Hur går det med jobben Reinfeldt?

By Erik Laakso at 20 March, 2009, 12:56 pm

alliansmotsverigeAnsvar måste utkrävas
I valrörelsen 2006 gick den moderatledda alliansen ut stenhårt angående jobbfrågan och de lyckades spela upp vänsteralternativet på läktaren. Det var i en tid då arbetslösheten minskade kraftigt och sysselsättningsnivåerna var goda. Nu, 2½ år efter valet 2006 och 1½ år innan valet 2010 ökar arbetslösheten dramatiskt, omställningsåtgärderna är decimerade och arbetsförmedlingens VD ger sina vänner nya jobb. Anders Borg sa att det skulle ta cirka 2 år innan vi såg effekterna av moderatpolitiken, och jo tack, vi ser. I ärlighetens namn ska inte borgarregeringen behöva ta ansvar för krisen i världsekonomin men ansvar måste utkrävas över bristen på åtgärder, bristen på omställning och bristen på trygghet för dem som står utanför.

Ett oönskat systemskifte
Det är ett systemskifte vi ser genomföras framför våra ögon, ett systemskifte som den här regeringen inte har mandat att genomföra. Eftersom de gick till val på att vara bättre än Socialdemokraterna på att föra arbetarvänlig politik så har de inte fått folkets mandat till ett systemskifte. De sviker sina väljare och de gör det på ett ytterst försåtligt sätt, men väljarna är inte dumma, det märks om inte annat i opinionsläget.

Lite mindre arrogans efterlyses
Jobbfrågan är fortfarande den viktigaste samhällsfrågan vi har i vårt välfärdssamhälle, regeringen Reinfeldt sviker i den frågan och har inga lösningar utom att sänka skatterna mer, låna pengar till välfärden och försämra villkoren för de som står utanför. Jag är inte den som ropar på nyval eller misstroendeförklaringar men den här regeringen sköter inte sitt uppdrag, hur vore det med lite ansvarstagande och lite mindre arrogans?

Andra intressanta bloggar om , , , , Läs också mer hos Jonas Morian, Alliansfritt Sverige, Per Tenggren, Alexandra Einerstam , Rasmus Lenefors, Peter Högberg, Johan Ulvenlöv Och Dagens Industri

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • PDF
  • RSS
  • Twitter
1 Stjärna2 Stjärnor3 Stjärnor4 Stjärnor5 Stjärnor (No Ratings Yet)
Loading ... Loading ...
Categories : Politik

Kommentarer
bob March 20, 2009

Tydligen har alla S-bloggare fatt order om att ha ordet JOBB i sina rubriker.
Ar detta ett jippo av Mona Sahlins amerikanska pr konsult?

Mona Sahlin lovar mangmiljardsatsningar varje gang hon oppnar munnen och klagar samtidigt pa att det blir budgetunderskott, sjalv begripr hon inte sambandet och hon fiskar roster bland dom som inte heller forstar det..

Nu ar S-bloggarna beordrade att fiska roster bland dom som forlorat sina jobb
men nagra forslag till hur det skall goras har hon inte om man bortser fran att staten skall kopa in alla fortag som endera gar i konkurs eller varslar for dom har arbetsbrist.
Vem ar det man vill paverka med detta? Tror hon att alla har lika dimmiga begrepp som hon sjalv har om ekonomi.

johan March 20, 2009

Glöm inte taggen jobbävning

Erik Laakso March 20, 2009

bob, du tror väl ändå inte att det finns bloggare som “tar order” av någon? Snälla, det var lite löjligt formulerat av dig. Tvärtom så består sossebloggsfären av väldigt fria och självständiga bloggar som skriver vad vi vill. Det första inlägget om det här skrevs av Jonas Morian, tror du någon topprider honom?
Den inställning du har till Mona Sahlin leder i vilket fall som helst inte till något utvecklande eller bättre så du slösar både din och andras tid.

Lars J March 20, 2009

Erik
Vi läste artikeln i Expressen i går om er nya kampanj.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1503213/planen-som-ska-knacka-fredrik

Men den har redan fått kritik då det egentligen bara handlar om att smutskasta motståndaren och inte innehåller så mycket av egen politik.
Jag tror att det finns risk för att det blir en smutsig kampanj 2010. I debatten mellan Mona och Fredrik så tyckte jag att Mona tog ned debatten till en lite väl låg nivå några gånger tex när hon dels började prata om andra ämnen och dels sa saker som tex “att du ljuger dig fram”.
Men det är tveksamt om vem som egentligen gynnas av såna utspel (det kan lika gärna slå bakåt) och dels så har ju Mona själv inte ett fläckfritt förflutet så hon bör nog hålla sig till den politik som hon tänkt ska föras

Björn Felten March 20, 2009

Men Erik, bob har ju faktiskt en poäng där: var finns de konstruktiva motförslagen?

