Svensk lag bör tillämpas i hela världen
By Erik Laakso at 26 November, 2008, 8:24 am
Yepp, naturligtvis ska vi inte låta det stanna vid vänsterpartistfeministernas förslag, ett förslag som för övrigt verkar få stöd från moralkonservatisterna i regeringen, om att sexköpslagen ska tillämpas på svenskar som besöker utlandet också, oavsett vilka lagar som gäller i de länderna.
Det förekommer ju också kampanjer för att förhindra att konferenser och arbetsövernattningar sker på hotell som visar porrfilm, kanske borde de kampanjerna utökasrejält så vi inför reseförbud till länder som har hotell som visar porr?
Självklart bör också svenska brottsbalken tillämpas på andra områden vid utlandsbesök. Nyttjande av narkotiska preparat som må vara tillåtna i de länder som besöks ska straffbeläggas vid hemkomst till fädernelandet, eller hur?
Kom med fler förslag på sånt ni känner till som är förbjudet i Sverige (eller bör vara förbjudet) som vi kan straffbelägga för svenskar även när vi besöker andra länder. Låt fantasin flöda!
Själv ska jag ut och jobba nu.
Läs mer hos Motpol, Bloggelito, Svensson, HAX och Per Hagwall
samt i Svenska Dagladet och Aftonbladet
Andra intressanta bloggar om: sverige
Trackbacks & Pingbacks
- Pingback by Trottens Betraktelser » Märkligt förslag från Beatrice Ask on November 26, 2008 @ 12:58
- Pingback by Peter Karlberg : DÃ¥rfeministernas galenskap on November 26, 2008 @ 22:51
- Pingback by Enligt Min Humla on November 28, 2008 @ 10:19
Kommentarer
Det går inte att kommentera det här inlägget.

















Ja, ibland får självgodheten skrattretande proportioner.
Schweden uber alles.
Men läs gärna detta av Johan W.
http://mitt-i-steget.blogspot.com/2008/11/stuprr-och-skygglappar.html
Det måste ju självklart vara förbjudet att äta på resturang som inte har tecknat svenska kollektivavtal
Även alla länder som planerar uppförande av nya kärnkraftverk (Och /eller inte har infört energicertificat) måste det vara reseförbud till.
sen måste ju skatteverket ta del av alla inkomster och kunna lägga moms på allting som svenskar köper.
/C- lätt spydig idag.
Norsk lag i frågan du tar upp gäller utomlands efter nyår. Det är precis som med tittande på barnporrbilder. Norrmännen tramsar inte med att det är svårt med bevisföring, påföljder eller tar jämförelser med annnan brottslighet som du. De är konsekventa i sin lagstiftning och det är viktigt inte minst när det gäller människohandel. Det ingår tack och lov heller inte i MR att handla med sin egen eller andras kroppar, men du och några andra svenskar som själva befinner er långt från porrträsk, barnpornografi, trafficking och annan människohandel hade kanske önskat det?
@Eva. Normännen är INkonsekventa. Eftersom de har (på svenskt initiativ) infört en morallag.
DVS en lag som inte utgår från om ngn blir skadad utan ifrån “vi tycker det är fult”
dessutom vad är MR ?
/C
@christoffer
MR betyder mänskliga rättigheter (en FN-konvention)
Beklagar att du tycker att människohandel är OK
@Eva
Hur kan du få det till att man är FÖR människohandel för att man anser att personer som reser till andra länder skall underställas gällande lagar i det landet?
@eva. Jag har under INGA omständigheter försvarat mäniskohandel. Att du påstår det är en direkt förolämpning.
OM du inte kan argumentera utan att komma med osaningar och förolämpningar så bör du fundera på om dina argument håller.
Dessutom så handlar försäljning av sexuella tjänster inte om köp av kroppar det handlar om försäljning av en tjänst. (Det hörs av namnet
) Förklara för mig varför just denna tjänst (som inte skadar ngn) skall vara förbjuden. Det kan inte vara själva handlingen eftersom den är laglig i de flesta länder (förutom vissa moralistiska länder där den är förbjuden mellan 2män eller 2 kvinnor) så det måste då vara pengarna som gör den olaglig.
Förklara då för mig hur en handling som är normal och eftertraktad blir skadlig för att ena parten får pengar för detta ?
