Piratpartiet kan behöva kamrat +2,5%

By at 20 July, 2010, 1:52 pm

Jag är ju pirat på många sätt. Det vill säga, jag stödjer Piratpartiet i de allra flesta av deras frågor och jag anser att frågeställningarna handlar om hela vår demokratis framtid, om du ursäktar överorden. Rätten till våra egna liv, vår kommunikation och friheten från statens våta hand över våra sociala nätverk är otroligt viktigt. I Piratpartiets frågelåda ligger också fildelningen, en fråga som jag inte tror räcker till riksdagen men som räckte till Europaparlamentet.

Dock menar jag att det är otroligt viktigt att PP kommer in i riksdagen i årets val eftersom det kommer göra att demokratifrågorna får ett nytt och centralt fokus, inte bara i Sverige utan också i Europa.

En sådan central och viktig fråga handlar om hur vissa sektorer kan “beställa” lagstiftning av regeringen. Nu är det Copyswede som är ute och vill ha lagändringar gällande skatten på lagringsmedia. Det är helt absurt hur en industri på utdöende kan få för sig att regeringsmakten ska rädda deras döda verksamhet. Ännu mer absurt är att lagstiftarna lyssnar på dessa reliker från en svunnen tid. Kanske för att de flesta är av samma svunna tid?

Jag har inte laddat ner musik på flera år, allt jag ville ha av gammalt och numera svårtillgängligt material laddade jag ner redan på 90-talet. Numera lyssnar jag nästan bara på strömmande musik och video via nätet och utan behöv av lagringsmedia för den sakens skull. Däremot lagrar jag en massa andra saker på externa hårddiskar, i molnet och på telefonen, samt använder usb-stickor för att flytta filer vid tillfällen då jag inte kommer åt nätet. Varför ska jag betala skatt på lagringsmedia, för att försörja musiker vars musik jag aldrig varit i närheten utav?

Det som finns på mina lagringsmedia är mina bilder som jag har egen upphovsrätt på om jag inte avsäger mig den. Där finns också mina texter sedan 1996 på samma villkor. Jag har även lagrat alla mina olika projekt som jag jobbat med sedan samma år, design till hundratals webbplatser, franchising-koncept, affärsmodeller och annat. Dessutom bokföring och uppslag till kommande saker. Mitt – Mitt – Mitt. Inte Bonos eller Pernilla Wahlgrens saker. Men industrin ser en affärsmodell falla och slåss med näbbar och klor för att rädda sina egna domäner. De skiter, lika mycket som du och jag, i hur Carola eller (ve o fasa) Thomas Ledin försörjer sig, men de vill verkligen inte förlora sina egna löner och aktieutdelningar.

För att se hur extremt snedvriden underhållningsindustrins företrädare är så visar Cornucopia, på en underbar liknelse. Jag får sälja mina texter så gott det går och jag får sälja mina bilder om jag kan. Det finns inget som säger att det jag använder mina lagringsmedia till, ska försörja artister som inte lyckas sälja sin musik, eller skivbolagsdirektörer som inte klarar att göra sitt jobb. Kyrkan är nästan helt skild från staten numera, kanske kan vi se en framtid där inte nöjesindustrin kan beställa lagar av regeringen. Piratpartiet är de enda som faktiskt vill göra verklig skillnad på det området och bara det kan göra det mödan värt att försöka få ihop kamrat +2,5% från de etablerade partierna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 Stjärna2 Stjärnor3 Stjärnor4 Stjärnor5 Stjärnor (22 votes, average: 4.59 out of 5)
Loading ... Loading ...
Categories : Politik


Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer
Hans J July 20, 2010

Man gråter en skvätt!

“De tar brödet ur munnen”

Girigheten har fått ytterligare ett ansikte
Ratsit kan man läsa mer om verkligheten:

Så här listas den svältande artistens engagemang:

TOMAS LEDIN MUSIKPRODUKTION (520225-XXXX-00001), Innehavare
Acasso Music Aktiebolag (556235-8787), Styrelseledamot, VD, Ordförande
Acasso Productions Aktiebolag (556418-9651), Styrelseledamot, Ordförande
Acasso Förvaltning Aktiebolag (556559-5500), Styrelseledamot
ATN, All Together Now AB (556583-7308), Styrelseledamot, Ordförande
Ledin & Söner i Stockholm AB (556635-0830), Styrelsesuppleant
Fastighets AB Tornbågen (556639-2303), Styrelseledamot
Baby Twist AB (556670-2998), Styrelsesuppleant
Lester Film AB (556773-6730), Styrelseledamot
Ledin & Söner Holding AB (556795-4747), Styrelsesuppleant
Bostadsrättsföreningen Fanan nr 21 (716405-6868), Styrelseledamot

Javisst är det synd om Tomas Ledin…

Unni Drougge July 20, 2010

Fan, vad åskådligt och välskrivet, Erik. Du är grym. Och tack för senast, förresten.