Att sossarnas gamla vanliga, trötta högskattepolitik inte är lösningen, det torde väl vara allmänt bekant nu? Det skapar ju bara en massa onödiga jobb som inte bidrar till produktionen av vare sig varor eller tjänster.

Så kom igen nu, spåna på! Hur skulle du agera ifall du fick bli diktator i Sverige under en sexmånadersperiod (den vanligaste mandatperioden för en diktator hos de gamla grekerna)? :)

bob March 20, 2009

Jo Erik , jag tror det finns bloggare som tar order eller foljer direktiv.
Min installning till Mona Sahlin ar att hon ar en okunnig nolla och det har hon sjalv overtygande bevisat. Betraffande hennes kunskaper i ekonomi hanvisas till foljande uttalande:

“Fd LO-ekonomen och vice Riksbankchefen Villy Bergström(S) har uttryckt sig så här om Sahlins ekonomiska kunnande: “Partiledare MS är inte förmögen att med auktoritet tala om ekonomiska frågor, än mindre tänka kontruktivt om ekonomiska system, därtill är hon för okunnig. Kompetensen i hennes omgivning har stötts ut”. Detta borde ju vara förödande för en sosse att läsa. Bergström säger RENT UT att hon är inkompetent. Det gäller inte bara kunskaper i ekonomi, det gäller de flesta frågor Sahlin uttalar sig om ”

Bergstrom ar helt klart kompetentare an vad jag ar att bedomma detta men kanske du anser dig kunnigare och har annan uppfattning.

Erik Laakso March 20, 2009

Lars, att vi ska prata jobb är inte direkt någon nyhet, vårt förstamaj märke har texten “jobben först”, det är ingen direkt hemlighet. Och inte så konstigt heller eftersom borgarna övergett frågan i sin inkompetens.

Björn, eftersom som borgarna snodde den politiska retoriken rakt av i förra valrörelsen vore det ju lite dumt att avslöja allt för mycket om skarpa förslag mitt i den här, jobbrådslaget torde komma fram med en hel del bra, får vi hoppas. :)

Erik Laakso March 20, 2009

Bob, hon är kanske lika kompetent kring ekonomiska analyser som du är kring politiska alltså? Sahlins politiska kompetens är otvivelaktigt avsevärt bättre än Villy Bergström som verkar vara grinig över att inte ha fått poster i partiet. Sahlin är omgiven av mycket kompetenta medarbetare och på det ekonomiska planet är Thomas Östros en mycket begåvad kompetens så det finns ingen strörre anledning att vara orolig. Men du kanske tycker att en partiledare ska ha alla svaren på alla frågor själv och helst ta alla besluten utan att rådgöra med någon. Förresten, Stenåldern ringde och undrade om du inte borde komma tillbaka snart.

Björn Felten March 20, 2009

Nåja, jag är ju mer intresserad av dina, som vanligt kloka, reflektioner — inte av någon officiell, socialdemokratisk valstrategi. Lite grand av egna tankar har du väl?

Själv är jag av uppfattningen att vi måste börja titta mer på arbetstidsförkortning som alternativ till löneförhöjningar. 3% kortare arbetstid betyder ju en kvart om dagen. 3% löneförhöjning äts direkt upp av inflationen om alla skall ha det.

Vi har ju faktiskt kommit ganska långt på produktionshöjningens område sedan februari 1970 då vår nuvarande 40-timmarsvecka infördes. Varför skall vi inte kunna få betalt i den enda valuta som verkligen är fullständigt oersättlig — vår korta, tillmätta tid här i denna jämmerdal?

Erik Laakso March 20, 2009

Bob, skärp dig med det där jävla spammandet du håller på med på alla bloggar du går in på, det är inte okej, uppfattat?

bob March 20, 2009

Alla undersokningar visar klart att fortroendet for Mona S ar mycktet lagt och minskar standigt. Tidningarnas debattsidor ar overfulla av inlagg dar hon kritiseras och mestadelen ar fran S-sympatisorer som sager att de ej kommer att rosta pa partiet med henne som ledare.
Stora grupper direkt avskyr henne.

