Jag släcker inga lampor på lördag
By Erik Laakso at 27 March, 2009, 5:52 am
På lördag sker något som kallas “Earth hour”, det är ett jippo på initiativ av Världsnaturfonden WWF. Det här startade för två år sedan som ett lokalt projekt i Australien och nu har det alltså spridit sig till hela världen i stil med nyårsfirandet då tusentals ton tungmetaller sprids världen över timme för timme då hela världen skjuter raketer för att fira det nya året, säkert beslutat av samma politiker som nu bestämt sig för att släcka stadens lampor en timme.
Moderna myters apostlar
Med den moderna tidens apostlar sprider sig symboltänkandet som en löpeld på samma sätt som lamporna släcks i land efter land eller nyårsraketer skjuts i stad efter stad (till och med på platser med annan tideräkning än vår västvärld). Bloggen “Moderna myter” skriver:
“Koldioxid är livets gas och utan den skulle vi alla dö. Strunta i detta fjantiga jippo. Vi behöver billig energi och ljus på vintern. Tro inte på media och våra politiker.”
Vi i vår trygga, men så av dåligt samvete svårt tyngda västvärld, ska nu dra ut och rädda världen på olika sätt. Allt från att påbjuda ekologisk odling medan över en miljard människor svälter eller genom att försöka hindra utvecklingsländer att bygga en bilpark för den framväxande medelklass som syns i allt fler tidigare fattiga länder, eller som katolska kyrkan som vill frånta fattiga länders befolkning nöjet av att knulla för att förhindra överbefolkning istället för att se till att preventivmedel och sjukvård finns i tillräcklig mängd. Och nu ska vi alltså släcka lamporna en timme för att få ned koldioxidutsläppen, vilket satans hyckleri.
På Tantrabloggen skriver Carl Johan Rehbinder:
“Jag blir ärligt talat skitförbannad på den här typen av hjärndöda kvasijippon, trams och fria fantasier som inte gör någon nytta alls, utom möjligen att döva energislösande västerlänningars dåliga samveten. Det är bara så billigt, och så missriktat.”
Värdet av att fundera över hållbart liv
Jag kommer inte släcka en enda lampa, jag kanske istället tänder någon som jag brukar ha släckt bara för att protestera lite stillsamt. Däremot är det väl alltid bra att fundera över den belastning jag som människa utgör på planeten, kanske kan jag göra någon nytta på ett mer konkret sätt än att döva samvetet genom att ha lite mysbelysning och stearinljus en lördagskväll i mars. Du som släcker din lampa till förmån för klimatet, är du beredd att göra verklig skillnad och avstå från att ta bilen till din kvartersbutik eller låta bli att skjuta raketer för att skrämma bort demoner på nyår? Kanske låta bli att flyga till Thailand på semester? Eller killar det tillräckligt gott i samvetet när du vet att du åtminstone släckte lampan den 28 mars?
På Jonas Stenlings hållbara blogg får vi en utmaning: “Mitt tips är att du behåller lampan tänd under Earth Hour och istället funderar fram och skriver ned tre vanor som du ska förändra under detta år som gör att du lever ett mer hållbart liv.”
Förövrigt
Nästa kommentar som landar i kommentarsfältet blir en 2000:e kommentaren sedan jag flyttade bloggen till rot-domänen. Kul, fortsätt diskutera, det här är väl ett ämne som ni har åsikter om?
Andra intressanta bloggar om: politik, miljö, earth hour, jippon
Trackbacks & Pingbacks
- Pingback by Eart Hour Hyckleri-Tänd Lampor : Alliansupproret on March 27, 2009 @ 21:22
- Pingback by Att höga skatter ger fler jobb kanske är en helig ko som borde slaktas? | Kulturbloggen on March 28, 2009 @ 14:06
- Pingback by Earth hour: släck inget ljus « Skiften on March 28, 2009 @ 15:47
- Pingback by VM i masspsykos avgjord « Daytrading - Winning Trading on March 29, 2009 @ 08:04
- Pingback by Svart tumme är inte rädd för mörkret! « Svart tumme on March 31, 2009 @ 14:32
- Pingback by fytne.nu » Blog Archive » Vad “Earth hour” egentligen symboliserar on April 2, 2009 @ 03:34
Kommentarer
Det går inte att kommentera det här inlägget.


















