskriminering. Att du är påläst kring kommunism tvivlar jag inte på.

      Motpolen till planekonomins fasta pris är förstås att ha olika priser för varje konsument.
      Eller ?

      Förresten diskuterar vi fortfarande IQ tester ?
      Kanske det ;-)

      Comment by James Bucci — July 15, 2007 @ 3:00 pm

    60. James, ja nu diskuterar vi verkligen IQ-tester, äntligen! :D

      Comment by erik.laakso — July 15, 2007 @ 3:47 pm

    61. För att inte tala om feeling the flow - Erik

      Comment by James Bucci — July 15, 2007 @ 4:32 pm

    62. Du diskuterar prisdiskriminering. Jag talar om skattefinansiering. Vissa ser skatten som en betalning för framtida tjänster och bidrag men faktum är ju att man inte får några rättigheter av att man har betalt skatt.

      Det här missförståndet stöter jag ofta på i vården. Vissa har för sig att de kan ställa krav på vården bara för att de har betalt mycket skatt men så fungerar det ju inte. Folk får finna sig i de prioriteringar politiker eller utövare erbjuder oavsett hur mycket skatt folk har betalt.

      Samma lustiga idé hör jag ibland från sjukskrivna, arbetslösa och pensionärer. Bara för att de har betalt mycket skatt förr tror de att de skall ha “rätt” att kräva mycket bidrag nu??? Men skatt betalar man för att man måste. Inga pengar av skatten sparas, ingen del är individuell och när man väl får ut bidrag är det andra som får avstå pengar.

      Men detta har ju inte att göra med vilket pris folk gör upp om inbördes. Förstår du det? Förklara.

      Comment by Leif E — July 15, 2007 @ 5:13 pm

    63. James, du mörkar. Jag bad dig snällt reda ut vad du menade.

      Det är fritt fram för alla i en fri ekonomi att *frivilligt* försöka sälja samma varor till olika pris till olika kunder. T.ex. efter den princip du nämnde. Om din poäng är att en säljare i en fri marknadsekonomi ibland frivilligt anpassar priset till kundens köpkraft, så varsågod, du har rätt, och det var ett intressant påpekande.

      Medan ni socialister och kommunister ju gillar att politiskt *bestämma* - reglera - vad priserna ska vara. En helt avgörande skillnad. Det var därför jag trodde du menade sådan politiskt reglerad prisdiskriminering. Du är ju faktiskt vänsterpartist.

      Vilket är det som du avser?

      Comment by Johan Paulsson — July 15, 2007 @ 5:46 pm

    64. Johan - att be mig snällt om någonting när du precis innan ha gjort diverse påhopp på mig är ingen bra strategi, iaf vad gäller mig.
      Ta dina fördomar om “ni socialister och kommunister” och lägg dem på hyllan om du vill ha en konstuktiv diskussion med mig. Detta vet du av erfarenhet.

      Du började med prissättningen på en limpa som jag utvecklade i riktningen prisdiskriminering kopplat till disponibla inkomst.
      För detta i #49 stämplar du mig och när jag reagerar i #51 så får jag känna på mera i #54.

      Från #54 skriver du angående prisdiskriminering kopplat till disponibla inkomst att det skulle vara politik som leder oftast till svält.
      Jag fortfarande skulle vilja veta varifrån du hittade din koppling av begreppet till politik och svält.

      Och Leif jag har enbart petat lite kring prissättning av en limpa, har inte varit inne på ämnet skattefinansiering. Slutsatsen måste därför vara att jag har inte diskuterat med dig och har därför inte heller missförstått dig.
      Jag tror att jag har egentligen bara rättat en felaktig uppfattning som du har haft om prisdiskriminering och kommunism.

      Comment by James Bucci — July 15, 2007 @ 6:39 pm

    65. James, du införde begreppet prisdiskriminering i disukssionen, beskyllde mig därefter för att ha missuppfattat dig, vilket är möjligt, men du vägrar ändå att förklara vad du egentligen menade.

      Undrar varför. Jag tror nu att jag hade rätt, att du menade politiskt påtvingad prisdiskriminering, dvs politiska prisregleringar. Men nu tänker jag inte fråga mer.

      James skrev: “Jag fortfarande skulle vilja veta varifrån du hittade din koppling av begreppet till politik och svält.”

      Kopplingen kom av att begreppet uttalades av en vänsterpartist, som ogillar frivilliga lösningar och gillar politiska tvingande lösningar. Ni motarbetar ofta fri prisbildning. Ta det som en komplimang eller förolämpning att jag tolkar dig i ett vänstersammanhang. Och svält (på nationell skala) orsakas idag alltid av politik, dålig politik, inklusive t.ex. socialistiska prisregleringar på livsmedelsmarknaden.

      I inlägg 49 “stämplar” jag dig med en beskriving av socialistisk politik, med extremt höga skatter, som du förespråkar. Du tycker att det var oförskämt att påpeka detta, varvid jag meddelar dig att ditt partis politik är oförskämd och varför. Ni vill tvinga er till mycket stora delar av våra löner, innehållet i våra plånböcker och på våra bankkonton. T.o.m. mer än Eriks parti vill. En reality check. Den gäller ännu. Om detta förhindrar dig från att debattera så är det ditt problem.

      Comment by Johan Paulsson — July 15, 2007 @ 8:11 pm

    66. Det var inte jag som tog upp prisdiskriminering. Det var du.

      Det är känt att kommunister vill gå in och styra. Kommunister omhuldar planekonomi och kollektivism. Det är ju kommunismens hallmärke. Man tar ut mer skatt av vissa än andra, man vill ha inkomstbaserade priser på tjänster t.ex. i äldrevården. Det är er politik. Om du tillhör vpk omfattas du av de idéerna.

      Jag vill påpeka att den politik som är kommunisternas mål är omänsklig och grym. Du har inte kommit till insikt än. Men än är inte för sent att bli vuxen.