Trots detta fortsatter partiledningen som bestar av med skattepengar valbetalda politruker som inte ids ingripa mot uppenbar inkompetens med sin arroganta formyndarattityd och bortser helt fran dessa fakta och forsoker prackar pa S- valjarna en inkompetent kandidat dom inte vill ha.

Att ocksa engagera en av Obamas PR-konsulter for att forbattra Mona Sahlins fortroende ar helt patetiskt,
Misstron beror pa hennes okunnighet och olamplighet och det kan ingen konsult gora nagot at.

Det stora raset for Socialdemokraterna ar helt beroende pa Mona Sahlin men ansvaret for att det far ske och att hon inte byts ut ar helt partiledningens,
da stora delar av de presumtiva S-valjarna vill inte ha henne och hon borde ersattas med en kompetent person som alla kan acceptera .

Beelzebjörn March 20, 2009

Och Bergström (S) är till skillnad från alla bloggare som avlönas av Illuminati oantastlig i sin argumentation?

Kompetens betyder inte allvetande, eller besittande den enda objektiva sanningen, och varken Mona eller Reinfeldt kandiderar till riksbankschefer. Vad var det Anders Borg sa om ryktena om nära förestående bankkris, någon gång i April förra året? “Bara Per Nuder som tror på sådant?”

Per Nuder for World Emperor! Resistance is Futile!
(Nej, det sista var Borg ;) )

Förbannat trött på partipolitiska megafoner som rapar fram dumheter snabbare än Fredrik Virtanen. Det där eviga upprepandet kan varenda partipolitisk blogg lastas med, utom ett fåtal, som faktiskt också rymmer lite eftertanke och debattutrymme.

Det här är en sådan, till skillnad från ca 95% av S&M-bloggarna.

Mona är inte direkt SVÅR att angripa. Går det att göra på ett INTRESSANT sätt, utan att låta som en näsvis MUF:are?

Men ‘jobbävning’ var kul ^^

Erik Laakso March 20, 2009

Björn, absolut. Jag har tyckt arbetstidsförkortning varit ett bra alternativ sedan länge. Anser det kan vara ett komplement mer än en ersättning, varför inte lite av varje, då hålls inflationen ned och folk får lite mer i reallöneökning och kortare arbetstid. Men jag tycker också att det ska bli friare och flexiblare för de som vill jobba mer än de gör, där äts mycket upp som gör att det inte lönar sig att jobba övertid.

johan March 20, 2009

oh nej vad hemskt socialdemokrater skriver om jobb. Hallå alla mitten- vänster- gröna-röda sympatisörer på nätet, sluta omedelbart bums att skriva om jobb. Högern vill inte att vi gör det.

Erik Laakso March 20, 2009

Beelzebjörn, jag håller med, jag skulle vilja se lite smarta angrepp istället för det vanliga upprapandet av trötta gamla bitterheter. Om jag skulle kritisera Sahlin så vore det för hennes politiska gärning under många år i en omstridd regering, där borde det finnas material för den som vill vara lite begåvad och inte bara tröttsamt grinig. Men jag är också realist och vet att det var i tiden innan partikongressen 2007 som det var tid att diskutera sådana frågor även om jag helst sett en djupare dialog och gärna motkandidater så det blivit en rejäl omgång om posten.

Beelzebjörn March 20, 2009

Gillar tänket bakom arbetstidsförkortning, faktiskt. Överhuvud taget skulle det kännas trevligt om någon vågade ta upp begreppet livskvalitet i valrörelsen, i annat än betydelsen ‘liten duktig kugge som gör nytta i samhället’.

Vad gör vi med alla dessa människor som står tillgängliga och arbetsfria? Hur anpassar vi samhället efter realiteten att industrijobben inte kommer tillbaka?

Vad för effekt kommer bemanningsföretagen att ha, som lär bli enorma när den överlevande industrin tvingas börja kompensera för alla avskedade fast anställda?

Erik Laakso March 20, 2009

Johan, exakt. Tänk att de är så rädda för den frågan, hur kan det komma sig? :D

Erik Laakso March 20, 2009

Beelzebjörn, jag tycker det är en fråga för avtalsparterna på arbetsmarknaden. Jag tycker inte politiker ska blanda sig i det allt för mycket faktiskt.