Ofattbart
Att du inte vill ställa upp och uppmärksamma problemet med klimatförändringarna.
Detta är ett sätt att ge publicitet och skapa debatt om dessa problem och
detta vill du inte vara med på.
Projektet vill få folk att börja tänka och reflektera.
Jag tycker du verkar vara rätt trångsynt där uppe i Tierp.
Hans
JAG SLÄCKER INTE HELLER NÅGRA LAMPOR.
Dom kan stoppa upp sitt fabricerade Jippo i röva.
Man vet ju ändå att dom inte är intresserade och bjuda folket på gratis energi alternativ.
Jävla fejk monopol system.
PR JIPPO HETER DET
Hans, om jag är trångsynt så är jag det väl inte bara i Tierp i så fall, men det var en parentes.
Det här jippot gör inte ett smack för att få upp några ögon för någonting, det är en meningslös symbolhandling som får som enda effekt att en och annan släcker lampan och tror de är med och räddar världen. Den trångsynte är nog snarare den som tror att en löjlig symbolhandling bland världens privilegierade överklass leder till något annat än en myskväll medan världens fattiga svälter, dör och går under på grund av våra vardagshandlingar.
En politiker som vägrar ställa upp på populistiska, meningslösa symbolhandlingar! Respekt!!
Vi väljer ju själva våra barrikader. Jag åker till Stockholm.
Erik även om man inte vill delta, så kan jag säga dig att hemma hos mig är det planerat sen länge (av barnen) alla “roliga” saker som skall göras under Earth Hour….och Hugo har en back up – Game Boy går ju på batteri!!
Ha en trevlig helg!
Jag förstår kråkorna ur flera synpunkter när de flyger över Tierp!
Man blundar för så mycket så det går här också så blir det svart.
Håller med dej. Skulle va intressant å veta om man stänger kolkraftverken mm. en timma på lörda.
Haha. Du är en klippa Erik!
Det enda som kan komma ut av det här är väl att en massa elcentraler får tuppjuck. Sen kanske det blir mörkt på riktigt.
Jag kommer att tända en lampa som en hyllning till dom kommunpolitiker i Skellefteå Stadsfullmäktige som i början av 1900 talet fattade det framsynta beslutet om att bygga Finnfors Kraftstation som invigdes 1908, firade hundraårsjubileum 2008 och som ska producera utsläppsfri elsttröm länge till.
Det var långsiktig och klok energpolitik.
Jag kommer också att släppa en lampa för de politiker som under socialdemokraternas regeringstid fattade beslut om att Vattenfall skulle få börja investera i kolkraft vilket bla medfört att Vattenfalls koldioxidutsläpp ökad med 16.000 % (sexton tusen procent).
Hur miljöriktigt är det på en skala från ett till tio?
Det är givetvis också totalt meningslösa symbolhandlingar. Men jag kommer att göra det ändå. Det är helt rätt det Erik skriver om att vi lever i symbolhandlingarnas tidevarv. Så samtidigt som man släcker och tänder lampor så ska jag ta på mig en orange t-shirt för att protestera mot förhållandena i Burma eller Tibet eller var det nu var.
Ääh…
Varför så anti? Finns sämre anledningar att vara politiskt korrekt. Klart vi inte räddar någon glaciär, men jag vet inte om jag tycker att ens lama initiativ att uppmärksamma miljön ska få bli fiaskon. Slocknar det ordentligt visar folk iaf att de tar frågan på allvar, och det kommer att finnas en eller annan människa som tar intryck. Är det tänt överallt och alla skiter i det… Jag vet inte – jag gillar inte riktigt tanken, fast jag i princip håller med om att det är ett PK-jippo.
…Och om Svensson håller fast vid sin gamla vana att göra EN grej och sedan rycka på axlarna som om det vore färdigt, förtjänar vi strandtomter i Pajala.
Amen…
Dålig stil förresten, att hoppa på vår gamla fina tradition att kombinera alkohol och sprängämnen
Ingen gillar en tråkmåns, Erik.
Ofta är det mångfalden som gör utvecklingen.