Erik Laakso July 20, 2010

Åh tack Unni, otroligt stort att få din uppskattning. Tack. Och givetvis, tack för senast, det var en härlig boot camp vi hade i Visby. :)

Fredrik Larsson July 20, 2010

+1 Lysande Erik!!!

Kamrat 4% vore bättre men tom. kamrat 2,5% vore en fantastisk framgång och skulle sätta frågorna på kartan. Jag hoppas att du och många av dina vänner och bekanta tänker som du och ser de problem som du ser.

Jag delar dina farhågor och ditt sätt att tänka. Jag skulle tro att vi tom. delar prioriteringar som gör att vi kan tänka oss att hjälpa PP över 4% med våra röster trots att vi egentligen har vår själ på annat håll.

Mvh
Fredrik Larsson

Erik Laakso July 20, 2010

Fredrik, Jag tänkte så här att kamrat 2,5% ger PP totalt omkring 5-6%. Alltså om 2,5% av de som skulle rösta på ett etablerat parti bestämmer sig för att rösta in PP på grund av de centrala frågorna, så kommer de in i riksdagen. Begreppet kamrat 4% är så slitet numera. ;)

Beelzebjörn July 20, 2010

Kort och gott: Tack Erik.

Leo July 20, 2010

Bra rutet!

Jag förfärar mig över de socialdemokrater som hoppar på dig för att du står upp i de här frågorna – integritet, demokrati, rättssäkerhet och yttrandefrihet.

Lösningen för S är istället att ta till sig frågorna – och stå upp i dem. Inte att kritisera de som diskuterar frågorna.

Thomas Tvivlaren July 20, 2010

Mycket bra text Erik! Tackar för den! Måste jag välja så var det här verkligen ett guldkorn:

“Kyrkan är nästan helt skild från staten numera, kanske kan vi se en framtid där inte nöjesindustrin kan beställa lagar av regeringen.”

Men det riktigt väsentliga återstår. Kort och gott, kommer du att rösta på PP i höst?

Christer July 20, 2010

Tummen upp!

emma July 20, 2010

Vill instämma i applåderna över ett välskrivet inlägg. Och instämma i Leos fundering — valet går före integritetsfrågorna? Kanske är det taskigt av mig att hårdra så, men de (skrämda?) kommentarer jag läste hos Claes Krantz och Martin Moberg får mig att tro att prioriteringen inte är fullt så ädel. Det är iofs en liten käpphäst jag har, jag kan ju tycka att man under valår ruskar om sina politiker och ser till att för medlemmarna viktiga frågor får en chans att höras. Vet inte riktigt vad som hänt eller om det alltid varit så att man inte har (vänskapliga) politiska utvecklingsdiskussioner inom partierna under valår?

Rikard July 20, 2010

“En sådan central och viktig fråga handlar om hur vissa sektorer kan “beställa” lagstiftning av regeringen. Nu är det Copyswede som är ute och vill ha lagändringar gällande skatten på lagringsmedia. Det är helt absurt hur en industri på utdöende kan få för sig att regeringsmakten ska rädda deras döda verksamhet.”

Kanske lika absurt som när borgarna beslöt sig för att rädda varvsindustrin på 70-talet och skapade statliga Svenska Varv AB?. Ja borgarna. ;-)

Jag uppskattar verkligen ditt inlägg och håller med ovanstående kommentarer.

Själv brukar jag säga till personer som tvekar att rösta på PP:

“Vad är det värsta PP skulle kunna ställa till med på fyra år? Vad är det värsta övriga partier (och i värsta fall SD) skulle kunna ställa till med på fyra år om PP inte kommer in?”

Tack för ditt stöd, Erik! Det är en väldigt tråkig ton från vissa av dina partikamrater och jag hoppas du inte tar åt dig.

klara July 21, 2010

Tack <3 Från en fd sosse.

Havsglimten July 21, 2010

Bra Erik!

Utan demokrati och yttrandefrihet m.m är vi ingenting….

Markku i Vara July 21, 2010

har försökt att få Piratpartiet att inse betydelsen i ordet “medborgarrätt” som Falkvinge påstår sig kämpa för.
Det var tyvärr inte något som föll i god jord.
Tvärtom så uttryckte man skepticism mot att folket och folkrätten behövde stärkas eller tillföras ytterligare inflytande.
Jag ville verka utifrån ett “gräsrots-perspektiv”.
Det ansågs vara förlegat som en modell för att stärka demokratin och Piratpartiets möjligheter att slutligen få ett reelt inflytande i svensk politik.
Centralmakter har aldrig genererat en folkrörelse värd namnet, och gör det inte nu heller.
Den repressentativa demokratin har blivit en “arena” för politiker, kapitalet och dess förkämpar i form av lobbyister.

Så jag gick ur Pp och kommer hålla mig borta från Pp liksom alla andra partier som inte inser nödvändigheten i att bygga vårt samhälle utifrån dom faktiska behov och intressen människor har.

Och det finns ju inget parti som kan leverera det idag.