      Comment by Leif E — July 15, 2007 @ 8:39 pm

    67. #65 “Undrar varför” - enkelt svar. Är du dum mot mig så vill jag inte leka med dig.

      “Jag tror nu att jag hade rätt” - du tror fel.

      “Kopplingen kom av att begreppet uttalades av en vänsterpartist” - det var det jag trodde, inte en så värst saklig reaktion. Reflex eller allergisk besvär ? Att prisdiskriminering kopplat till disponibla inkomst skulle leda till svält överensstämmer dåligt med ekonomisk teori i ämnet.
      Du verkar att blandat ihop begreppen prisdiskriminering och planekonomins prisregleringar lite som Leif gjorde.

      Prisdiskriminering är önskvärd ur en kapitalistisk perspektiv då det möjligör vinstmaximering. Svält är icke önskvärd ur en kapitalistisk perspektiv.

      Comment by James Bucci — July 15, 2007 @ 9:55 pm

    68. #66 Leif - angående kommunism och kommunister. Kan du inte låta dem får ha sina drömmar ?
      Vad jag vet så är inte deras drömmar(dina mardrömmar ?) smittsamma eller så är jag kanske immun.

      Comment by James Bucci — July 15, 2007 @ 9:57 pm

    69. James skrev: “Du verkar att blandat ihop begreppen prisdiskriminering och planekonomins prisregleringar lite som Leif gjorde.”

      Nejdå, men jag feltolkade ditt inlägg med hänsyn till att du är vänsterpartist. Reflex, OK.

      James skrev: “Prisdiskriminering är önskvärd ur en kapitalistisk perspektiv…”

      Nja, inte generellt. Fri prisbildning är önskvärd. Sen får säljarna själva försöka sig på prisdiskriminering och andra metoder för prissättning på eget ansvar.

      Jag menade inte att förolämpa dig, men jag ogillar starkt ditt partis politik som du representerar och det är oundvikligt att det ibland kommer fram.

      PS. Det blir nog inget Vänersborg i sommar heller tyvärr. Har redan hälsat på släkten i närheten, och har fått prioritera ner de gamla vännerna i Vbg. Så du får hålla ut mot frimurarna ett tag till utan mig… :-)

      Comment by Johan Paulsson — July 16, 2007 @ 1:10 am

    70. […] Såg hos Erik Laakso att han fallit för frestelsen att göra ett IQ-test med anledning av att Alex Schulman på Aftonbladet har gjort just detta. Ett tag så funderade jag på om jag verkligen skulle lägga ner lite tid på detta eftersom det ju trots allt kunde bli pinsamt. […]

      Pingback by Hultins tankegång (& hitochdit.com) » Blog Archive » Jisses så smart……! — July 16, 2007 @ 3:25 am

    71. Jag behöver inte ha något otalt med vänsterpartister eller gamla kommunister precis som jag inte behöver ha något otalt med gamla nazister men jag tycker det är viktigt att de som en gång propagerat för kommunism gör upp med sitt förflutna precis som de flesta nazister gjort.

      Nazismen har de flesta gjort upp med. Man har placerat ideologin i historien där den hör hemma. Samma sak skedde aldrig med kommunismen eftersom sovjet räknades till segrarmakterna.

      Jag är övertygad om att många vänsterpartister vänt kommunismen ryggen samtidigt som en del faktiskt fortfarande inte förstått, som Ohly, men man har backat ur sin ståndpunkt steg för steg utan att riktigt ta ansvar för sin delaktighet i den kommunistiska rörelsen.

      Det vore skönt om vi en gång för alla kunde få se de som var kommunister under 68-rörelsen fram till 1980-talet ta avstånd från allt elände kommunismen orsakade så vi kan placera kommunismen tillsammans med nazismen i historiens kammare. Ohly och grabbarna kan väl få ha sin lekstuga i periferin tillsammans med vit makt-folket. Om ett par år är det 20 år sedan världskommunismen besegrades definitivt. Det är dags att få veta vilka som är att lita på och vilka som är opålitliga politiska freaks.

      Jag tror att det är det bagaget som du, James, drabbas av när du känner dig missförstådd. Jag har i alla fall svårt att lita på en som varit med i v. Är det en kommunist eller inte och är han till fullo rehabiliterad till demokrat?

      Comment by Leif E — July 16, 2007 @ 5:43 am

    72. Oerhört fascinerande att notera att undertecknad uppenbarligen har lägst IQ i hela bloggkollegiet och bland alla mina besökare och att bloggintresserade personer i genomsnitt har oerhört högt IQ. Kan det vara så att den där allra yttersta gräddan i samhället alla flockas här hos mig? Inspirerande indeed.

      Själv har jag verkligen inte varit just det, inspirerad alltså, det nyss publicerade inlägget har jag försökt skriva under hela den senare delen av Almedalsveckan men det var verkligen så urbota trist att ens försöka intressera sig för saken. Egentligen var det väl inte mer intressant denna morgon men något ska man ju göra i de korta avbrott då det är tomt på kunder. :D

      Comment by erik.laakso — July 16, 2007 @ 7:14 am

    73. Leif E:

      Du kräver att alla som varit med i V skall göra avbön för något som gjorts av någon annan.

      Det finns ingen som kräver av dig att du skall göra avbön för vad andra gjort som har liknande åsikter som du har.

      Det lugnaste och enklaste är väl att var och en ansvarar för det som man själv har åstadkommit här på guds jord.

      Jag t.ex har dödat en fluga en gång och det har jag ångrat hela mitt vuxna liv och en gång glömde jag att skölja ut en flaska med portello och ställde den på golvet i vårt skafferi varvid nästa 1400 svartmyror kände doften så flaskan blev en veritabel dödsfälla, för det misstaget går jag fortfarande i terapi och om nätterna har jag fruktansvärda ångestattacker.

      Jag har gjort avbön men det hjälper inte.