Erik Laakso March 20, 2009

Bob, hon är vald av en enhällig kongress, föraktar du kongressens beslut så till den milda grad? På vilket sätt gör det dig till en trovärdig talesperson för demokrati?

bob March 20, 2009

Erik, du skriver att “de ar radda for fragan” samtidigt tar du bort mina inlagg som du inte har argument mot..
Du tillhor den okritiska hyllningskoren runt Mona Sahlin och jag ar kritisk mot henne och givetvis kan det ej bli en debatt nar du tar bort mina inladd som draper dig.
Ingen mening att fortsatta debatten fran min sida i det laget.Prata for dig sjalv.

Beelzebjörn March 20, 2009

Nu undrade jag mer över din syn, än vad du tycker S ska göra. Jag är ute efter ideologi.

Högerns rätt stelbenta grundposition är att alla ‘ska jobba sig till en plats i samhället’. Man ska alltså kvala in. Passar du inte i mallen, ska du rehabiliteras och skämmas över eventuella bidrag du aldrig bett om att vara beroende av. Jävligt obehaglig människosyn. Du finns för samhället, inte tvärtom.

Den liberala filosofin (undantaget socialistskräcken och övertron på den fria ekonomin, som jag inte begriper) är väl ok, men vi har inte sett mycket som är liberalt från Alliansen.

Erik Laakso March 20, 2009

Bob, tramsa inte. Jag tar bort de spaminlägg du dräller omkring dig på en massa bloggar där du klistrar in vad andra sagt om Mona sahlin, du beter dig som ett troll så du får nog läsa på lite hur man beter sig på nätet. Men det är bra, ingen kommer sakna dig här, inte ett enda argument har du kommit med, bara en massa lösryckta citat och i de fall du fått frågor och argument mot dig så blir du kinkig och stött. Så patetiskt.

Erik Laakso March 20, 2009

Beelzebjörn, Jo men absolut, jag tycker att det vore ett framsteg att komma bort från tanken att den optimala arbetstiden är 40 timmar per vecka, jag tycker det borde kunna individualiserar bättre och veckoarbetstiden kunde gärna sänkas som istället för lönehöjningar eftersom det skulle kunna ge just de effekter av bättre livskvalitet, ökad möjlighet till att använda sin egen tid bättre och för att undvika inflationsbortfall.
Jag tycker att det kval man behöver är folkbokföringskravet, då är man svensk och samhällets resurser och ansvar ska vara ens egendom.

bob March 20, 2009

Du har alltsa tagit bort mina inlagg som inte passar dig och det ar vad jag pastod. Huruvida de ar spam eller inte ar en bedommningssak beroende pa poltisk hemvist.
Den som ar patetisk ar du hanvisar till att hon skulle vara kompetent for att hon ar vald (inkvoterad ,vilka var de andra kandidaterna?) av kongressen.
Sadam Hussein och Fidel Castro ar ocksa enda kandidater att valja pa.

Beelzebjörn March 20, 2009

@Bob:
Du fattar att du bara framstår som en snorig gnällspik, eller?
Spam är en bedömningssak beroende på bloggägarens tålamod med pajasfasoner, och du har inte angett politisk färg, men gör gärna det – jag är säker på att de blir tacksamma över att associeras med dig?

bob March 20, 2009

Jag sympatiserar helt med Socialdemokraterna den dag dom byter ut Mona Sahlin mot en kompetent person

Beelzebjörn March 20, 2009

@Erik:
Jo, jag håller med om kvalet.
Själv är jag nästan beredd att ställa mig bakom medborgarlön, motsvarande CSN, ungefär. Vi betalar ändå ut pengarna plus finansierar en byråkrati som smäller bidragsberoende på fingrarna. Ta bort byråkratin, betala ut en rimlig summa man kan leva på (och studera utan att behöva hamna i en skuldfälla, och på så sätt öka chanserna att finna en nisch i arbetslivet, och bidra med en generell kompetenshöjning av befolkningen).

Trevlig utopi?

Erik Laakso March 20, 2009

Bob, du har tydligen uppenbara problem att läsa innantill, du klistrar in samma inlägg på blogg efter blogg och det är inte en accepterad diskussionsform, det är klotter och inpissning som du får ägna dit åt på din egen blogg om du vill, här gör du inte det. Kan du inte följa normal etikett så har du inte här att göra. Och som du ser så står samtliga, vart enda ett, av dina egenformulerade inlägg kvar och du får svar och bemötande på dem, vart enda ett, så det där du håller på med och spelar förorättad är riktigt löjligt att se. Skärp dig och bete dig som den vuxna karl du så gärna vill vara.

För övrigt är den enda “ledande” socialdemokrat i ditt inklistrade citatsvep Göran Persson, den mest förkastade socialdemokratiske partiledaren någonsin.