Skulle en sådan här kampanj leda till framgång och alla släkte ner all belysning samtidigt för att sedan tända den samtidigt skulle elnätet slå ifrån för att skydda kompressorn i vinkylen.
Tack EL för att du tänker på dig för och inte deltar i enfalden.
Ny header också, ser jag.
Stiligt.
Tänker inte heller släcka någon lampa av den anledningen att gynna miljömuppar att lägga på oss mer skatter för den “goda” sakens skull.
Varför tog man en lampa förresten? Varför inte tv:n? Sträcker sig inte folks engagemang så långt?
Det kanske hade haft det goda med sig att vi fått lite ökning av barnafödandet upp till
de 2,1 barn som behövs för att vi inte skall minska i antal.
Jag slår av huvudströmbrytaren, tänder några stearinljus och samlar barnen för att samtala om klimathotet. Ett utmärkt tillfälle för att göra något i det lilla.
Så för att istället bara dissa något vällovligt så gör jag som så att jag hittar min egen vinkling på det hela.
Tack för alla trevliga kommentarer. Jag sticker in en grej till då, när det här sprider sig tillräckligt (2-3 år så där) så kanske staten släcker ljuset åt oss en timme för att vi ska vara solidariska med omvärlden. Det blir grejer det.
Staten tänker större, och släcker ned Internet istället, i solidaritet med Per Gessle.
Beelzebjörn, inte istället, också.
Det är mycket sex med minderåriga flickor i stockholm
http://www.dn.se/sthlm/chef-agerade-hallick-for-skolflickor-1.827735
[Har inte ett dugg med ämnet att göra men jag släpper igenom den ändå, skräpkommentar som trots allt får godkänt]
Jag tror vi borde ändra hela konsumtiontänket. http://storyofstuff.com är tänkvärt…
Stödj RFSU.
På lördag ska alla använda kondom. Hjälp världen minska oönskade födslar.
Sätt en kondom i knapphålet och visa att du stöder aktionen mot påven.
Tänd alla ljus så du ser vad fint det blir.
/Bo Bengtsson
Du och Sten Nordin har samma uppfattning. Det är du och Moderaterna som inte deltar i Earth Hour.
@Alexandra; Och det säger – allt..?
Alexandra, det var en ovanligt korttänkt kommentar för att komma från dig, bättre kan du väl ändå?
En normal viktig person släpper väl ut mer co2 under en timmes utandning än vad en glödlampa gör av med under samma tid så jag föreslår att alla klimaträdda miljöaktivister håller andan i en timme imorgon istället för att läcka lampan. Då skulle ni göra skillnad på riktigt samt hjälpa till att lösa “befolkningskrisen”.
Jag slår på lite extralampor så jag ser ordentligt och ägnar en tanke åt
Wanja Rövardotter som har det kämpigt just nu.
Om hon tvingas avgå så hörde jag att Krösus Sork på Kolmården behövde
fler LO-djur där. Han nämde något om att det skulle vara en jätteBONUS om
man kunde få dit Wanja.
http://hbt-sossen.blogspot.com/2009/01/moderaternas-miljpolitk-att-inte-delta.html
Ja, visst var det en “korttänkt” kommentar, men ditt inlägg, där du bland annat skriver “Jag kommer inte släcka en enda lampa, jag kanske istället tänder någon”, var konstigt för att komma från dig. Earth Hour har ett symbolvärde.
Alla förslag till förmildrande förbättring av naturens resurser är ju inte av ondo även om jag anser att en nersläckning för att spara ström haft betydligt större effekt en vardag än en Lördagskväll.Trams rent ut sagt för att bla industrin i stort ska slippa drabbas.Påminner lite om när jag körde lastbil för många år sedan och inför en protest om alla avgifter fick ett papper för denna protest att när vi stannade lastbilarna utmed vägarna så skulle vi köra undan på en väl avskymd plats så att vi inte störde resterande trafik alltför mycket … !?.Rent ut sagt,vad har en sådan protest för nytta.Detsamma upplever jag om denna energiprotest.
Och hur gör vi med kossorna nu då? (Dessa ondsinta bestar som går och fördärvar miljön sådär) Nej, de får åtminstone sluta och släppa brakare nån timme i allafall, och ta det här på allvar och.. ställa upp i solidaritet! – Nån som medlar?