      … .=. / KAS

      Comment by KAS — July 16, 2007 @ 4:11 pm

    74. Tack KAS.

      Nu vet jag var jag har dig! Du kan inte påräkna dig min respekt längre.

      Att jämföra nazismens och kommunismens offer med döda myror är bland det värsta jag har hört. Men det var väl Stalins och Göbbels inställning …

      För din information kan jag meddela att jag alltid varit demokrat och aldrig gett stöd till kollektivistiska och totalitära rörelser. Inte ens i smyg.

      Har du ingen skam i kroppen?

      Comment by Leif E — July 16, 2007 @ 4:31 pm

    75. Kära Leif E
      Jag har skam i kroppen därför mår jag dåligt över Myrorna och flugan.

      Du missade helt min poäng.

      Man kan inte ansvara för vad andra gjort, inte ens om dom gör det i ens eget namn.

      Om du tror att jag likställde kulakerna med myror så får det stå för dig och din fantasi, om jag hade menat det så hade jag skrivet så.

      Du tar verkligen ut svängarna.
      KAS

      Comment by KAS — July 16, 2007 @ 4:41 pm

    76. Det är ingen idé att försöka släta över. Du har redan klivit i klaveret och nu trampar du så det låter riktigt illa. Du har redan jämställt nazismens och kommunismens brott med att döda myror i skafferiet. Det gör en till en moralisk medbrottsling. Alla som försvarat nazism och kommunism utan att erkänna att de har gjort fel är också medbrottslingar. När jag angrep kommunismens brott på 70-talet fick jag mycket skit för det men jag stod upp. Jag lät mig inte tystas!

      Men var var du då?

      Comment by Leif E — July 16, 2007 @ 6:41 pm

    77. KAS - jag förstår iaf vad du menade i #73.

      Leif - om du skall ta ut svängarna så kan du väl överaska någon dag med at ta ut en vänstersväng.
      #71 - Angående när jag är (inte känner mig) missförstådd så är det inte det kommunistiska bagagets fel (även om den har sina fel) utan så är det snarare så att felet ligger i det fördomsfylda bagaget som andra väljer att konka omkring med.

      Comment by James Bucci — July 16, 2007 @ 8:34 pm

    78. Leif E :
      jag slätar inte över något jag för ett resonemang där jag visar för dig att jag anser att man först och främst skall ta ansvar för sitt eget liv inte för andras. Det betyder inte att man ska hjälpa andra människor.

      Men jag menar att du är ute och cyklar rejält när du kraver av medmänniskor att dom skall ta ansvar och göra personlig avbön för händelser som utspelades för över 50 år sedan.

      Kanske händelser som inträffade långt innan den du kräver skall göra avbön ens var född.

      För det första vem är du som anser dig ha tolkningsföreträde på vad jag menar när jag tecknar ord och sedan dömma och jämföra mig med folk som utfört folkmord.

      Jag anser att att du helt enkelt går över gränsen för vad som är tillåtet i en debatt.

      Om du inte förstår vad som står så börja med att fråga i stället för att anklaga.

      Att jag ofta använder mig själv som metafor beror helt enkelt på att det inte skall såra någon.

      Leif E jag är inte beroende av din förståelse eller vänskap jag har ett alldeles utmärkt liv utan den men trots det vill jag inte vara ovän ens med någon som inte delar min politiska uppfattning.

      Du frågade vad jag var på 70-talet, då var jag mitt uppe i en familjeförsörjningsgrej och jobbade 6 dagar i veckan mellan klockan 8-23, år ut och år in.

      Men på 60-talet slängde jag ut ett gäng kommunister ur min lägenhet där jag bodde i Köping (såg dom aldrig mer), dom saknade sinne för vår demokrati, kvar blev min nuvarande fru.

      Måste jag tillägga att flaskan med myrorna var ett tipps till dom som har problem med svartmyror inomhus på våren, tyvärr måste jag medge att det måste vara en avsändare och en mottagare av ett budskap men din reaktion hade jag inte väntat mig.

      … .=. / KAS

      Comment by KAS — July 16, 2007 @ 9:27 pm

    79. KAS och Leif kanske ska ta några djupa andetag och åtminstone försöka förstå vad den andre försöker säga? Och nej, jag försöker inte göra båda till lika goda kålsupare, jag orkar inte följa er debatt för den engagerar mig inte direkt i sommarnatten så jag vet inte vem som menat vad och vem som sagt vad, ta ett djupt andetag och låt bli varann en stund, kan jag be?

      Comment by erik.laakso — July 16, 2007 @ 10:00 pm

    80. Äkta censur slår till och besudlar 124 stolta små tankar som tänkts, stöts och blötts i sex långa dagar. Herr Laakso och ha nöje med den gode för den onde har gått vilse och hittar nog inte tillbaka.

      … .=.

      Comment by KAS — July 17, 2007 @ 12:11 am

    81. Men Leif,

      Nu argumenterar du ju som en socialist. (Närvarande socialister undantagna). ;-)

      Comment by cmo — July 17, 2007 @ 2:36 am

    82. KAS, om det är censur att be gästande debattörer besinna sig en smula så har vi verkligen inte samma referensramar, det är i vilket fall som helst lätt att konstatera.

      Comment by erik.laakso — July 17, 2007 @ 6:11 am

    83. Håller med dig erik :)
      Men han han satte sjukdomsdiagnoser på dina besökare sen la han mig i samma tunna som goebbels och det var först när jag började bita ifrån mig lite som dina näst intill religiösa bevingade ord dök upp och det i omedelbar anslutning till den kommentar där jag vänligt men bestämt bad mannen sluta med sina horribla anklagelser. Sen har du ju rätt i att dina referensramar och min inte är likadana, du har ju akademiska studier och jag arbetarbakgrund så det är väl inte så konstigt.