Exakt så här ser det inlägg ut som du klistrar in på en mängd ställen, d.v.s din nattlektyr:

“Uttalande fran ledande Socialdemokrater om Mona Sahlin.

Göran Persson Fd Statsminister
“Man tilltror henne en större politisk kapacitet än hon har. Det är inte så märkvärdigt, det som kommer över hennes läppar. Hennes styrka är inte tänkandet ”

Lotta Gronning Aftonbladet
“Mona Sahlin,en nodlosning som patvingats partiet
Gröning förklarar att Sahlin inte är någon ideolog, därav de rådslagsgrupper som ska forma partiets framtida politik. Hon menar att det inte bara är ideologin som är Sahlins svaghet, även utrikes-
politiken, partiets historia och ekonomin hör till hennes svagheter. Ett citat: ”Ett annat område där Mona Sahlin verkligen behöver hjälp är när det gäller den ekonomiska politiken. En bidragande orsak till varför hon misslyckades förra gången att bli partiledare handlade just om hennes ekonomiska erfarenheter. Hon överskattade sig själv som partiledarkandidat genom att ivrigt sträcka ut handen efter ordförandeklubban i tider då landet befann sig i ekonomisk kris”…

Enn Kokk f.d partisekreterare (S)
“Mitt intryck av henne – jag har jobbat nära henne under hennes tid som partisekreterare – är att hon agerar mer efter vart hon känner att vinden blåser än efter djupt grundad övertygelse och framför allt kunskap. De gånger hon bad mig om underlag för något, ville hon aldrig läsa några vidlyftiga papper, som hon själv måste tolka; nej, korta sammanfattningar skulle det vara. Hon var ganska lat.”

- Fd LO-ekonomen och vice Riksbankchefen Villy Bergström(S)
“Partiledare MS är inte förmögen att med auktoritet tala om ekonomiska frågor, än mindre tänka kontruktivt om ekonomiska system, därtill är hon för okunnig. Kompetensen i hennes omgivning har stötts ut”.. Bergström säger RENT UT att hon är inkompetent.
Det gäller inte bara kunskaper i ekonomi, det gäller de flesta frågor Sahlin uttalar sig om.

Erik Norelius Fd chefredaktor DalaDemokraten(S)
Nu har åtskilliga socialdemokrater förlorat allt hopp om en valframgång nästa år. Mona Sahlin ses som den slutliga olyckan. Hon tycks sakna politiskt omdöme och alla vet att hon trampar fel även vid sidan av politiken. Läget förvärras¬ av att partiet saknar ett inre politiskt arbete. Hundratals socialdemokratiska föreningar finns bara på papperet. Det har gått så långt att miljöpartister får delta i social¬demokratiska gruppmöten och även dominera dessa.”

Erik Laakso March 20, 2009

Beelzebjörn, ja det är en trevlig utopi, inte helt orimlig faktiskt. Inte möjlig att genomföra dessvärre, för mycket tankehinder ivägen.

bob March 20, 2009

OK, jag bekraftar att alla mina inlagg nu ar publicerade pa bloggen.

Erik Laakso March 20, 2009

Bob, så ditt gnällande gällde ett inlägg där du citerar andra gnällspikar utan att på något sätt kommentera eller analysera innehållet i dessa och samtidigt kräva att andra ska analysera och kommentera dessa gnällspikars åsikter? Stämmer det?

bob March 20, 2009

Det ar du som kallar dom med avvikande uppfattning for gnallspikar och det finns inget skal att komma med nagon djupare analys av deras inlagg de visar bara pa att det finns ledande Socialdemoktater som ar emot Mona Sahlin.

Det basta for landet ar att ha en regering och en kunnig opposition som kontrollerar den.
Oppositionen skall komma med egna forslag nar de anser regeringen gor fel och kritisera de av regeringens forslag de anser felaktiga. Detta system ar helt satt ur spel da ledaren for oppositionen
Inte ar vuxen sin uppgift.
Dagen situation ar att oppositionen leds av en inkompetent nolla som tror att hennes uppgift ar att opponera sig och obstruera allt regeringen gor aven nar den genomfor Socialdemokraternas forslag
Alliansens goda opponionssiffror beror pa att inget vettigt alternativ finns med Mona Sahlin som partiledare och nar S partiledning inte inser att detta ar det stora felet kommer Alliansens framgang att fortsatta. Min kritik ar aldrig riktad mot partiet i andra fragor an vad galler Mona Sahlins ledarskap..