Man skulle kunna ha ett jippo för något som betyder något istället. En demokratimanifestation på Tisdag kväll klockan 8. Typ Democracy-aid
Då skulle alla kunna varna för Privatpolisernas intåg i Sverige genom att blinka en stund med lamporna. Sen kan man avsluta kvällen med att läsa 1984 för 3dje gången för att påminna sig själv att det inte är många sidor kvar tills den är helt införd.
Jag “släcker” under hela året istället för under en dag. Det är tragiskt om det är så att politikerna inte gör något trots alla rapporter förrän folk släcker lamporna tillsammans under en dag. Hjälper det så är det naturligtvis bättre än inte.
Alexandra, det är ju just det där med “symbolvärdet”, det är den värsta sortens politik eftersom man använder det istället för riktig politik, jag är grundläggande allergisk mot symbolpolitik som syftar till att uppfostra folk, tvi.
Michael Englund, problemet är ju att det knappast är något initiativ från “vanligt folk” utan det kommer uppfattas som ytterligare ett politikerpåhitt som ingen bryr sig om.
Erik Laakso: “Politiken” – och i synnerhet socialdemokraterna – förtjänar dig inte..! Personligen känner jag ett onyanserat, närmast patologiskt, hat mot politiker som sänder “signaaaler” och ägnar sig åt symbol/moralpolitik.
Jaha, ge tusan i att släcka då. Ge också tusan i att demonstrera på 1 maj som är en annan symbolhandling för att väcka till insikt.
Eva
P.S. Du frågade om nyårsrakter, Thailandsresor och bilåkning. Svar: Nej, jag skjuter inga raketer, jag åker inte till Thailand – jag flyger ingenstans. Jag cyklar sommarhalvåret. Och jag släcker ned i kväll.
Vad är det för fel på symbolhandlingar? Om det hålls en tyst minut till minne av någon avliden, pratar du då lite extra högt för att understryka hur meningslöst det är?
Eva, om du tycker att första maj är att likställa med eary hour så är det nog du som borde sluta demonstrera då.
Nixon, symbolhandlingar som är till för att sända signaler om att människor bör ta sig i kragen och förändra sig är meningslösa, att hedra en död är en helt annan sorts symbolhandling, kan du inte skilja på ens en så enkel sak?
Hej Erik
Nu förstår jag inte. Jag tycker ju att båda handlingarna är viktiga. Jag menar något både i kväll och på 1 maj, trots att jag är medveten om att ingendera medför någon “revolution”.
/Eva
Ah, en *annan sorts* symbolhandling. Naturligtvis.
Själv tycker jag att manifestationer och symbolhandlingar är viktiga, och att du kanske underskattar deras psykologiska kraft om du kallar dem meningslösa.
Just den här symbolhandlingen fick ju dig att skriva ett blogginlägg där du funderar på vad man konkret kan göra.
http://www.arla.se/Default____23255.aspx
Jag köpte fyra paket mellanmjölk från Arlas Earth Hours Collection i svarta mjökpaket.
Det tycker jag känns som ett kraftfullt slag i luften. Extra nöjd blir jag efter att ha läst ´nedastående visdom som finns på Arlas hemsida:
“Dekoren vill förmedla att mjölkpaketet är nedsläckt med en strömbrytare som visar att paketet är nedsläckt.”
Det hela blir inte sämre av att man vet att dom står bakom texten är dom som i alla tider försvarat giftanvändning i jord- och skogsbruk.
Nixon, så du tror att det var det här meningslösa signalsändandet som fick mig att börja fundera? Jösses moster! Jag tror visserligen att klimathotet är stark överdrivet och att det mesta egentligen bottnar i en kolonialistisk tanke om att hindra utvecklingsländerna att börja kräva samma standard som vi vant oss vid, men det innebär inte att det saknas poänger i att leva långsiktigt hållbart på så många nivåer som möjligt.
Eva, du skrev ju att jag borde ge tusan i att demonstrera på första maj med någon slags automatisk parallellställning just för att båda skulle vara symbolhandlingar. Om du anser att första maj endast är en symbolhandling så kan jag inget annat än att råda dig att strunta även i det, det var vad jag menade. Det är för övrigt samma budskap till Nixon, tycker han det är en meningslös symbolhandling att hedra en avliden med en tyst minut borde han ägna minuterna åt något viktigare.