      Comment by KAS — July 17, 2007 @ 7:11 am

    84. Ja vad f-n KAS, jag kan ju inte gärna göra kommentarer när jag inte är hemma, eller hur? Därför gjorde jag min kommentar när jag kom hem och om inte det är tillräckligt för dig så beklagar jag verkligen. Se inte spöken överallt, men jag lovar att försöka vara mer framför datorn bara för att kunna ge varje deltagare specialkommentarer vid behov, ursäkta mig för min frånvaro. Bah!

      Din avslutning är så märklig så jag vet inte i vilken ände jag ska börja, men jag vägrar kokettera med min arbetarklassbakgrund men jag kan ju ge en fingervisning om att jag vid en ålder av 39 år och med 21 yrkesverksamma år, jobbat inom traditionella arbetaryrken såsom byggnads- och fabriksarbetare, buss- och lastbilsförare samt som städare under en sammanlagd tid av 17 år, dessutom har jag alltså genom vuxenstudier läst (nästan) 120 poäng vid universitet och högskola för mitt eget höga nöjes skull och jag koketterar inte med det heller. Fy vilken låg nivå KAS!

      Comment by erik.laakso — July 17, 2007 @ 7:41 am

    85. Hmm..okej, nu har jag setat och läst alla inläggen angående IQ… Och det är ju helt otroligt vad många som slår sig för bröstet och skryter om hur “smarta” de är och vilka som har rätt till vad. Hur vore det med lite insikt i att ni är skittråkiga att läsa, era små narcissistiska små egon. Lite social kompetens, coping förmåga och ja även lite EQ kanske skulle göra susen för tidigare nämnda… kanske inse när ni ska avrunda, avsluta eller enbart inse att “ja, vi är olika och vi bidrar ALLA med olika förmågor”.

      Vem vill ha ett samhälle med massa uppåtslickande-grandiosa män som aldrig inser när det är NOG???

      Så, häpp, dagens urladdning tilldelad de som känner sig träffade;)

      Comment by Miss Dunder — July 17, 2007 @ 7:56 am

    86. Kraftfullt Dunder, där fick vi vad vi förtjänade. :D

      Comment by erik.laakso — July 17, 2007 @ 8:05 am

    87. Låg Nivå?
      Mäster Laakso vad väntar du dig av en som ligger i samma tunna som göbbels om inte en låg nivå.

      Nu börjar du höra hemma i samma division som en viss Lejf vad gäller att kasta invektiv på och smeta ner medmänniskan i stycken.

      Efter att mannen i fråga satt sjukdomsdiagnos har han själv kommenterat både en och två gånger. BAH!

      120 poäng, det var duktigt Erik och eftersom du har en gedigen arbetarbakgrund så får jag väl stoppa svansen mellan benen och böja mitt huvud.

      Ha ett bra liv “Lejf” och “Erik” för nu kravlar jag mig upp ur göbbelstunnan från Tierp och tar ut en ny kompassriktning. Den här gången betyder … .=. verkligen … .=. . Nu får Ni leka vidare med krukan från Höganas, bloggaren KAS letar på en ny sandlåda.

      Comment by KAS — July 17, 2007 @ 8:14 am

    88. … .=.
      Är fel KAS
      … är S
      . är E

      Så … . är SE inte .

      . (punkt) är .-.-.

      …. — .–. .–. .- …
      .— .- .-.
      .-. .-.- - -

      Comment by Foa — July 17, 2007 @ 9:16 am

    89. …. — .–. .–. .- …
      Skall vara:
      …. —– .–. .–. .- …

      Va svårt de va.. men så har jag inte hållit på sen 30 år tillbaka.
      Men det fanns kvar i minnet i alla fall.

      Comment by Foa — July 17, 2007 @ 9:19 am

    90. FOA: @/=/… .=./=/”klart slut”

      Inte svårt alls, etablerat sedan 30-talet.

      Lägg av nu alla små tomtar och nissar,
      med era rättelser av ditt och datt,
      det enda ni gör är en massa missar,
      verkar som ni inte fattar ett skvatt.

      Grötrimmet bjuder jag på,
      mjölken får ni hålla med själva.

      … .=.

      Comment by KAS — July 17, 2007 @ 10:08 am

    91. Ifall det är morse du talar om så finns det enbart . (punkter) och - (streck)

      Så var du hittat = förstår jag ej!

      Comment by Foa — July 17, 2007 @ 10:29 am

    92. ettablerat att använda för lång men du kanske vill at jag ska skriva
      kort kort kort / kort lång kort

      Comment by KAS — July 17, 2007 @ 10:54 am

    93. “ettablerat att använda för lång men du kanske vill at jag ska skriva
      kort kort kort / kort lång kort”

      Nä varför krångla till det då grunden är … och —

      Du brukar skriva:
      … .=.

      Och menar nu att = är ett streck -
      Då blir det … som är S och sedan mellanrum som betyder att bokstaven är klar (S)
      Sedan kommer .=. som då betyder R

      Så ditt sätt att skriva blir SR

      Eller?

      Jag märker nu att … är ett tecken enligt ASCII-koden men det är tre prickar som då blir S enligt morse-koden

      Comment by Foa — July 17, 2007 @ 11:53 am

    94. KAS har både rätt och fel Foa. I morsealfabetet finns inte bara bokstavering, utan också vissa tecken som har sin egen mening. Tecknet för “klart slut” är: ···-·- i en följd, vilket _antagligen_ var vad KAS menade. Så ni hade (i så fall) fel båda två.

      Comment by Johan Paulsson — July 17, 2007 @ 1:16 pm

    95. # 78

      Men jag menar att du är ute och cyklar rejält när du kraver av medmänniskor att dom skall ta ansvar och göra personlig avbön för händelser som utspelades för över 50 år sedan.

      Saken kompliceras när det gäller tillhörighet till ett parti som INTE gjort avbön från kommunismen. Att man bytt namn hjälper ju inte när partiet har många bekännande kommunister och dessutom en ledare som intill ganska nyligen kallade sig kommunist. Det är trist för de vänsterpartister som inte är kommunister men det kan inte hjälpas att det “spiller över” på dem.