/C
Svenska hastighetsgränser måste givetvis gälla även i andra länder. Åker vi till Storbritannien ska vi givetvis köra på höger sida. Dessutom ska vi betala svensk skatt även som boende i andra länder
Mig stör det inte ett smack att de svenska sexturister som använder sig av sina pengar på att köpa barns och ungdomars tjänster i olika främmande länder drabbas av påföljd enligt svensk lag. Däremot stör det mig oerhört att på en blogg som denna finna så pass många högerpopulistiska åsikter där humanistiska åsikter karaktäriseras som “moralkonservativa”, “vänsterpartifeministiska”. Dessutom alla korkade jämförelser med hastighetsbegränsning och kollektivavtal. Rena högerhålet har jag tydligen hamnat. i.
Det ovan sagda oavsett hur det land som sexturisten gästar ser på detta. Vad jag förstår så handlar det inte alls om “Schweden uber alles” utan om vanlig mänsklig humanism. Vill vi vara seximperialister där vi skall med våra pengar åka ut ut köpa dessa sextjänster? För mig är ställningstagandet självklart. Jag håller med Eva. Och är förvånad att finna detta på en blogg där annars intressanta reflexioner brukar finnas.
“Polisen i Borås fick ett larm 17:44 från Cancun i Mexico. Polisman Rask åkte hem och packade och beställde biljett. 2 dgar senare var han framme men då hade det visat sig att den misstänkte svensken faktiskt var gift med den mexikanska damen i fråga och det hela hade anmälts av mannens förra fru som ville hämnas. Konstapel Rask åkte hem…”
Naturligtvis skall ALLA människor i hela världen underställas svensk lag! Varför skall t.ex. utländska “seximperialister” komma undan i andra länder? Även de bör naturligtvis lagföras här och begäras utlämnade. Nu kan det ju tyvärr vara vissa svårigheter eftersom andra länder i sitt oförstånd kan vägra utlämns sina medborgare för att dessa skall få sitt rättmättiga straff i Sverige. Men de bör i alla fall gripas direkt om de vågar sätta sin fot på svensk jord!
Hr Widegren, vari ligger det “humanistiska” i att svensk lag föreslås bli överordnad den lag där den svenske turisten befinner sig?
Skall motsvarande ordning gälla för utländska medborgare, d v s att svensk polis griper en kines som på en bar i Stockholm säger något kränkande om statsskicket i Kina?
Blotta idén luktar Sovjet lång väg. För sovjetmedborgare var nämligen den sovjetiska lagen överordnad alla andra lagar, oberoende var i världen den olycklige medborgaren råkade befinna sig.
Bo, vad är den moraliska skillnaden mellan att köpa en tjänst av en vuxen prostituerad eller att ragga upp ett one night stand? I båda fallen handlar det om frivilligt sex mellan vuxna myndiga individer.
Hur som helst handlar denna diskussionen specifikt om att göra det olagligt för svenskar att köpa sex av vuxna prostituerade(notera, barn är inte en del av diskussionen!) i länder där prostitution är lagligt. Vilket är lika vansinnigt korkat som att försöka tillämpa andra svenska lagar utomlands. Det håller inte, hur ska en sådan lag upprätthållas? Svenska civilpoliser med på varje charterflyg till Thailand? Svenska poliser som har passkontroller på red light district i amsterdam?
Personligen tycker jag det är mycket fel att köpa sex och har aldrig gjort så. Det handlar snarare om en filosofisk diskussion och tradition, som säger att man inte kan pådyvla svensk lagstiftning i andra länder. Om man tummar på denna regel, är vi ute på mycket hal is. Jag hoppas att vänstern förstår detta. Det finns en diktatorisk ådra i vänsterns kropp som måste stävjas. Jag är glad att Erik Laakso har kurage nog att ta ställning i en så här pikant fråga.
Man stödjer inte torskar, bara för att man sätter sig emot en dylik lagstiftning.
stiffe christoffer
din ton tilltalar mig inte
har istället skrivit en kommentar på Peter Karlbergs blogg
@eva
Det var INTE jag som började komma med lögnaktiga påståenden.
Kan du inte hantera att man påpekar då du far med osanning så är det inte mitt problem.
JAg noterar desutom att du inte vommer med argument om fakta.