Daniel Flöijer July 21, 2010

Härligt att du står på dig, trist att du kritiseras för det. Kämpa på!

Anders Troberg July 21, 2010

Som en vänsteranhängare i hjärtat men som tillfälligt flyttat till PP tills demokratin är reparerad så kan jag inte annat än applådera den här bloggposten. Bra talat!

Respekt!

Gustav Wetter, PP July 21, 2010

Alla sossar är bevisligen inte förtappade. Tack för ditt inlägg!

Peter W July 21, 2010

Jag är gammal modererat men jag måste säga att du Erik, har min fulla respekt för ditt sätt att kunna tänka utanför boxen.
Fler som du behövs i politiken och Piratpartiet behövs i riksdagen.

Calle Rehbinder July 21, 2010

Lysande, Erik!

Tack för din fenomenala sammanställning!

Nu hoppas vi bara på att fler av våra blocköverskridande samarbeten ska slå rot.

Och RIkard – detta är lysande:
“Vad är det värsta PP skulle kunna ställa till med på fyra år? Vad är det värsta övriga partier (och i värsta fall SD) skulle kunna ställa till med på fyra år om PP inte kommer in?”

Christoffer Eldengrip July 22, 2010

Piratpartiet har redan min och många andra blå röster kan jag intyga av ren erfarenhet och fler lär de bli. Svensk blockpolitik är skadlig för demokratin oavsett om det är en rödgrön sörja eller en allians båda alternativen lever kvar någonstans i slutet av förra seklet med affärsmodeller som hör medeltiden till. De har lösningen på sina 60-tals problem rakt framför näsan men vågar inte inse att en gammal modell inte längre är gångbar. Det behövs förnyelse i svensk politik och det är Piratpartiet som kan genomföra denna förändring.

” The real price of everything, what everything really costs to the man who wants to acquire it, is the toil and trouble of acquiring it.” Adam Smith

Christoffer Eldengrip July 22, 2010

Oj det sista i min post föll bort så jag lägger till den ;)

Priset vi får betala med skatter på teknisk utveckling och sämre rättssäkerhet är allt för högt i jämförelse till kostnaden för att ge socialstöd åt stackars lille Ledin. Han har ju säkerligen inte fått en sedelbunt för att göra ett sådant uttalande.

Förövrigt vill jag berömma Erik för sitt fina initiativ och jag hoppas fler följer hans exempel både från höger och vänster

Anders Troberg July 22, 2010

“Svensk blockpolitik är skadlig för demokratin”

Instämmer. Det leder i längden till ett tvåpartisystem liknande det USA har, vilket leder vidare till en fight om mittenväljarna som gör att, precis som i USA, bara blir ett kamouflerat enpartisystem där partierna är i stort sett identiska.

Jonas July 31, 2010

Erik Laakso, det är väldigt troligt att se en socialdemokrat med så mycket vett i skallen!

Tyvärr kan din argumentation mot privatkopieringsersättning bemötas med samma argument som de flesta skatter: “varför ska jag betala skatt för vård av folk som ätit sig till välfärdssjukdomar, jag som sköter min hälsa och inte kommer att behöva sådan vård?”, eller “varför ska jag betala skatt till rengöringen av staden och driften av lokaltrafiken, jag som bara sitter hemma hela dagarna?” till exempel.

Långt viktigare är då din kritik av statens alltmer absurt långtgående övervakning av folket. Fokusera gärna mer på den biten, de styrande i Sverige måste sluta bygga ett Orwells 1984. Jag ser sossar och moderater som samma skrot och korn i den frågan, de driver båda på för att skapa mer och mer storebrorsstat (kanske inte när de sitter i opposition, men när de har makten). Du är ett mycket glädjande undantag.

Lyft gärna fram också att det inte är enbart för att det är _integritetskränkande_ eller _obehagligt_ att veta att man är övervakad av staten som den här utvecklingen bör stoppas, utan kanske framför allt för att man i takt med att man blir alltmer övervakad börjar utöva alltmer självcensur och avstår från att skriva och säga även många viktiga och fullt lagliga saker man skulle vilja skriva och säga men som man inte vill att myndigheter ska få läsa eller höra. Detta blir ett särskilt stort problem om möjligheten att vara anonym på internet skulle avskaffas (något som nu tydligen planeras “i hemlighet”). Folkets växande självcensur är ett av de största hoten mot demokratin, då den gör att de medborgare som är emot den förda politiken tycks vara mycket färre än de verkligen är, något som i hög grad kan påverka hur folk röstar, vilket i sin tur gör att de som är emot den förda politiken tycks vara ännu färre, och så vidare enligt en ond cirkel, tills alla medborgare håller med Storebror på grund av sitt felaktiga intryck att de skulle stå helt ensamma om de sa emot honom.

Kämpa på, Erik Laakso! Det är ett underbart och viktigt ställningstagande du gör för Piratpartiet!

Det går inte att kommentera det här inlägget.