      Comment by Kristina Larsson — July 17, 2007 @ 3:46 pm

    96. # 87

      Men KAS, VAR har Erik kastat invektiv på dig?!!! 8-(

      Comment by Kristina Larsson — July 17, 2007 @ 3:58 pm

    97. # 89

      Kul Foa! När min man tog flygcertifikat fick han lära sig morse, fastän det bara fanns några sådana flygfyrar kvar och de dessutom skulle stängas. Gissa om det knackades här hemma. :-)

      Comment by Kristina Larsson — July 17, 2007 @ 4:01 pm

    98. #94
      “klart slut” är: ···-·- i en följd, vilket _antagligen_ var vad KAS menade.

      Precis! Jag ville inte nämna …-.- det var därför jag påpekade att det fanns ett mellanrum, och mellanrummet är mycket viktigt.. utan det så kan man tyda …-.- till vad som helst.

      Fortfarande är jag förbrylladöver att = kan användas i stället för -
      Är det nått nyliberalt påfund Johan?

      Du telegraferade snyggt där Johan… strecken låg i samma nivå som punkterna..
      Bara att gratulera

      Comment by Foa — July 17, 2007 @ 4:40 pm

    99. En annan var professionell telegrafist hos Kungen hösten 1974. Året efter ringde jag sekonden (andra efter kungen, alltså underchefen) och berättade att den tretungade flaggan satt uppe fortfarande 10 minuter efter 21.00, alltså solens standardnedgång på sommaren. Jäddrans med vilken fart flaggan åkte ner. Det är min största insats för fosterlandet bortsett från all skatt jag har betalat.

      Vi satt 18 man och da-di-da-dattade 8 timmar om dagen i en vindslokal men efter 33 år har jag glömt vartenda ditt. Det enda jag kommer ihåg är att ditt är ditt och mitt är mitt och inte vårt som vänstern brukar tro.

      Comment by Leif E — July 17, 2007 @ 4:42 pm

    100. Nja jag får nog ta tillbaka att du signalerade snyggt.
      Strecken skall vara tre gånger så långa som punkternas längd.
      Dina streck är ju inte så mycket längre än punkten… och hur tror du då man kan avgöra vad som är punkt eller streck?
      Då är mina streck bättre i längd.. men ligger fel i nivå!
      Kanska man blir sjösjuk av att lyssna på mig?

      Comment by Foa — July 17, 2007 @ 4:44 pm

    101. #99
      Hi hi snyggt Leif!
      Kan också tala om att 99 betyder dra åt hellvete
      88 det tar man till åt flickor “Love and kisses”
      73 Hjärtliga hälsningar
      55 kommer jag inte ihåg vad det var.. kanske på återseende.
      Och skratt.. ja det är HI HI HI
      Eller hi hi

      Comment by Foa — July 17, 2007 @ 4:48 pm

    102. Hej hopp i det gröna!
      Erik Laakso.. Christina har en intressant blogg idag du kan ta del av:
      http://www.s-info.nu/page/blogg.asp?id=514&blogg=15599

      Comment by Foa — July 17, 2007 @ 8:01 pm

    103. Jag sa ju; Alltid retar det nån. *garvar*

      Comment by erik.laakso — July 17, 2007 @ 8:17 pm

    104. Ja jag har då inte gjort testen.. inte som 19-åring heller. Jag är rädd för resultatet.

      Men visst är det bättre att bara fråga folk!?
      Vad tror ni jag har?
      Ut med siffrorna nu!

      Jag kan ta vad som helst.. för jag har ju inte en aning!
      Försök åtminstone att göra mig gladare än vad jag redan är.. men det går ni nog bet på

      Comment by Foa — July 17, 2007 @ 8:36 pm

    105. Folke, det där är ju omöjligt att sia om, pallra dig dit och gör testet istället, jag vet ju att du vill. :)

      Comment by erik.laakso — July 17, 2007 @ 9:05 pm

    106. Jag är också gammal “gnist”, i flottan, och eftersom detta är en skryt-tråd måste jag förstås berätta att jag kom upp i ca 120 tecken i minuten vid sändning av Morse. Något sämre vid mottagning eftersom jag inte hann skriva så fort.

      Foa, när man lär sig morsetecknen “på riktigt”, alltså för skarp användning, så minns man tecknen som “trudelutter” eller rytmer och inte som prickar och streck. Beethovens femma (med morsetecknet V) är ett utmärkt exempel, och även de som inte kan morse minns nog inledningen som en “rytm” (di-di-di-daaa) och inte som tre korta och en lång. (Morse var yngre än B. och det är möjligt att han valde morsetecknet för V efter B:s femte symfoni, romerskt V.)

      Comment by Johan Paulsson — July 17, 2007 @ 9:16 pm

    107. Jag fick göra ett gäng tester för signalering när jag mönstrade men jag klarade inte de testerna, det är väl det som skiljer en 124:a från en 139, bland annat. *s*

      Comment by erik.laakso — July 17, 2007 @ 9:23 pm

    108. Ha ha lustigkurrar!
      Nää… Erik jag ogillar dessa tester.. Men det är inte testerna det är fel på.. det är nog jag själv.
      Feg???

      Och Johan det stämmer, morse då man kommer över 30-takt så upphör man att räkna prickar och streck.. prickar och streck övergår till olika “ljud” där varje ljud klingar igenkännande av hjärnan.

      Jag kunde 60-takt då jag mönstrade och blev bestraffad med att bli lärare.. att göra iordning makineriet för att lära upp eleverna.
      En kille från Stockholm hatade telegrafi tills 40-takt då det “lossnade” och han formligen flög upp till 150-takt. En otrolig kille.
      120-takt är mycket bra Johan.. jag har kanske varit där och snuddat.. och kunde även skriva ner 120-takt.. men då låg man en tre fyra tecken efter i skrivandet.
      Man använde hjärnan som en buffert… och kom ifatt då det blev nått uppehåll här och där.