Lars J, undrar hur mycket extra energi det gick åt för att färga mjölkpaketen svarta?
Haha! Det var det första jag tänkte på! Ytterligare ett patetiskt och hycklande försök att sno åt sig politiskt korrekta poänger.
Planka.nu gjorde en aktion och lyste upp Miljödepartementets fasad som de just släckt! Kolla här: http://www.korta.nu/belysning
Briljant!
Erik
Jag kommer fortsätta att försöka att påverka både Sveriges ledare och världens ledare genom symbolhandlingar i form av manifestationer. Jag tror nämligen på att människor tillsammans kan påverka utvecklingen genom sådana. Med symbolhandlingar förändras ingenting direkt, alltså miljön påverkas inte av en timmas nedsläckt lyse i den stunden. Men en miljard människor som kräver att de politiska ledarna fattar beslut som på sikt förändrar klimatpolitiken blir en signal till makthavarna vid klimatmötet.
Och jag älskar 1 maj
/Eva
Eva, om en miljard människor kräver att de politiska ledarna fattar beslut så är det inte någon symbolhandling längre, men när politiska ledare uppmanar människor att släcka en lampa för att de själva, i princip, ska lyssna på dem, då blir det bara löjligt i mina ögon. Om FNs generaldirektör och miljöministern i vårt land och ledande politiker i andra länder och andra högt uppsatta digniteter runt om i världen tror att de själva kommer lyssna bättre än de tidigare gjort bara för att du och jag släcker några lampor så är de fel personer på sina poster och bör bytas ut. För att vi ska förstå det fullt ut är det nog bra att ha några lampor tända så vi ser verkligheten tydligt.
Och jag älskar inte 1 maj, älskandet förbehåller jag oerhört viktigare företeelser än det, mitt barn och några personer till som exempel, men visst är det trivsamt att träffas och fika och lyssna på politiska tal och enas kring viktiga ärenden som vi vill driva aktivt och utöva påverkan över. Men att kalla något som våra förfäder dött för, en symbolhandling, tycker jag är att spotta på hela företeelsen och är det bara det som är kvar av 1 maj så bör det läggas ned så snart som möjligt. Men om vi tror att vi fortfarande kan kräva vår rätt eftersom vi gör vår plikt bör vi fortsätta marschera, trots att de flesta som borde lyssna noga på den dagen är våra kommunala företrädare och partivänner på lokalplanet.
Earth hour jippot tycker jag blev ett lyckat jippo och uppvaknande för många människor. Visst de kanke inte fick nord och syd polen att sluta smälta eller gav mat till alla svältande människor…. men den sådde ett frö i varje människa som faktist släckte sin lampa, och förhoppningsvis fortsätter att stänga av onödiga apparater. och så visar det att väldigt många männisor i världen är redo att gå mot samma mål.
enligt mätningarna så sjönk elförsörjningen modsvarande en halv miljon hushåll i Sverige under den timmen… och de var bara i Sverige.
Mina reflektioner blev något utsvävande och skulle ta för mycket plats här hos dig. Jag skrev därför ett eget blogginlägg ”Har demokratiyttringar något värde?” på http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1732&blogg=31439
Jag länkar naturligtvis hit.
/Eva
Min familj släckte inte heller ner. Eller jo, min lillasyster släckte lampan i sitt rum…
Anledningen? Om många människor släcker ner samtidigt och inte använder någon ström energi på en timme, och sedan kl 21,30 satte igång allt igen, ja då skulle det bli mer energi som “förstördes”, eftersom det tar massor av energi om många överförbrukar energi samtidigt.
Så det enda som skulle kunna komma ur denna “Earth Hour” är att regeringar och styravälden får upp näsan för att folket faktiskt VILL värna om miljön men är inte tillräckligt kunniga för att faktiskt GÖRA det, och att vi om nio månader får ännu fler bebisar i världen…
Självklart menar jag inte att det inte kan komma något gott ur denna “Earth Hour”, men för stunden var den mer åt det dåliga hållet för miljön än det bra.
Kanske får vi några nya miljövänner av barnen som fick se svarta mjölkpaket…
Mvh Ida
Jag släckte inga lampor igår!