/C
Jag håller till viss mån med Bo Widegren. Det blir en låg nivå om man håller sig till att raljera över ett politiskt förslag och sätta etiketter på de som står bakom olika åsikter.
Jag hoppas jag har fel, men det verkar i inlägget mest som om Erik tar tillfället i akt att angripa sexköpsförbudet i sig snarare än denna fråga.
Med detta sagt så förstår jag de invändningar som har med saken att göra. Jag är emot sexköp och tycker att Sverige har en bra lagstiftning. Därför tycker jag självklart det är lika fel med svenskar som köper sex oavsett var de gör det, men rent lagstiftningsmässigt uppkommer problem. Principen att det man ska följa lagarna i landet man befinner sig är viktig och naturligt. Därmed bör denna princip endast åsidosättas i extremfall och det tycker jag inte det handlar om här.
Jag tycker därför inte att förslaget bör genomföras, men jag är ganska övertygad om att övriga västeuropa på sikt ändå kommer följa Sverige och förbjuda sexhandeln, liksom man följt efter Sverige i andra frågor när det gäller barns bästa och jämställdhet.
Den som besöker icke STIM-ansluten frisör utomlands skall givetvis åläggas att bära peruk en viss tid efter hemkomsten till Sverige, eventuellt med inbyggd radio som sänder P1…
Vad exakt är det som är fel med att köpa en sexuell tjänst? Idag är det usla villkor för de som säljer det och det är en anledning till att inte köpa det, ungefär som att inte köpa svart städhjälp. Sex är ett av våra basbehov och moral argument som har sin grund i något religiöst ursprung biter tyvärr inte.
Nä se till att det råder schyssta villkor för de som önskar jobba med sexuella tjänster, kollektivavtal, arbetsmiljölagar, osv.
Naturligtvis ska man se till att det inte sker människohandel, men när det inte finns en vit sektor blir det ju svårt att bekämpa dess avarter. Man kan inte förbjuda att man betalar någon att plocka bär i skogen, däremot att bärplockarna blir hitlurade och sen inte får betalt det är fel.
Så om det är alla avarter som är fel med att betala för en sexuell tjänst är det avarterna som ska bekämpas, inte tjänsten eller yrket i sig.
Att förbjuda sina medborgare att utföra något som staten anser vara immoraliskt i ett annat land där denna syn inte finns är absurdum och dumhet i kubik. Iransk lag tillåter inte sexuella relationer utanför äktenskapet således bör det vara förbjudet också för alla Iranska medborgare i detta land att ha någon sexuell förbindelse utanför äktenskapet, eller?
Jag och många med mig anser att alla sexköp av svenskar bör kriminaliseras varhelst i världen de äger rum.
Lyxhororna har fått litet svårare att tjäna pengar i Sverige men detta fåtal ska inte styra vår lagstiftning. Gatuprostitution och trafficking har minskat sen sexköpslagen kom. Det är ingen rättighet att kunna köpa sex och göra intrång i en annan människas kropp, intrång i en människa som inte är sexuellt intresserad.
Seximperialismen flödar i t.ex. Thailand. Vi har moderna hjälpmedel som mobilkameror som kan dokumentera brotten. Speciellt allvarligt är sexköp av barn. Vem tar hand om en liten pojke som upplåtit sin analöppning för sexuella ändamål och efter ett tag inte kan kontrollera sin avföring?
Eva, var inte så intellektuellt ohederlig att du blandar ihop utnyttjande av barn med frivillig prostitution, det är ett mycket osnyggt sätt att debattera på enligt min mening.
Du säger att gatuprostitutionen har minskat, det har du rätt i, men du vet väl också vad de flesta är eniga om? Att den flyttat dit där den är svårare att upptäcka och dit där de tjejer och killar som blir utnyttjade (javisst de finns, inget jag förnekar, men sexköpslagen hjälper inte dem) får det ännu svårare att ta sig loss och få hjälp.
Dessutom tror jag vi ska vara extremt försiktiga med att försöka hävda svenska lagar vid utlandsvistelse för lågt prioriterade brott på det att vi ska kunna bekämpa sådan lagstiftning från andra länder (kom ihåg att det funnits en del exempel på extrema länder som bestraffar eller har velat bestraffa sina medborgare för “brott” de begått här i Sverige, såsom kritiska uttalande mot sitt gamla hemland). Trafficking, människohandel, slaveri, utnyttjande av barn etc, är förbjudet i de flesta länder, straffen är ofta hårdare än i Sverige, de bör dömas efter inhemska lagar i landet där brotten begås. Att inrikta sig på sexköpet generellt är att skjuta myggor med kanon.