      Men det fina med morse är ju då du inte behöver skriva… man bara lyssnar och hör och förstår.
      Som då man pratar med folk… man skriver inte ner!

      Comment by Foa — July 17, 2007 @ 9:38 pm

    109. Snacka om att ni lever med det förflutna.
      Modern Morse har gått ifrån punkt och streck till mord och Jaguarer.

      Godnatt

      Comment by James Bucci — July 17, 2007 @ 10:14 pm

    110. Jag är en av de få, kanske den ende nu levande, svensken som inte sett ett enda avsnitt av kommissarie Morse, detta trots att jag verkligen gillar kriminalserier och tycker brittiska produktioner är i en klass för sig.

      Comment by erik.laakso — July 17, 2007 @ 10:21 pm

    111. #109
      Jepp telegrafi tillhör det förflutna.. men det var kul så länge det varade.. och på den tiden var det ju nödvändigt att använda.

      Comment by Foa — July 17, 2007 @ 10:33 pm

    112. Erik, tror det mer har med musikalitet att göra. De flesta i vårt gäng var klart musikaliska (även jag men inget märkvärdigt alls). Och vår IQ var nog ganska varierande. Men vi kom väldigt bra överens.

      Nånstans på nätet finns ett riktigt intressant (och seriöst) personlighetstest (inte alls IQ alltså). Ska se om jag hittar det. Fick en riktig aha-upplevelse när jag gjorde det.

      Comment by Johan Paulsson — July 17, 2007 @ 10:44 pm

    113. # 102

      Så fick hon sagt att hon är intelligent men aldrig skulle tala om det. Vilken surmagad och humorbefriad människa.

      Comment by Kristina Larsson — July 18, 2007 @ 8:38 am

    114. #113
      Ja jag vet inte om det var så intelligent skrivet, av en intelligent person, som vill förneka att skriva ut hur intelligent man själv är/var.
      Därför får inte Erik mig att krypa till IQ-korset..
      För som jag ser det så blir alla som varit där korsfästa.. nitade så det tjongar om det!

      Se bara på mig.. ingen nitar dit mig!
      #104 där jag står och ber på mina bara knän!

      Comment by Foa — July 18, 2007 @ 9:24 am

    115. Humorn kommer nog i Persson-valsskolan senare …

      Comment by Leif E — July 18, 2007 @ 9:52 am

    116. foa, jag tror att du har prick 100 på alla deltest.

      Comment by Leif E — July 18, 2007 @ 9:54 am

    117. Just nu tror jag att Foa har 114 men jag gissar att det är på väg uppåt.

      Comment by James Bucci — July 18, 2007 @ 2:39 pm

    118. Jag menade medel på allt. Jag tror att foa är den perfekta ntv´n. Senare populationstest visar väl att det är drygt hundra enligt de gamla skalorna? Kanske 114. Men det kan ju lika gärna vara 119?

      Comment by Leif E — July 18, 2007 @ 2:50 pm

    119. Ujj va bra att få ett resultat utan att testa sig.
      Jag tackar och bugar!
      Men jag kan inte lova vare sig bättring eller försämring!

      Comment by Foa — July 18, 2007 @ 3:03 pm

    120. “Så fick hon sagt att hon är intelligent men aldrig skulle tala om det. Vilken surmagad och humorbefriad människa”

      Inte alls! Jag har verkligen inte påstått att jag är särskilt intelligent. Jag tror ju inte på sådana tester. Surmagad? Ja, eftersom jag har en kronisk tarmsjukdom. Humorbefriad? Nej, inte enligt mina vänner (som, tro det eller ej) är tämligen många i varierande ålder och av varierande kön och ur varierande politisk hemvisst.

      Comment by Christina Meltin Westerlund — July 18, 2007 @ 3:18 pm

    121. En höjning av 5 under dagen. I den takten har du snart högst av oss alla Foa.

      Johan ville komma ihåg en personlighetstest.
      Genom att klicka på mitt namn så borde ni komma till engelsk personlighetstest med över 70 frågor.

      Klicka även på namnet i 117 för ytterligare en.

      Comment by James Bucci — July 18, 2007 @ 3:37 pm

    122. Vad gäller emotionell intelligens, eller vad det heter, tror jag att Foa slår de flesta av oss. Han är inkännande och snäll i ordets bästa bemärkelse.

      Comment by Kristina Larsson — July 18, 2007 @ 4:29 pm

    123. #121 och #122
      En tår faller NÄSTAN i mitt öga när sanningen närmar sig!
      Jag tackar och jag vill så gärna vara och bli som Ni uppfattar det.
      Nackdelen blir nu att inte göra någon besviken..

      Jaja jag trivs då på Eriks blogg

      Comment by Foa — July 18, 2007 @ 4:40 pm

    124. Kristina, det där har du helt rätt i, FOA är ett föredöme för oss alla. Annars ryms det en och annan riktig stygging här i kommentarsfältet, ska vi ha en tävling? Vem är styggast?

      Comment by erik.laakso — July 18, 2007 @ 4:43 pm

    125. Jag tror foa är uppe i 123 nu …

      Comment by Leif E — July 18, 2007 @ 5:05 pm

    126. James, tack för länkarna men jag är litet test-mätt just nu! Jag tänkte på ett test av en typ som kallas “Myers-Briggs”. Som finns i olika varianter online. Återkommer om/när jag hittar en bra version. De bygger på Jungianska idéer, iofs hokus pokus, men själva indelningen i 16 personlighetstyper är välfunnen och lärde mig en hel del om mig själv.

      Sen finns det en typ av test som kallas “Big Five” som lär vara uppskattade och utbredda, men där vet jag mindre. Återkommer, som sagt.