Det enda sattet for vanstern att bli ett alternativ i valet ar att gora sig av med Mona Sahlin.
Hon ar avskydd av stora delar av det egna partiet och dom rostar inte pa S sa lange hon ar ledare
och med storsta partiet decimerat av det skalet finns inte en chans i valet.

Hela avsikten med mina inlagg ar att Socialdemokraterna skall byta ut MonaSahlin mot en kompetent ledare sa de blir ett alternativ i valet.

Anders Nilsson March 20, 2009

Erik, det är viktigt att hålla huvet kallt under en kris, ditt påpekande att det måste vara arbetsmarknadens parter som får bestämma, är viktigt. Men att regeringen inte tar tillfället i akt att satsa på infrastruktur är ju märkligt och att man inte tar itu med saneringen av vårdsektorn är ju ganska idiotiskt. Rätta mig om jag har fel.

Markus Blomberg March 20, 2009

Att arbetarrörelsen skulle stå utan alternativ till regeringens politik är bara en borgerlig önskedröm. Det är bara i snuttifierande 20-sekunders inslag på TV och radio som det kan framstå som något annat. Ser man till helheten så har socialdemokratin en mycket mer samlad politik för att skapa jobb och tillväxt än vad regeringen har.

Ett mycket tydligt alternativ till regeringens jobbpolitik, är ju till exempel att Socialdemokraterna vill satsa oss ur krisen (om än i mindre utsträckning än vad jag skulle önska).

Titta bara på frågan om att skjuta till resurser till kommuner och landsting. Där står socialdemokraterna för en helt annan politik än regeringen. Vi vill skjuta till pengar i krisen för att förhindra den oundvikliga fördjupning av lågkonjunkturen som blir resultatet när tiotusentals jobb försvinner inom kommun- och landstingssektorn.

Samtidigt försöker regeringen framställa det som att de är ansvarstagande och håller hårt i plånboken, medan de i själva verket lånar pengar för att kunna leverera skattesänkningar. Underskotten växer utan att pengarna går till at skapa jobb. Sanningen är ju att de inte gör någonting för att lyfta Sverige ur krisen, de försöker inte ens trots att arbetslösheten nu ligger på 8%.

Hur ska de förbättra tillgängligheten inom sjukvården samtidigt som anslagen nu minskar och nedskärningar är oundvikliga? Varför ska välfärden försämras för att de ska kunna fortsätta sänka skatter?

Var är satsningarna på den aktiva arbetsmarknadspolitiken? Vad händer med yrkesutbildningarna, komvux och högskolan? Allt detta som de varslade inom teknikindustrin så väl skulle behöva men inte får. Regeringen struntade i de anställda, men de lovade faktiskt arbetsgivarna något. Men inte ens för arbetsivarna inom sektorn får vad de blivit lovade – regeringen har inte levererat några av de kreditgarantier eller undsättningslån som de utlovad, och de satte upp återbetalningsvillkor som framstod som omöjliga för företagen.

Idag talar Sabuni på DN Debatt om att riva hus i miljonprogrammet, men samtidigt vägrar regeringen stimulera bostadsbyggandet trots att varslen duggar tätt inom sektorn. Det är ju nu man måste tidigarelägga och satsa på infrastruktursatsningar.

Visst har socialdemokratin egna alternativ till högerns jobbpolitik. Det är en helhetssyn där man inser att staten nu som ensam aktör faktiskt kan gå in och våga investera och satsa. Tillväxten blir högre om man använder statens budget till infrastruktursatsningar, bostadsbyggande och att kraftfullt satsa på att rädda jobb inom skola, vård och omsorg. Om man nu i kristider bygger upp underskott på att sänka skatter så går det bara till privat sparande och konsumtionsvaror som till stora delar importeras.

Ett budgetunderskott som används till att sänka skatter är defensivt och fördjupar krisen. Att med den statliga budgeten våga satsa på Sverige – det är däremot en jobbpolitik att snacka om.

Jobb, jobb, jobb. Det är vad vi sossar talar om, till skillnad från regeringen.

Nemokrati March 20, 2009

Jag fattar inte varför inte fler tar upp de stora demonstrationer som ägt rum i Frankrike – generalstrejken häromdagen stöddes av 3 fjärdedelar av befolkningen. Jag läste Olle Svennings rapportering, men det verkar inte vara många bloggare som uppmärksammar detta jättelika protester mot EU och den nyliberala åtstramningsagendan som även Reinfeldt står för – dessutom planeras ju för mer krig och “mindre” kärnvapenattacker som inte otroligt – i alla fall om Nato:generalen i fråga blir EU:s nästa ‘utrikesminister’.