Inte mer än vanligt. Det här att vara rädd om energi, fungerar inte för att man släcker fasadbelysningen på stora byggnader en timma! Den borde vara släckt jämt. Vem f-n har glädje av att se de flesta skrytbyggnaderna upplysta nattetid?
De som borde ta en djupfunderare över huruvida, de ska släcka eller inte tända, är de politiker som hävdar sig arbeta för miljöfrågor och klimatförändringens förändring åt rätt håll.
För de vanliga “förbrukarna” finns det sedan ett antal enkla grepp, för att minska den ensklida konsumtionen och direkta påverkan av “klimatet” året runt.
Vill ni ha en konsekvent uppställning av vilka? Då får ni be Erik, be mig om hjälp så ska vi skapa en lång lista, med åtgärder och verkningar.
Ja, det är en symbolhandling. Men förhoppningsvis påverkas politikerna av den. Argumentet att folk lättar sitt samvete genom detta bemöter jag på http://calandrella.wordpress.com/2009/03/29/earth-hour-bradalig/..
folk som INTE släckte lamporna har noll koll. En viktig del av poängen är just att folk INSER att de kan leva utan elektricitet en timme, när de deltar i den här manifestationen. Bara det är en megastor vinst. En halv miljard människor (eller hur många det nu var) har förstått det i helgen.
Klimatförändringar är ett GLOBALT problem. Därför MÅSTE man tänka längre än näsan räcker. Det handlade om EN timme på ett helt år. Det kan vem som helst offra, om man inte jobbar eller har andra godtagbara ursäkter.
Efter att vi släckte ljuset så märkte vi en klar klimatförändring – lillpojken började gråta, livrädd efter att storebror berättade en spökhistoria i stearinljusets sken. Gråt förändrar familjeklimatet till det sämre, så vi tände på igen.
“Du som släcker din lampa till förmån för klimatet, är du beredd att göra verklig skillnad och avstå från att ta bilen till din kvartersbutik eller låta bli att skjuta raketer för att skrämma bort demoner på nyår?”
Givetvis… Jag tror inte att någon använder sig av earth hour för att lindra sitt samvete. Det skulle i så fall vara de som lurar sig själv väldigt lätt. de som försöker att lura sig på så vis kommer givetvis att råka ut för samvetskval i alla fall. Samvetet kan man väl inte lura på det sätt som du beskriver här?
Nej, jag tycker du för fram en cynisk människosyn. Kanske gör det ingen nytta, men gör det någon skada då? Att tända en lampa till (visst inser jag att du skriver provocerande) är väl ändå löjligt? Vem skulle märka det, förutom du själv?
Inte behöver du klä dig i rött för att sympatisera med burmas munkar, inte heller släcka lampor för att påvisa klimathot. Men det är inte rättvist att dra slutsatsen att de som väljer att med symboler visa sina ståndpunkter sedan låter bli att agera på andra sätt. Det finns många många många människor med simultankapacitet och vi kan engagera oss på alla lika nivåer. Säkerligen du med
@missat poängen; varför skall vi inse att vi kan leva utan elektricitet en timme? Det kan vi inte. Jag tror inte folk stängde av frysen, eller ens skulle ställa upp på att göra det.
“Missat poängen”, Jag har ingen anledning att föreställa mig hur det är att leva utan el en timme, jag ser det inte som utveckling att minska levnadsstandarden. Tvärtom önskar jag att varje individ på jorden ska kunna få den levnadsstandard vi i västvärlden har. Om växthuseffekten är så farlig som en del hävdar så behöver vi göra oss av med kol och olja som energikällor i första hand och det innebär att varje utvecklingsland borde få vår hjälp att bygga ut olika former av kärnkraft, men det är ju tveksamt om WWF skulle ställa upp på den tanken.
Katarina, en cynisk människosyn är nog det mest realistiska att ha ändå.
Efter att ha läst 10 minuter under söndagkvällen, fick jag vet vad som är det största hånet mot klimatförsämringsklagan. Det är Ulriksdals slott!
Varför? Jo, det är WWF´s svenska huvudkontor. Slottets fasadbelysning släcktes under en timma i lördagskväll, för att omedelbart tändas igen. Det slottet borde aldrig tända den belysningen alls, om WWF menade allvar med sina idéer.