      Vår allas Forskningsanstalt får även min EQ-röst! Och liksom Kristina tycker jag att “snäll” i Foas fall är ett enbart positivt omdöme. Men jag avstår från stygging-diskussionen. Det har varit för mycket styggingar på sistone…

      Comment by Johan Paulsson — July 18, 2007 @ 5:13 pm

    127. # 124

      Styggast är Leif, fast han är det på ett roligt sätt, med glimten i ögat. Sedan finns det de som är elaka på riktigt. Vad de heter förbigår jag med tystnad. De är definitivt inte roliga.

      Comment by Kristina Larsson — July 18, 2007 @ 5:15 pm

    128. Jag tänkte också på Leif, stygg på ett (oftast) riktigt finurligt vis, så där så att i alla fall inte jag riktigt vet vad han menar och om jag ska garva eller gå in i argumentation. Elakingar har jag inte heller någon lust att ranka, de rankar sig själva så fint så.

      Comment by erik.laakso — July 18, 2007 @ 5:25 pm

    129. OK, gjorde “Big Five”-testet utifrån den etablerade OCEAN-modellen, länk till testet och mitt resultat nedan:
      http://www.outofservice.com/bigfive/
      http://www.x.se/edg

      “You are relatively open to new experiences, neither organized or disorganized, tend to shy away from social situations, tend to consider the feelings of others, generally relaxed.”

      Comment by Johan Paulsson — July 18, 2007 @ 5:32 pm

    130. FOA du säger “Så var du hittat = förstår jag ej!”

      På tangentb ordet, den långa sifferraden ovanför bokstäverna, titta på tangenten med en nolla, där finns tecknet, där har jag hittat det.

      Eftersom det finns så många duktiga telegrafister här så blir slutet så här.

      Nu skall jag plocka fram mina gamla grejer och träna upp mig lite så får vi se om ni far med sanning om er morsekunskaper, nästa kommentar blir i form av en ljudfil till den duktige FOA.

      Eftersom det finns så många duktiga telegrafister här så blir slutet så här.

      ··-· — ·- ·-·- ·-· -·· ··- —
      -·- ·- ··· ·-·- ·-· -·· · -· ··· — — ·-·- ·-· ··· - -·– –· –· ·- ··· -
      ····-·

      Det slutet var väl ok

      Comment by KAS — July 18, 2007 @ 5:32 pm

    131. Ja jag har svårt att hitta någon stygging eftersom jag är helt övertygad att ingen människa är det.
      Finns det så beror det på mig då.

      Hur då andra ser möjligheten om att det finns styggingar är upp till dom.

      Tack #125 vad du e snäll hi hi

      Comment by Foa — July 18, 2007 @ 5:44 pm

    132. Hej KAS!
      Nää det var inte =
      Det var ett tecken som innehöll tre prickar tätt. Ett ASCII tecken.
      Du måste ha tryckt ALT+tre siffror för att få fram det?
      Vi är uppe i 131 inlägg KAS.. vilket inlägg var det jag frågade?

      Du skrev:

      ··-· — ·- ·-·- ·-· -·· ··- —
      F T A Ä R D U T
      -·- ·- ··· ·-·- ·-· -·· · -· ··· — — ·-·- ·-· ··· - -·–
      R A S P R D E N S T T Ä R S T K
      –· –· ·- ··· -
      N N A S T
      ····-·
      Hmm.. di di di di da dit?
      Men.. di di di da dit förstått, mest som repetition

      “Det slutet var väl ok”
      -. .. -..- ..–.
      N I X !

      Comment by Foa — July 18, 2007 @ 6:05 pm

    133. Nu blir det svårare FOA

      och den här gången går du bet ty kas är styggast

      http://bloggarna.se/webedit/ace/foa.wmv

      :)

      Comment by KAS — July 18, 2007 @ 6:15 pm

    134. Apropå stygga Leif så hade Erik en gång en diskussion om vargstammens vara eller inte vara.
      Då passade jag på att skriva en kort godnatt saga. Nu när klockan drar på så kanske det passar att återbekanta sig med en godnatt saga (lite omarbetat)

      “Det finns ytterligare ett svenska rovdjur som få känner till - Leifus Erikssonus .
      Det sägs att den har socialister som byte. Vissa sägs skrämmas av dens ylandet men egentligen är det inget att vara rädd för. Varför ? Jo för trots all väsen så är detta rovdjur tandlös.

      Sov gott ;)

      Comment by James Bucci — July 18, 2007 @ 9:26 pm

    135. Jo för trots all väsen så är detta rovdjur tandlös.

      Sov gott

      Dream on, James. ;-)

      Comment by Kristina Larsson — July 18, 2007 @ 9:30 pm

    136. Snyggt KAS
      Jag skrev ner:
      aas aer styggast foa aer dum

      Du hade tydligen inte “bandat” riktigt till slutet.. det lät lite avbrutet.

      Snygg telegrafi i alla fall.. teckenförhållandena lät var riktiga.

      Det lät nästan lika bra som då jag använde “handpump” och nycklade i trafik med mina kompisar.. dom njöt av den fina nycklingen och signalen utan hårda början och slut.
      Jag byggde min egen sändare och fixade till att signalen såg ren ut

      En signal som består av dit och dat bör inte för med sig hårda början och slut.. det stör den som skall ta emot och skriva ner eller memmorera

      Comment by Foa — July 18, 2007 @ 10:17 pm

    137. aas är det ett suffix på en anropssignal?
      Min är aye isåfall.

      sm2aye för att vara korrekt

      Comment by Foa — July 18, 2007 @ 10:19 pm

    138. “kas är styggast foa är dummast”

      Kärnfullt och moget!

      Comment by Leif E — July 18, 2007 @ 10:35 pm

    139. Verkar bli en rekordtråd det här! Åtminstone när det gäller kvantitet. :-) I vilket fall hoppas jag att KAS den stygge återkommer. Erik, James och Foa behöver en stadig vänsterback i laget.