Dakota, mitt i prick.
Erik
Pojken jag tog som exempel prostituerade sig frivilligt!
Om du kallar mig intellektuellt ohederlig skriver jag vad du är i mina ögon – en fet mangris. Sedan vi fick sexköpslagen har trafficking i princip försvunnit i Göteborg. I Oslo har den ökat explosionsartat. Du kan inte verifiera ditt påstående att sexköpslagen gjort att prostituerade i allmänhet har fått det sämre. Bilburna torskar som ofta var stygga mot de prostituerade har försvunnit. Torskar över lag behöver tagga ner nu då det finns risk att de prostituerade polisanmäler dem. Som sagt lyxhororna klarar sig nog men de får arbeta litet hårdare för att få kunder.
Eva, “fet mansgris” låter mer som ett invektiv än min bedömning av din debattformuleringsförmåga. Men det kanske är samma sak i dina ögon?
Att barn inte omfattas av ett frivillighetstänkande är lika självklart som att vuxna omfattas av det. Därför är ditt exempel inte hederligt.
Enligt Socialstyrelsens rapport från förra året hävdar polisen att de inte längre har en aning om hur många prostituerade det finns, de prostituerade själva säger att de våldsamma torskarna finns kvar men att det blivit mycket svårare att skydda sig mot dem eftersom de numera inte är synliga som de var förr.
Oj då.
Jag blev lika sur av intellektuell ohederlighet – det var ett invektiv i mina ögon.
För dig är det kanske självklart att barn inte omfattas av frivillighetstänkande men svenska sexturister i Thailand gör det inte och heller inte alltid myndighetspersoner. Öppna ögonen någon gång och se att det finns svåra etiska problem med sexköp – inte moraliska.
Eva etik är en synonym för moral … jag läser att du tycker det finns “svåra moraliska problem” med sexköp.
Pengar är enbart en skuldsedel, ett papper som säger att den som innehar det äger rätt att få en tjänst eller vara mot överlämnande av skuldsedeln. Pengar är ett enkelt sätt att utöva byteshandel, ett sätt att förenkla tillvaron.
Om pengar inte fanns så skulle man(eller kvinna) till exempel kunna byta en(1) sexuell tjänst mot varan bostad (för att skydda sig mot köld) i låt oss säga 1 månad (värde 5000 kr) .
I fallet där fallet där tjänsten bytes mot 5000 kronor ropas det i korus fy, fy vilken dålig moral … i fallet där tjänsten frivilligt bytes mot varan bostad i en månad blir kanske omdömet vilket gulligt par … visst är det mysigt att få lägga sig i andras vandel, visst är det en mänsklig rättighet att lägga sig i andras liv och visst mår vi alla bättre av att få utfärda små böteslappar(eller gliringar) om någon bryter mot det vi kallar moral(eller etik för den delen) .
Ropen skalla gliringar åt alla …
KAS
KAS
etik och moral är inte synonymer och förmodligen är det främmande ord för dig
fortsätt du att räkna på din kulram i barnkammaren
Eva läs detta citat från Wikipedia
“Den vanliga uppfattningen är att moral (av latin) är sådant beteende som etiken lär. Etik är alltså enligt denna “allmänna” uppfattning läran om moral, så kallad moralfilosofi, dock så skiljer man inte inom filosofin dessa två begrepp åt på detta sätt. Orden moral och etik betraktas där som i princip likställda, termernas ursprung är i det ena fallet latin och i det andra grekiska.”
Angående kulramar så föredrar jag sådana vid beräkningar då de ger större förståelse för vad man sysslar med än vad miniräknaren gör, de kräver liksom mer av användaren … barnkammaren lämnade jag för ca 58 år sedan och under den långa tiden har jag tillägnat mig en del hyfs som är bra att bära i umgänget med mina medmänniskor.
Ha en bra dag Eva, våra vägar mötas icke igen.
KAS
Wikipedia? Jag hämtar kunskap från annat håll. Förstår att det finns fler än du som har svårt med ordförståelse.
Hoppas du är på bättre humör efter helgen!