Jättestora fredsdemonstrationer planeras också 4 april

Lika lite som EU-ledarna bryr sig om de franska folkliga och fackliga protesterna verkar ju bloggarna bryr sig.

Och när man på sin blogg skriver programpunkter vad som kan göras för att rädda och skapa jobb, så verkar bara allianspolitiker planka dem och presentera dem i förvrängd form.

Se förslag som jag skrivit på min blogg bl a i bloggposten “Julens hårda bud”
http://komigenuva.wordpress.com/2008/12/09/julens-harda-bud/

Nemokrati March 20, 2009

När jag skrev programpunkterna i den posten m fl, så menade jag ju naturligtvis att samhället i form av de allmännyttiga kommunala bostadsbolagen skulle stå för renovering och klimatomställning av miljonprogrammet med hjälp av statligt stöd – definitivt inte att det skulle gå till privata fastighetsägarna som man inte kan lita på skulle göra annat än att kasta ut icke önskvärda låginkomsttagare från dem och byta ut dem mot rikingar.

Nemokrati March 20, 2009

alternativt bara vara halvkriminella slumvärdar som ändå inte förvaltar på något bra sätt likt dem i Rosengård se http://malmolund.city.se/nyheter/2008/12/08/Vardarna_pa_Rosengard___bor_i_lyxhem/

Morfar Lasse March 21, 2009

Först vill jag vända mig till Bob, med enkla frågor. Finns det någon strategi bakom din inkompetens med tangentbordet? Eller är det bara det, att du inte förstår svensk stavning mer en vartannat inlägg?
(Jag använder dagligen ett internationelt tangentbord och vet att å,ä, ö, blir `, ´, och ñ. Omst´llningen sker med två tangenter!)

Sedan till den mer intressanta frågan, “Hur går det med jobben Reinfeldt?”
Det som Reinfeldt och Borg hävdar, att man kan spara sig igenom krisen. Kallas bland företagare ofta destruktiv lösning. Det krävs hela tiden nya grepp, om man önskar att det ska ske förändringar. Grepp för att skapa omsättning, vilket skapar verksamhet, som ger lönsamhet och överskott.

De som hävdar att staten måste snåla med skattemedlen, för att inte förflytta sig i en djupare kris. Ser på världen med slutna ögon! Vilka skattemedel sparar man? Jo, endast de som förbrukas direkt av staten! De medel som fördelas kommunalt, ökar hela tiden i förbrukning. Dit hänförs sociala bidrag och hjälpinsatser i alla former.

Reinfeldt borde börja slut “små ljuga” och erkänna att utan jobb får inte staten in en enda skattekrona.

Nemokrati March 21, 2009

Med tanke på dagens opinionsmätning – så är det nog idé om angreppet på allianspartiernas uppenbara eftergift åt att driva en uteslutande högermoderat politik – även kombineras med självkritik och helt om i EU-frågan, särskilt med tanke på ungdomsrösterna, som annars i stor utsträckning kommer att gå till populister som piratpartiet, och, än värre, sd.

Visionären March 22, 2009

Hur går det med pensionerna Wanja?

;-)

V

Nemokrati March 22, 2009

Eliterna har blivit korrupta – vi måste få annan ansvarig ledning – inom näringslivet, politik, bank, finans och organisationsliv m fl.

Det är den neoliberala bushpolitikens krigsekonomi som förtärt världens resurser.

Arbetare ingenjören March 22, 2009

@Nemokrati: Ja du tacka vet jag Nordkorea! bröd-köer, svält och infrastruktur i haveri – kort sagt; gammal ond imploderande planekonomi… Men Mugabe kanske kan bli din ekonomiska läromästare?

Beelzebjörn March 22, 2009

Begreppet “utopi” är ett av tankehindren. Börjar bli allergisk mot det ordet.

Det används vanligen för att förlöjliga en idé, med något slags allvetande insikt om ‘den mänskliga naturen’ i grunden. Sanningen är att den mänskliga naturen är flexibel. Ta ditt eget partis historia som exempel.
Vem trodde på allvar 1809 på ett samhälle som det vi har nu?

Rädslan hos de etablerade för att sticka ut däremot, är ett reellt hinder.

@Nemokrati: Populism får lättast fäste hos en befolkning som inte längre har en anledning att lita på sina makthavare… Att sedan kalla PP ‘populism’ känns lite starkt. Vem mer berör förresten integritetsfrågorna?