      Comment by Johan Paulsson — July 18, 2007 @ 10:38 pm

    140. KAS gör oss med jämna mellanrum orolig att han tänker avvika men än så länge gläder han oss alltid genom att återkomma.

      Comment by erik.laakso — July 18, 2007 @ 10:39 pm

    141. Snyggt och rätt tolkat Leif E.

      Comment by KAS — July 18, 2007 @ 10:48 pm

    142. Men foas IK har ökat till 137.

      Comment by Leif E — July 19, 2007 @ 10:22 am

    143. Foas IK vad är det?
      Jag som är totalt sport-ointresserad

      Då det gäller KAS kommande och gående (#140)så har jag gett upp!
      Hoppas att det han säger inte stämmer i framtiden heller!

      Vad får dig till att säga så där KAS? Att du ska sluta med det ena och det andra.. men det blir inte.

      Du får i framtidne sätta in orden “Min önskan är” + vad du lovar!

      Comment by Foa — July 19, 2007 @ 11:13 am

    144. Det var James som började. Nu är din Internet Kommentar förresten 143. Jag står fast att du nog är den mest normale tills vidare i hela vårt menageri och det är inte någon illasinnad baktanke bakom det. Det betyder att det är bra att det finns någon som tar ner debattörerna på jorden ibland.

      KAS(s)är nog bara bitter och lite sårad av något. Det är bara att skaka av sig.

      Comment by Leif E — July 19, 2007 @ 11:25 am

    145. Foa ··· ·-· som åtföljs av tystnad betyder inte SR (Sveriges Radio) utan ····-·

      Det var ditt raljerande över mitt dåliga kom ihåg som gjorde mig lite “bitter och lite sårad” en stund men det gick över när jag plockade fram mina gamla grejer och tränade en liten stund på “kas är styggast foa är dummast”.

      I sak hade du rätt att det inte skulle vara ett / där men det erkänner jag aldrig.

      KAS

      PS Nu skall jag ta fram min paddel och träna in att sända “kas är dum foa är snyggast” och en massa annat meningslöst trams tills min gamla 180 takt kommer åter(drömma kan man ju göra).

      Comment by KAS — July 19, 2007 @ 12:12 pm

    146. Om KAS skall upp till 180 så skall jag försöka hjälpa till

      Comment by James Bucci — July 19, 2007 @ 12:44 pm

    147. “Foa ··· ·-· som åtföljs av tystnad betyder inte SR (Sveriges Radio) utan ····-·”

      Ja då lämnar jag den frågan utan att ha förstått

      “Det var ditt raljerande över mitt dåliga kom ihåg som gjorde mig lite “bitter och lite sårad””
      Ujj.. I vilket inlägg bar jag mig så illa åt?

      Ordet raljera ser jag många använda… mest då dom är uppretade och inte har bättre ord att ta till eller ordförrådet inte räcker.
      Men själv vet jag knappt vad det betyder så det finns inte i mitt ordförråd än.

      Är du bitter över vad jag skrev i #143 också då?

      Comment by Foa — July 19, 2007 @ 1:08 pm

    148. #146 “drömma kan man ju göra” skrev jag
      men nu har jag monterat upp farsans(SM5AUS) gamla grejer och börjat larva mig i gammal hederlig 40-takt , det går inte bra alls att öka, troligen så är det som så att direktkopplingen mellan hjärna och paddel tagit skada med åren. Men drömma kan man ju alltid och kul är det.

      Comment by KAS — July 19, 2007 @ 1:15 pm

    149. Tänk vad underbart att lite bloggande med efterföljande kommentarer kan återväcka gamla minnen, sätta igång kreativiteten och ge människor drömmen åter. :)

      Comment by erik.laakso — July 19, 2007 @ 1:21 pm

    150. Nej inte alls FOA

      Orsaken att det blir så är troligen dålig karaktär hos mig och det kan jag inte lästa dig för.

      Jag skriver ofta (5-6 ggr nu) att jag skall sluta blogga, men likt förbannat börjar jag igen.

      Samma med att kommentera, jag tänker att nu får det vara nog men så är man där och läser, helt plötsligt så har man hamrat på tangenterna igen, ofta vet man inte vad man har skrivit förrän man själv läser det sända och då har man ju inte en möjlighet att ångra sig eller radera. … Det är klart man kan ju erkänna i en kommentar att man hade fel men vem tusan är funtad på det viset.

      KAS

      Comment by KAS — July 19, 2007 @ 1:33 pm

    151. KAS!
      Ifall du upplever det som kul så ligger du bra till för att avlägga prov och få licens för vidare trevliga saker på kortvåg?
      SM5KAS kanske är ledigt att få ta som signal.

      Men bokstäverna AS är inte bra.. förväxlas av dåliga signalister till väntningstecken skrivet som “roten ur”

      Comment by Foa — July 19, 2007 @ 1:35 pm

    152. Högsta resultatet 150 (Alla rätt).

      Här är svaren till Illustrerad vetenskaps IQ-test.

      Bild delen:
      4, 3, 4, 5, 4, 4, 2, 4, 1, 4, 1, 3, 4, 5, 3.
      Ord delen:
      3, 2, 4, 3, 3, 3, 3, 4, 2, 1, 1, 3, 3, 1, 2, 1, 2.
      Relations delen:
      3, 1, 3, 2, 2, 3, 3, 1, 3, 2.
      Matematiska delen:
      2, 2, 4, 2, 3, 3, 4, 2, 3, 2.

      Comment by AzPaTriX — August 4, 2007 @ 3:21 pm

    153. Alla som spar ner resultatet med IE7 hittar svaren i en liten snutt, en liten snutt.js fil, att skriva av den renderar inga 150 i IQ, att skriva ut svaren utan att ha berätta varifrån, var dom finns, tyder på? ja vaddå?

      KAS

      Comment by Bloggaren KAS — August 4, 2007 @ 4:11 pm

    Sorry, the comment form is closed at this time.

     

    Bad Behavior has blocked 77 access attempts in the last 7 days.