Detta debatteras flitigt dels här men även på andra platser. Som vanligt är det så att män försvarar sexköp och kvinnor försvarar sexköpslagen. Man kan undra hur det kommer sig? Varför blir så många män rädda och upprörda när deras rätt till kvinnors kroppar ifrågasätts?
Frivillighet eller fri vilja är inte helt enkla begrepp. Tror vi verkligen att människor tar beslut med fullständig frivillighet? Tror vi att personer från arbetarklassen alltid väljer bort akademiska studier för att de vill? Tror vi att kvinnor dubbelarbetar för att de vill?
Det är intressant och viktigt att ta reda på varför människor gör de val de gör. Och om vi ser att det beror på ojämlikhet så försöker vi göra något åt det. Eller? Det här kanske hänger ihop med den andra debatten som varit. Är vi liberaler eller är vi socialister?
Sara, precis lika lite som majoriteten väljer att skaffa andra dåliga och dåligt betalda yrken så sker det eftersom samhällssystemet bjuder för dåliga möjligheter. Lösningen på det är sällan att förbjuda det dåliga jobbet utan att istället bygga ett samhälle där alla har lika möjlighet att välja något bättre, eller hur?
Det är bara i den här frågan, baserat på ett moraltänkande enligt min mening, som många vill gå bort från den samhällsomdanande tanken och ersätter den med en symbollagstiftning som nyttar till intet. Det är långt ifrån en socialdemokratisk idé.
Att dessutom förespråka en moraliserande överhöghet över andra länders lagstiftning istället för att agera enligt en solidarisk och internationalistisk omdaningstanke med stöd och resurser indikerar att allt för många helt och hållet övergivit realpolitiken och gått ner sig i symbolpolitiken.
Det där om män och kvinnor som du tar upp är ju intressant, problemet med debatten är att de kvinnor som är skeptiska till sexköpslagens effektivitet misstänkliggörs som varande horor medan männen enligt samma logik misstänkliggörs som varande torskar (du kommer väl ihåg rubriken du satte i våras?). Men det pekar på att det viktigaste är att vinna debatten, inte att underlätta livet för någon medmänniska, symbolerna har blivit viktigare än principerna.
Så, låt oss jobba för att bryta ned ojämlikheten, låt oss fortsätta omdana samhället så alla kan vara fria att göra sina egna val och bli det de har vilja och potential att bli och på vägen dit ska alla som gjort andra val än de vi tror är bra för dem, har fullt rättskydd och schyssta villkor.
Erik, vi vet nog väl båda två att vi inte kan enas i denna debatt. Tyvärr.
Jo, jag minns rubriken. Jag tycker att debatten ofta utgår ifrån ett rättighetsperspektiv för torskarna. Dessutom, vad jag har sett, så har de kvinnor som deltagit själva utgett sig för att vara prostituerade. Och de är inte särskilt många.
Och visst handlar det i någon mening om moral. Jag tycker att det är omoraliskt att utnyttja någon i underläge. Ofta består det i flera dimensioner: klass, kön och etnicitet. Jag tycker inte att det är rätt och jag tror inte att man gör det frivilligt. Det finns det också studier som säger.
Hur effektiv lagstiftningen faktiskt är kan man diskutera. Jag vet inte, det finns olika bud. Men jag gör en skillnad på om huruvida man tycker att det är rätt att kriminalisera sexköpare eller huruvida det är det bästa sättet att lösa problemet med prostitutionen.
Och det är det så klart inte. Människor ska inte behöva stå inför det valet. Men vart är vi på väg nu? Inte mot ett mer jämlikt samhälle, det är en sak som är säker.
Hej Erik.
Om man nu skulle tillämpa svensk lag för svenska medborgare som vistas utomlands så måste lagen även fungera bakvänt för att man inte ska vara en hycklare. Till exempel så skulle Tunisisk lag gälla för tuniser som vistas i Sverige. Eller kanske Somaliska lagar för somalier som vistas i Sverige. Det skulle kunna innebära att det är lagligt för vissa turister att våldta sin fru eller att slå sina barn.
Vad jag istället tycker verkar vara en bättre lösning är om man utövar påtryckningar mot länder där prostution är lagligt att förbjuda sexköp.
Mvh
Robert
Märkligt att ingen av proponenterna svarar på frågan om utländsk lag ska anses gälla för utländska medborgare när de befinner sig på svensk mark.