Beelzebjörn March 22, 2009

(… Och inom parentes: Är det NÅGON som lyssnar på folk som kommer dragande med Sovjet, Kuba eller Nordkorea i en politisk diskussion, som om det gick att sätta likhetstecken mellan S och Stalin? Gäääääsp!)

Leffe March 23, 2009

Att man inte satsar några pengar i år är att än så länge är folk varslade och inte arbetslösa. Nästa år är det val och då kommer även insatserna från regeringen. Lakom till valet alltså. Men ett år efter valet så påstod man från alliansen den goda utvecklingen var tack vare den nya regeringen. Men vad händer nu när vi nästa år kommer att ha 10% arbetslösa. Är det också regeringens förtjänst?

Leffe March 23, 2009

Hur går det med pensionerna är det en som frågar.
Men spekulerar i våra pensioner och som det verkar det bara vara banker och fondförvaltare som tjänar pengar. Sedan år 2000 har de tjänat 8 miljarder på premiefondsystemet. Som har krympt från 261 milijarder kr till 231 milijarder kr med andra ord 30 milijarder. Som en del säger så skulle man kunnat ha det i allmäna inkomstpensionssystemet som hade gett 3.5%.

bob March 23, 2009

Har Wanja nagra skuldkanslor eller sjalvforebraelser for att ha fororsakat att hennes agerande(eller brist pa) direkt forstort over hundra millioner kronor av de pensionspengar som de LO- arbetare som litat pa henne sparat ihop for att ha pa aldre dar?

Eller ar det bara att halla sig undan och fornekande med ett paklistrat leende som galler?

Leffe March 23, 2009

Wanja visste ingenting..Hon har tidigare, menar hon. Varit tvungen att kompromissa gentemot andra styrelseledamöter och att hon inget visste. Hade ingen aning om detta. Men däremot har hon kvitterat ut 70 000 kr/år i arvode. Hon kanske skulle betala tillbaka dessa för hon verkar inte varit närvarande mer än andligt på styrelsemötena. Nu kommer detta ligga som ett börda för hela fackföreningsrörelsen. Hon har uppträtt i TV ikväll och hon var inte trovärdig sitt ansvar. Och detta kommer vi nu att dras med inom arbetarrörelsen. Frågan är om hon ska avgå? Är inte det bäst för arbetarrörelsen. Så att vi kan gå vidare och fokusera oss på våra viktigare frågor som nedmonteringen av vårt välfärdsamhälle. Vad tycker ni andra?

Fallskärm UT March 24, 2009

Wanja måste gå! männskan har visat sig vara helt inkompetent, bara en hycklande fasad. Skippa ursäkterna och lämna över brickan. Det finns gott om andra sökanden.

Leffe March 24, 2009

Många håller en låg profil inom (s) bloggvärlden just nu. Tror man att genom att hålla tyst så har det som hänt inte hänt eller vad är det.

Erik Laakso March 24, 2009

Leffe, jag håller med om att det är ovanligt tyst, det är nog många som står med fingrarna i luften för att inte säga för mycket innan de vet hur det påverkar deras karriärer. Själv har jag inte haft tid att skriva på några dagar men ska försöka få ihop nåt ikväll, och jag har ju ingen karriär att förlora så…

Erik Laakso March 24, 2009

Fast å andra sidan Leffe, det verkar som rätt många s-bloggare skriver om saken, kolla på s-bloggar.se

Lars J March 26, 2009

Erik
Tänk valrörelsen 2010 när Wanja Lundby-Wedin, LO-ordförande och ledamot i Socialdemokratiska Arbetarpartiets verkställande utskott, ska stå och se en kvinnlig fattigpensionär i ögonen och förklara för henne varför hon aldrig under hela sin livstid ska få den där prisökningekompensationen som Socialdemokraterna en gång lovade henne.
Det kommer inte att fungera. Inte efter detta
Det funkar inte heller att gå ut med ett pressmeddelande där Wanja Lundby-Wedin säger: “Vi ska dra lärdom, säkerställa att allt går rätt till och skärpa kampen mot orinliga ersättningar ”
Vi andra, vi som läst om kostnader för ersättningar och pensioner till atyrelse och vd i AMF Pension undrar bara “vilken kamp?”
Ju längre tid hon sitter kvar desto större blir skadan för de organisationer hon företräder, LO och SAP.
Har dom råd med det?

Det går inte att kommentera det här inlägget.